Veliki Booking.com kopira Airbnb — da li je to dovoljno da zadrži primat u onlajn rezervisanju smeštaja?

Booking Holdings trenutno vredi 100 milijardi dolara, a Airbnb 31 milijardu, pa nije nezamislivo kako može da uspori rast ovog startapa.

Sanja Vatić - 6. Jun, 2018.

Odavno je opšte mesto da je Airbnb trajno promenio način na koji tražimo i rezervišemo smeštaj. Za poslednjih deset godina, koliko postoji, ovaj startap je u svoju ponudu uspeo da uključi 81.000 mesta u 191 državi, a u njima 4,85 miliona prostora za izdavanje i time poljulja tradicionalno ugostiteljstvo.

Za to vreme dočekali su ga i razni konkurenti o kojima se manje pisalo i govorilo — VRBO, Expedia, TripAdvisor, Hotel Tonight, Sweet Inn, Sonder, StayAlfred… Od svih njih se u poslednje vreme posebno izdvaja Booking Holdings (do ove godine poznat kao The Priceline Group), koji na ugostiteljskom tržištu postoji deset godina duže nego jedan od najpoznatijih jednoroga iz San Franciska.  

I ne samo da postoji duže, Booking Holdings trenutno vredi oko 100 milijardi dolara, a Airbnb 31 milijardu (ili 38 milijardi po proceni Forbesa), pa nije nezamislivo kako može da uspori rast ovog startapa.

Kako se čini, Booking Holdings, koji stoji iza Booking.com i Priceline.com, oduzima deo rastućeg tržišta kratkoročnog izdavanja nekretnina. Nedavno su iz kompanije objavili kako imaju više ponuda ne-hotelskog smeštaja nego Airbnb (pet naspram 4,85 miliona), te da je ovaj segment na sajtu Booking.com u 2017. godini zabeležio rast od 27 odsto i sada čini 20 odsto ukupne ponude.

Izlaskom u javnost s ovakvim podatkom, najveća turistička kompanija na svetu verovatno nije želela samo da demonstrira moć, već i da utiče na percepciju potrošača i pokaže da je svesna da ho(s)teli više nisu jedina opcija. Umesto da i dalje bude mesto gde ljudi odlaze ne bi li rezervisali smeštaj u hotelu, Booking.com želi da bude direktna konkurencija Airbnb-u.

Ovo se pogotovo oslikava na američkom tržištu, gde je Airbnb prva asocijacija ljudima koji traže alternativni smeštaj. Imajući to na umu nije nelogično ni to što Booking.com (četiri milijarde) premašuje Airbnb (300 miliona) u izdvajanju za marketing.

I to ništa nije od skoro. Prema pisanju The Informationa Booking je Airbnb-u za vratom već neko vreme, a interne procene kompanija ukazuju na to da Booking.com vodi i na polju broja prodatih noćenja. Odnosno, Airbnb procenjuje kako će ove godine izdati imeđu 255 i 256 miliona soba/kuća/stanova, a Booking.com 270 miliona.

Booking.com nije samo uplivao u vode koje je Airbnb popularizovao pre 10 godina, već je tu stigao brzo i jednako brzo se razvija. Sada oba sajta nude prodaju iskustava (experiences) — Booking rezervacije stvari poput muzejskih tura i krstarenja, a Airbnb domaćini goste vode na lokalne aktivnosti kao što su surfovanje ili radionica grafita… A Booking odnedavno ima i AI booking asistenta.

Ipak, kompanijama je zajedničko to što se šire, i to jedna prema drugoj, tj. prema interesnim grupama svog konkurenta. Booking se sve više okreće izdavanju smeštaja koji nije ho(s)telski, a Airbnb malim hotelima koji su verifikovani od strane kompanije (servis Plus).

Problemi Airbnb-a

S vedrije strane, Airbnb je prošlog proleća digao još jednu rundu finansiranja od milijardu dolara i trenutno je druga privatna kompanija po vrednosti u SAD, odmah za Uberom. Uz to, prema Forbesu, time što ostvaruje profit, Airbnb je jedan od retkih jednoroga sa pozitivnim tokovima novca.

