Umesto javnih bicikala, dobijamo subvencije za električne automobile

Dok električni bicikli domaće proizvodnje osvajaju svet, u Beogradu ideja o javnim biciklima nikako da zaživi, ali čistiji vazduh možda donese vladina subvencija za kupovinu električnih automobila.

Petar Paunović
13/03/2020
bicikl

Ovih dana su ulice Barija, grada na severu Italije, puste usled epidemije korona virusa. Gradonačelnik je u suzama obilazio grad u kojem su svi lokali zatvoreni, jer zna koliko se trude da privuku više turista. Da su ga kamere snimile nekoliko dana ranije, možda bi uhvatile kako pozdravlja bicikliste, jer mu je plan da do kraja godine udvostruči njihov broj. U tu svrhu su pokrenuli pilot projekat u trajanju od četiri meseca u kojem 1.000 stanovnika može na svoje dvotočkaše da zakači uređaj za praćenje kilometraže. Za svaki pređeni kilometar biciklista dobija bi 20 centi, ali najviše 25 evra mesečno.

Četiri puta ponovljen tender za javne bicikle

Na ulicama Beograda, ovih dana možemo videti bicikliste s maskama. Njima pokušavaju da se zaštite od čestica iz vazduha i korona virusa, a pedaliranjem čuvaju prirodu. Za taj poduhvat ne dobijaju novac, a izgleda da niko ne želi 300 miliona dinara koliko Grad nudi za projekat javnih bicikala. Zato je Sekretarijat za saobraćaj Beograda obustavio ovu nabavku, jer se na četiri puta ponovljenom tenderu niko nije javio.

Kako piše Nova ekonomija, plan gradskih vlasti, koje su još 19. avgusta prošle godine raspisale tender, bio je da se nađe partner sa iskustvom u sistemu javnih bicikala. Oni bi bio vlasnik do 75 odsto beogradskog sistema, dok bi grad bio suvlasnik sa 25 odsto. Plan je bio da Beograd ima 150 stanica sa 900 javnih bicikala od čega bi polovina bili električni bicikli.

Trećina plana je do početka meseca već trebalo da se realizuje, a čitav sistem bi bio gotov do kraja godine. Međutim, izgleda  da su velike kompanije za koje je zamenik gradonačelnika tvrdio kako su zainteresovane za partnerstvo, u međuvremenu odustale. Možda bi vredelo pokušati s domaćim brendom električnih bicikala E prime? Pre pet godina oni su svoja električna bicikla pokazali na sajmu u Beogradu, a pored nekoliko modela imaju i solarne stanice.

Vlada daje 5.000 evra subvencija za kupovinu električnog automobila

Ulaganjem u električne bicikle, Grad bi mogao da prati vladinu Uredbu o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine novih vozila koja imaju električni pogon. Za tu namenu je država odvojila 120 miliona dinara, a iznos subvencija će se kretati od 250 evra za mopede, 50o za motocikle, 5.000 za automobile do devet mesta i laka teretna vozila, a tu su iznosi od 2.500 i 3.500 evra za hibridna vozila koja po kilometru proizvode 100 grama ugljen-dioksida, odnosno 50 grama.

Subvencije mogu dobiti preduzetnici, fizička i pravna lica za kupovinu jednog vozila. Treba napomenuti da bi ta vozila mogla biti i domaće proizvodnje. Kako je Economist pisao, kompanija Rio Tinto je uložila 200 miliona dolara za istraživanje litijuma na lokaciji u blizini Loznice, koji je neophodan za baterije u elektičnim automobilima. Marni Finlajson, generalna direktorka te firme za Srbiju, navodi kako bi to bio najveći evropski dobavljač, a za razliku od mnogih drugih rudnika litijuma, ovaj bi bio blizu mesta u kojem bi se koristio. Govorimo o „Fiat” automobilima.

Koliko se brzo razvija industrija električnih automobila, govori činjenica da je sredinom janura je kompanija Tesla imala tržišnu vrednost od 107 milijardi dolara, čime je prestigla Volkswagen i postala druga najvrednija autoindustrija posle Toyote. Otvaranje njihove gigafabrike kraj Berlina, može da bude dobra šansa i za Srbiju, ako se obistine predviđanja kompanije Rio Tinto.

Petar Paunović

Objavio/la članak.

petak, 13. Mart, 2020.

IT Industrija

🔥 Najčitanije