IT Industrija
🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Erik Ris bio je gost u okvriu Google for Entrepreneurs Hangouta prošle nedelje i odgovarao na pitanja postavljena širom sveta, a tom prilikom izdvojio je glavna 3 saveta o tome kako postati i biti lean preduzetnik. 1: Shvatite da sve što radite u svom startapu je eksperiment Erik govori o tome da se najveći deo preduzetničkog
Erik Ris bio je gost u okvriu Google for Entrepreneurs Hangouta prošle nedelje i odgovarao na pitanja postavljena širom sveta, a tom prilikom izdvojio je glavna 3 saveta o tome kako postati i biti lean preduzetnik.
Erik govori o tome da se najveći deo preduzetničkog života svodi na pretpostavke i verovanja o tome šta će se desiti u budućnosti. Poenta Lean Startup koncepta je da zalaganje za više naučan pristup preduzetništvu kroz pitanje “Koji je najbolji mogući ekperiment koji mogu da dizajniram za svoj proizvod?
I ako se zatvorite 2 godine u svoj podrum i radite da učinite svoj porizvod savršenim, a onda lansirate proizvod i pratite rekacije vi ste odradili svojevrstan ekperiment. Kod leana naglasak je ipak na ovom najbolji. Da li postoji jeftiniji, lakši, manje vremenski zahtevan način iz kog ću izvesti iste zaključke? I to nas dovodi do koncepta MVPja.
Kako da saznam šta stvarno treba da znam, one stvari koje moraju biti istinite kako bi moj biznis postao realnost? Kako da ih testiram brzo i jednostavno umesto bolno i javno? To je ključ onoga što pokušavamo da naučimo.
Erik objašnjava da je nebavljenje računovodstvom često uzročnik propadanja mnogih biznisa. Mnogo startapa se oslanja na eksponencijalni rast (odnosno krivu rasta kao hokejski štap) i ok im je da se nekoliko godina ne dešava ništa, jer će u nekoj od narednih da se desi rapidan rast.
Koliko startapa znate koji znaju kada će se desiti hokejski štap na njihovoj krivi? Ja ne znam ni jedan. Uvek kasni, neočekivan je i zbunjujuć.
Koliko puta ste mogli da odete kod investitora i da mu kažete koliko ste naporno radili i šta ste sve naučili i da znate da će se štap pojaviti sledeće godine? U jednom trenutku vaš kredibilitet nestaje, jer ste obećali nešto što ne možete da ispunite. Dosta startapa se ugasi upravo zbog te nesaglasnosti sa očekivanjima.
Erik se slaže sa tim da nema smisla predviđati prihode u budućnosti, jer je pre svega užasno teško, ali veruje da biznis plan može dosta koristi da donese. Ali, kada govori o tome misli samo na jedan segment:
Jedini deo biznis plana za kojim žudim je tabela koja pokazuje kako će se doći do hokejske palice. Koja su to specifična ponašanja korisnika koja će, ako se ostvare, dovesti do ovakvog rasta?
Verujem u nešto što nazivam inovacijsko računovodstvo, koje uzima ove inpute u tabelu, te deduktivne veze i ponašanja korisnika i pokazuje progres investitorima, CFOu i nama samima. To je imanje herca da kažete: Evo kako znamo da napredujemo.
Iako je teško, Erik veruje da ovo može mnogo toga dobrog da donese startapima – moći ćete da izveštavate jezikom koji poslovni ljudi razumeju – u brojevima koje oni smatraju važnim.
Erik govori o pivotu kao menjanju strategije bez menjanja vizije i da nikako ne treba da se gleda kao neka vrsta neuspeha ili menjanja mišljenja. A načini da se uvidi da li postoji bolji način da se ispuni vizija upravo leže u MVPu i inovacijskom računovodstvu o kome je gore pisano.
Mnogi startapi pivotiraju, ali Erik im zamera što to ne rade na osnovu podataka koje su izvukli, već u poslednjem trenutku – najčešće pred neki važan sastanak upravnog odbora.
Svaki startap će pivotirati u nekoj fazi svog života. To je neizbežna posledica pokušaja da se uradi nešto novo pod ekstremno neizvesnim uslovima. Ako to već znate, stavite sastanak u kalendar unapred. Nemojte da odlučite o pivotu noć pre. Ne čekajte da ostanete bez novca, sredstava ili potencijalnog kapitala.
Imajte rutinski sastanak u kalendaru, možda svakih 6 nedelja, na kome ćete se pitati: Da li nas naša strategija vodi bliže viziji ili ne?
Time dobijate dve velike koristi – sastanak je mnogo prijatniji i ne morate da ga zakazujete krišom, već je to samo rutinsko sastajanje. Može biti kratak, sladak i jednostavan. Drugo, pitaćete se jedno od najsnažnijih pitanja, pitanje koje štedi vreme svakom ko ima svoj startap: Da li će ovo što trenutno radim pomoći da saznam da li je moja strategija dobra šest nedelja od sad?
Ukoliko želite da pročitate ceo intervju i Erikove savete i stavove na mnoge druge teme, ali i ovu ovde možete to uraditi na ovom linku.
Objavio/la članak.
ponedeljak, 14. Jul, 2014.