Od 2016. godine kompanija nudi i uslugu iskustva (trip experiences) koju je nedavno obogatio i opcijom Stories, što Recode tumači kao način Airbnba da dublje prodre u pružanje turističkih usluga, naročito sada kada ima sve više konkurencije na polju izdavanja nekretnina.

Međutim, u isto vreme dok posluje profitabilno i iznajmljuje destinacije, unutar Airbnb-a se dešavaju promene u top menadžentu. Ove godine je kompaniju napustio CFO Lorans Tosi, na mesto COO-a je došla Belinda Džonson, Greg Grili iz Amazona sada vodi deo poslovanja vezan za smeštaj, a organizaciji još uvek nedostaje CMO i direktor kancelarija u Kini.

Na eksternom planu rast koči borba sa regulacijama koje pojedine vlasti nameću kako bi ograničile prava domaćina da izdaju svoje nekretnine. Pod izgovorom da ugostitelji-amateri zaobilaze regulative koje profesionalni turizmolozi i ugostitelji moraju da poštuju, broj gradova koji uvode ograničenja u ovu oblast se povećava. Tako su Njujork, Los Anđeles, San Francisko i Sijetl među gradovima koji su ograničili broj nekretnina koji može da se izdaje u gradu, a Majami, London i Amsterdam broj dana na koliko može da se izda smeštaj.

U Maroku će izdavanja preko Airbnb-a i Bookinga biti oporezovana od naredne godine jer tamošnji zvaničnici smatraju da ugrožavaju poslovanje hotela, a na sliče poteze pozivaju i u Bugarskoj.

A dok se Airbnb koprca u borbi s regulacijama i provlači kroz medije kao uzrok nedostatka stambenih objekata (kupovina nekretnina s ciljem izdavanja preko neke platforme čime se „fini komšiluk” pretvara u turističu zonu), trpi žalbe komšiluka zbog buke i remećenja reda u stanovima/kućama koje izdaje, CEO Bookinga Gilijan Tans izjavljuje kako smatra da regulacije pomažu a ne odmažu industriji iznajmljivanja smeštaja i da ne mogu da ugroze rast ovog segmenta ugostiteljstva. Ona ovo argumentuje tvrdnjom da većina ljudi ne izdaje smeštaj u gradovima u kojima kratkoročno iznajmljivanje nije regulisano i dodaje da će se više njih odlučiti da ponudi svoj dom na nekoj platformi ako na tržištu vladaju jasna pravila.

Jedino sigurno je da tržište raste

Bez obzira na sve, Airbnb i Booking.com imaju otprilike isti broj ponuda alternativnog smeštaja, pa nije nemoguće da će Airbnb u nekom trenutku prestići Booking. Isto je i sa podatkom da je aplikacija Booking prošle godine preuzeta 41 milion puta i da ima 14,5 miliona aktivnih korisnika mesečno u odnosu na Airbnb-evih 37 miliona preuzimanja i 13 miliona korisnika.

Ono što je još važnije jeste da broj izlistanih ponuda i broja preuzimanja aplikacija lako može da se tumači kao metrika sujete, jer one konkretnije metrike (npr. o tome koliko često se izdaje smeštaj) ni jedna ni druga kompanija ne objavljuje.

Međutim, iz činjenice da je iznajmljivanje smeštaja beležilo godišnji rast od 3,6 odsto od 2011. do 2016. godine, jasno je da ima prostora za konkurenciju. Za sada je očigledno da je nadmetanje s Airbnb-em počelo da uzima maha i da ostali imaju kapacitet da ponude isto što i jedan od najuspešnijih svetskih startapa.

Na sve ovo postavlja se i pitanje čiji dizajn i UX je prijemčiviji korisnicima. Booking.com agresivnije nameće svoje ponude stalnim podsećanjem da je neki „smeštaj upravo rezervisan”, da je„ostalo samo još x mesta”, da je „danas dostupan po odličnoj ceni” i sl. Airbnb je bez pogovora daleko svedeniji i fokusira se na to da pruži što više jedinstvenih ponuda.

Odnosno, ostaje da vidimo čije strategije su efikasnije i kako će ko izaći iz najvrelije sezone.