Validacija ideje ili – da li će neko ovo da kupi? #StartitLeto

Dunja Lazić - 14. Avgust, 2014.

Da li ste nekada imali lošu ideju? Za koju se kasnije ispostavilo da je katastrofa, ali ste vi bili ubeđeni da je sjajna? Ovo je česta zamka u koju upadaju osnivači – imaju dovoljno samopouzdanja da pokrenu kompaniju i dovoljno sujete da ne mogu kritički da sagledaju svoje zamisli.

Zato, pre realizacije važno je da validirate svoju ideju da se ne bi ispostavilo da vaš proizvod treba samo vama.

Vukan Simić, osnivač FishingBookera je kreirao veb stranicu za jedno popodne i uz Google AdWords kupon od $50 testirao interesovanje budućih kupaca, prve kupce je ručno spajao sa kapetanima bez provizije, a kasnije je testirao i da li su kapetani voljni da plate uslugu. Tek kada se uverio u sve to, pokrenuo je svoj startap.

vukanU početku nije bilo metrika. Kada me neko pozove ili pošalje mail da je zainteresovan za ono što nudim – to je dobar signal. Loš signal je kad ljudi dolaze na sajt i troši se novac na marketing, a niko se ne javlja. Najbolja metrika je kada neko kupi ono što ti prodaješ.

LegalTrek, koji su osnovali Ivan Rašić i Aleksandar Gvozden nastao je nakon nekoliko koraka validiranja ideje, a Aleksandar je podelio ovaj proces sa nama:

GvozdenValidiranje mora da ide postepeno. Jedno je validirati ideju a drugo je pronaći u kojoj formi je ideja vredna proizvoda i kako taj proizvod treba da izgleda i koje funkcije da ima.

Mi smo to uradili kroz nekoliko koraka:

ideja – pozvali advokate, pričali sa njima koje probleme imaju i da li imaju softver koji to rešava

wireframe – pokazali inicijalnu ideju proizvoda i dobili feedback na feature set

frontend – pokazali detaljnije funkcije proizvoda i dobili feedback na user experience

proizvod – u upotrebi, unapređivanje proizvoda na nedeljnom nivou, od marta 2014, pa nadalje planiramo da budemo u ovom krugu.

Naredni i malo napredniji korak je MVP odnosno minimalno održiv proizvod koji vam može reći puno o korisnicima. MVP je kao osnovni prototip vašeg proizvoda, njegova imitacija za potrebe učenja, opremljena samo najvažnijim funkcionalnostima i može se napraviti za kratko vreme kako biste što pre testirali hipotezu. Dakle, ako pravite servis za dostavu hrane, MVP bi bio partnerstvo sa jednim popularnim restoranom i verovatno podrazumevao da sami nosite hranu svojim korisnicima.

Postavljajte dobra pitanja, koristite Lean savete kako biste bili sigurni da je vaš proizvod zaista nekom potreban, nemojte nagađati, reklamirati, prodavati – razgovarajte i slušajte.

Jedan važan korak u životu startapa je svakako customer development odnosno razvoj korisnika – to su ljudi sa kojima ćete razgovarati, ljudi koji će potencijalno koristiti vaš proizvod ili na koje će rešavanje problema direktno uticati. “Izađite iz zgrade i pričajte sa mušterijama”, savetuje Stiv Blenk.

Postavite hipotezu, problem koji želite da rešite i njegovo potencijalno rešenje a onda suprotstavite svoje znanje sa iskustvima korisnika. Ovako ćete testirati hipotezu i testirati svoj koncept proizvoda na njegovim budućim korisnicima. Oborite hipotezu i ponovo je oblikujte uz pomoć inputa koji dobijete.

Ne plašite se kritika, one će vam pomoći više nego što ste mislili, oblikovaće vaš proizvod i startap i odvesti vas na pravi put.Vašu ideju oblikovaće vaši korisnici jer je upravo to pravi način da doprete do njih. Kada date ljudima svoj proizvod ili samo MVP, pratite kako reaguju na njega, kako ga koriste i kako se ponašaju, ovi trenuci biće ključni u razvoju vašeg proizvoda.

***

Još o alatima korisnim za validaciju, poput Unbouncea, Kickstartera, table za validaciju, kao i načinima za obezbeđivanje konstruktivnog i iskrenog fidbeka (validat.io, springwise, betalist, clarity), Lean metodologiji i MVP-ju i još saveta od Vukana i Aleksandra možete pročitati ukoliko se prijavite na Startit bilten (svakog četvrtka stiže vam svež #StartitLeto sadržaj pravo u inboks).

Prijava za njuzleter