IT Industrija
🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Uvod u seriju tekstova o tome kako da privučete što više korisnika i kojim kanalima komunikacije u zavisnosti od svog biznisa i na koji način da ih optimalno koristite na osnovu knjige Traction: A Startup Guide to Getting Customers.
Trakcija je obavezan uslov za uspešnost jednog startapa. Iako će se mnogi pobuniti da nema ništa bez dobrog proizvoda, razmislite: Skoro svaki startap koji nije uspeo je imao prozivod (verovatno i veoma dobar proizvod), ali taj dobar proizvod nije imao ko da koristi.
Gabrijel Vajnberg i Džastin Mares u svojoj knjizi Traction: A Startup Guide to Getting Customers kažu je potrebno da svaki osnivač posveti podjednako vremena proizvodu i trakciji.
Sam proizvod je nužan, ali ne i dovoljan uslov za trakciju. Postoje 4 uobičajene situacije kada dobar proizvod ne vodi trakciji:
Primer dobro iskorišćenog vremena je svakako Dropbox: Razvijajući proizvod uporedo su testirali načine na koje mogu da privuku korisnike. Dakle, napravili su expainer video na osnovu koga je ova kompanija dobila investiciju, a možemo reći i skoro sve korisnike, jer je na početku ova kompanija na svom sajtu imala samo to — video. Kada su ih privukli, imali su prilike da poprave svoj proizvod u skladu sa fidbekom koji su dobili.
Drugi dobar razlog za simultano razvijanje proizvoda i privlačenja korisnika je što možete da uvidite koji kanal za privlačenje korisnika odgovara vašem proizvodu.
Ono što sve mnogo zanima je koji je to broj korisnika dovoljan, da bi se slavila kupovina kondoma, ovaj dobijanje investicije. Za dobijanje investicije trakcija je jedna od najvažnijih stavki – tako im dokazujete da je ideja i model na kojima je zasnovan startap uspešan i da je rizik od neuspeha kompanije manji. Međutim, tačna cifra korisnika potrebna za dobijanje investicije nikad nije konačna. Ako investitori imaju jasnu ideju šta je to što vi pravite, manje trakcija neće predstavljati problem, dok drugi ne mogu da vide utemeljenje vašeg proizvoda u stvarnosti bez velike trakcije. U jednačinu ulazi i brzina rasta, pa čak i ako imate samo 100 korisnika, a rastete 10% mesečno, to je dobar znak investitorima.
Onivačima se često desi da budu zaslepljeni prethodnim iskustvom i očekuju da ako im je neki kanal bio dobar za jedan biznis, da će biti i za drugi. Takođe, često se dešava da startapi koriste one kanale koji su im poznati i koji su verovatno poznati i većini ostalih startapa što dovodi do toga da se ogroman broj startapa fokusira na iste kanale i stvara zasićenje. U navedenoj knjizi, autori navode 19 različitih načina kako doći do korisnika za određeni biznis i u narednim nedeljama ćemo se potruditi da obradimo svaki pojedinačno (+neke koje autori ne pominju):
U sledećem tekstu vas očekuje objašnjenje kako da izaberete pravi kanal za svoj proizvod.
Objavio/la članak.
ponedeljak, 8. Februar, 2016.