Šta je budućnost tehnologije? Po Facebooku su to AI, VR, dronovi, sateliti, laseri...

Šta možemo da naučimo o budućnosti iz polusatnog govora Marka Zakerberga?

Zoja Kukić
13/04/2016

Juče je počela 8. po redu Facebookova konferencija, a Mark Zakerberg je u okviru nje održao polusatni govor o planovima i misiji Facebooka. Osim novih stvari koje najavljuju, zanimljivo i neobično u odnosu na slične formate drugih kompanija, Zakerberg je podelio planove Facebooka za narednih 10 godina.

Pogled kuda se jedna od najvećih digitalnih kompanija današnjice kreće i gde želi da bude za 10 godina može nam poslužiti kao odličan osvrt na to gde će nas tehnologija dovesti u, prilično bliskoj budućnosti, kada i jedna velika “komunikacijska” kompanija postaje dominantno tehnološka.

AI, VR i dronovi su tehnologije budućnosti

Facebook ide ka tranziciji od kompanije sa društvenim mrežama ka tehnološkoj kompaniji. Već su počeli da rade na veštačkoj inteligenciji unutar kompanije, a kroz akviziciju Oculus Rifta i saradnju sa Samsungom izvesno je da u VR-u vide sledeću veliku stvar.

Kako Zakerberg kaže, misija Facebooka je povezivanje ljudi i to je mnogo više od aplikacija za komunikaciju (kojih, već imaju dosta — Facebook, Messenger, WhatsApp, Instagram) i njihovog održavanja. O ovome govori već neko vreme:

mark zakerbergNaša misija je da učinimo svet otvorenijim i povezanijim. U poslednjih nekoliko godina ovo je uglavnom značilo građenje mobilnih aplikacija koje vam pomažu da delite sa ljudima do kojih vam je stalo. Imamo još mnogo toga da uradimo na mobilnim, ali u ovom trenutku u poziciji koja nam omogućava da se fokusiramo i na to koje platforme će doći i omogućiti još korisnija, zabavnija i ličnija iskustva.

Zamislite da uživate u igri iz prvog reda, učite u učionici sa studentima i nastavnicima iz celog sveta ili se konsultujete sa lekarom licem u lice — samo tako što ćete staviti naočare u svom stanu.

Ovo je nova komunikacijska platforma. Kroz osećanje poptune prisutnosti, možete podeliti prostore i iskustva sa ljudima u svom životu. Zamislite da onlajn sa prijateljima ne delite samo momente, već čitava iskustva i avanture.

Osim virtuelne realnosti, pomenuta je i augmentativna, koju do sada Facebook nije najavljivao. Kako kažu, budući uređaji biće kao normalan par naočara i moći će paralelno da pokrivaju i VR i AR.

Veštačka inteligencija postala je fokus mnogih velikih kompanija — Google, Microsofta, pa tako i Facebooka, koji je za sada dominantno razvija u 2 smera — čet botovi i AI za slepe i slabovide.

Čet botovi bi trebalo da olakšaju komunikaciju između kompanija i korisnika, a Facebook je otvorio svoju M platformu (za koju su jedni od partnera bili i crnogorski .ME domen) za developere, koji će je razvijati za potrebe svog biznisa.

Još pre 2 godine Facebook je izneo planove da uz pomoć dronova reši problem dostupnosti interneta za ljude širom sveta. Jedan od njih Aquila ima raspon krila kao Boing737, ali je stotinu puta lakši i kroz laser tehnologiju će transmitovati internet signal. I spreman je za testiranje.

facebook-internet-drone

Zbog čega Facebook razvija tehnologiju?

mark zakerbergPotrebno nam je da pojedine tehnologije postoje u svetu, zato ih gradimo. Mi ne prodajemo servere, kamere ili usluge povezivanja. Ali ako ih niko drugi ne gradi, mi ćemo. Moraju da postoje.

Open-source hardver i softver

U svom govoru, Zakerberg je predstavio i 360 kameru koja je napravljena unutar kompanije i čiji hardver, ali i softver će biti open-sourceovan.

Ovo nije prvi put da Facebook “deli” svoj dizajn i tehnologiju, uključujući i datoteke i analitičke alate poput Cassandre i Hadoopa, ali i hardver — serveri i mrežna oprema, pa i cele data centre. Isto važi i za dronove koji će obezbeđivati internet.

Razlog zbog kog Facebook uopšte samostalno gradi hardver leži u smanjenju troškova, jer su oni dostupni po komercijalnoj ceni prilično skupi. Osim toga, ako svima obezbedi dizajn, brže će izgurati svoju agendu — bilo ona da sve više ljudi snima 360 videe ili da obezbedi internet onima koji ga već nemaju, jer će na kraju svi doći na Facebook ili neki od njegovih servisa.

Monopol Facebooka

Trenutno je 4 milijarde ljudi bez internet konekcije, iz nekoliko razloga — nedostatak infrastrukture, nedostatak novca za plaćanje infrastrukture i neuviđanje potrebe za internetom. Facebook želi da pomogne u rešavanju svake od ovih prepreka. Odgovor na prvu su dronovi, na drugu i treću su servisi koji će biti dostupni besplatno kroz Facebook platformu, a dostupni za druge strane da pune sadržajem.

Ovo u kombinaciji sa već prethodnim žalbama u nerazvijenim zemljama, gde je Facebook dao besplatan internet, ali samo za svoje usluge izaziva pitanje kontrole koji Facebook ima u plasiranju informacija i servisa.

Zoja Kukić

Objavio/la članak.

sreda, 13. April, 2016.

IT Industrija

🔥 Najčitanije