IT Industrija

🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Koliki potencijal leži u VRu i šta domaća industrija može tu da uradi? Za početak, da uhvati ovaj talas dok još nije postao veliki i postane značajan deo svetske revolucije.
Dok sam sa HTC Vive headsetom na glavi i kontrolerima u rukama glasno upitala “Da li je okej da se osećam uplašeno iako znam da ovo nije stvarno?”, ogromni kit je proplivao pored, njegovo džinovsko oko uprto u mene minijaturnu i stvarnu.
Bez kašnjenja slike i zvuka za mojim pokretima, sa jasnim bojama, bez osećanja mučnine i sa strahopoštovanjem, bila sam preplavljena srećom zbog prilike da iskusim nešto što možda nikada neću u stvarnom životu— kao što je podvodni svet iz ovog ugla i blizine.
To je za mene virtuelna realnost — platforma za približavanje udaljenih iskustava, pa samim tim znanja i veština.
Tehnologija koja omogućava virtuelnu realnost je jednostavna i postojala je godinama, ali ono što će je sada lansirati više nego pre je kvalitet mobilnih telefona (ekrana i grafičkih performansi).
Recimo, najjednostavnija i najpriuštivija verzija, Google Cardboard, sastoji se od sočiva, koja su na određenoj udaljenosti od vašeg telefona koji prikazuje stereoskopske slike unutar kutije. Vaš mozak ih spaja u jednu sliku sa dubinom i tako vara čulo vida.
Međutim, VR revolucija dobija na težini kada u igru uđe zavaravanje ostalih čula.
Ovo potvrđuje i poznavalac VR-a i osnivač VRLabs Ninoslav Adžibaba:
Novi uređaji, među njima i HTC Vive su svakako potvrdili novi nivo interakcije sa mašinom, jer poseduju taj aspekt pokretljivosti — hodaš i osećaš prostor oko sebe.
Ovo, prema Ninoslavu, menja pravila igre, a mogućnost kontrole pokreta i manipulaciju objektima u okruženju imaće i Sony i Oculus.
Hajp oko VR-a poklopio se sa razvojem ekrana na mobilnim uređajima, tako da je tek sa povećanjem gustine piksela moglo do dođe do kvalitetnih VR rešenja.
Svakako sa povećanjem broja piksela i računari moraju biti jači — sa jačim grafičkim karticama i procesorima. Dolazi do promene hardvera.
Zanimljivo je da ćemo se sa VR-om ponovo vratiti na to da će dobar računar za prosečnog korisnika koštati preko hiljadu evra, što je bio slučaj do pre sedam, osam godina.
Naredni veliki pomak u virtuelnoj realnosti biće izgradnja potpuno mobilnog iskustva. Prilika da svako ko poseduje pametni mobilni telefon dobije kvalitetan pristup novim iskustvima kroz virtuelnu i augmentovanu stvarnost otvoriće nova tržišta čija se vrednost do 2020. procenjuje na $150 milijardi.
Žiroskopski senzori nekih pametnih telefona ne mogu da ponude kvalitetno praćenje pokreta, što sem smanjenog VR doživljaja može da dovede i do osećaja mučnine kod korisnika.
Trenutno ne postoji rešenje za praćenje pokreta u virtuelnom prostoru (bez eksternih senzora) za mobilne uređaje, ali postoje naznake iz Oculusa da rade na ovome zajedno sa proizvođačima mobilnih telefona.
Dodatni izazovi sa kojima se suočava mobilni VR vezuje se za manjkavosti samih telefona. Zbog održavanja GPU (Graphics Processing Unit) i CPU (Central Processing Unit) na maksimumu kapaciteta, uređaji imaju tendenciju pregrevanja, kao i kraćeg života baterije.
Tokom prošlonedeljnog testiranja HTC Vive-a u Startit Centru, više od 40 developera, preduzetnika i dizajnera imalo je priliku da iskusi virtuelnu realnost i utvrdi koliko je uznapredovala ova oblast, ali i da razmisli kako ove novine mogu iskoristiti u svojim poljima delovanja.
CEO i suosnivačica Infostuda, Brana Gajić, u VR-u prepoznaje mogućnost širenja obrazovnih aktivnosti:
Bila sam oduševljena ovim iskustvom. Osećaj je prilično realan, tako da je delovalo kao da sam zapravo usred okeana ili pored svemirskog broda, pa mi je čak i bilo frka da zakoračim u provaliju, iako znam da je zapravo nema.
S obzirom na to da je obrazovanje jedna od oblasti koja je u domenu Infostudovog rada i interesovanja, definitivno mogu da vidim primenu VR-a u budućnosti, u svrhu obuke i obrazovanja, simulacije situacija za koje ljudi treba da se pripreme i koje mogu da se provežbaju kroz VR, kao i za učenje na daljinu.
Danilo Micić, arhitekta i CEO dizajn studija 3D-Case, kaže da je test ispunio sva očekivanja, a da njegov tim već koristi VR u oblasti vizuelizacije i arhitekture.
Doživljaj prostora je potpun, motion sicknes skoro da ne postoji i pokreti ruku su zapanjujuće brzi, tako da pokret u relanom vremenu u potpunosti odgovara onome što se vidi u VR-u. Veliki nedostatak su žice i 1 kg teška oprema na glavi, ali mislim da će se u skorijoj budućnosti to ispeglati.
Viziju za upotrebu VR-a imamo, jer ćemo raditi na platformi za ovako nešto u oblasti nekretnina. Pokušaćemo da omogućimo krajnjem korisniku prostora da doživi potencijalnu nekretninu na potpuno novi način. I ne samo doživi, već da je podesi prema svojim potrebama u realnom vremenu.
Ninoslav, takođe, ističe da je sada pravo vreme da se ispituju mogućnosti VR-a, posebno ako ste već u IT, tech ili gaming industriji.
Što se tiče UI, dizajna, developmenta, obrade zvuka, grafike, ovo je novo polje — sve je drugačije. Stoga mislim da je sada prava prilika da se osvoji deo tržišta i da učestvujemo u postavljanju pravila.
Do formiranja značajne korisničke baze nas deli par godina, a do tada svi imaju vremena da ovladaju potrebnim veštinama i uđu u VR što pre. Zbog ovoga ćemo i u Startit Centru imati niz aktivnosti kojima ćemo približavati VR profesionalcima iz različitih oblasti i interesovanja.
Objavio/la članak.
četvrtak, 31. Mart, 2016.
Sasa
četvrtak, 16. Jun, 2016.
Ja sam za. Imam sve sto treba da imam hardwer/softwer. Zovite me na neko sledece predavanje/konferenciju. Pozz
Dragan Stamenkovic
petak, 1. April, 2016.
Ovo je buducnost, predlozio bih svima koji su pocetnici u programiranju i citaju ovaj clanak da krenu da uce C# zbog besplatnog Xamarin SDK-a i Unity3D engina. Zaista bih zeleo da podignemo nasu IT industriju, tako sto cemo imati vise developera sa iskustvom u AR i VR svetu, zajedno sa crossplatform aplikacijama.