Slack izlazi na berzu, i to direktnom ponudom – šta dobija izbegavanjem IPO?

U direktnoj ponudi, vrednost akcija je postavljena na 26 dolara, što bi vrednost kompanije postavilo na blizu $16 milijardi.

Marko Marković - 20. Jun, 2019.

Slack, popularni softver za timsku komunikaciju, ovog četvrtka izlazi na njujoršku berzu. U direktnoj ponudi, vrednost akcija je postavljena na 26 dolara, što bi vrednost kompanije postavilo na blizu $16 milijardi.

Za razliku od većine tehnoloških kompanija koje su na berzu izašle pomoću inicijalne javne ponude (IPO), Slack izlazi pomoću direktne ponude. Za ovaj proces se uglavnom odlučuju kompanije koje su već poznate, uspešne i finansijski stabilne. Takav slučaj je nedavno bio sa Spotify-em, do je prilično težak IPO nedavno imao Uber.

Venture kompanija Accel je najveći investitor Slack-a sa 23,8% od svih ulaganja. Ukoliko vrednost akcija ostane na 26 dolara, to znači da će posedovati 3,1 milijardu dolara nakon izlaska Slack-a na berzu, čime će biti najveći dobitnik procesa. Accel je inače postao poznat po ranom ulaganju u Facebook kada su na uloženih 12,2 miliona dolara, prilikom njihovog IPO-a, stekli akcije u vrednosti od devet milijardi.

Direktna ponuda ili IPO?

Glavna prednost IPO-a su sredstva koja kompanija dobija od prodaje novih akcija. U direktnoj ponudi većina postojećih deoničara dobija opciju da proda svoje akcije direktno na berzi. U ove deoničare spadaju venture kompanije, zaposleni koji su dobili akcije kao vrstu kompenzacije ili ovlašćeni investitori koji su kupili akcije na zatvorenim sekundarnim tržištima.

U direktnoj ponudi se ne nude nove akcije, niti se diže kapital. Ovo je, pre svega, način da oni koji poseduju akcije njih prodaju investitorima, a da izbegnu inače velike troškove. Tipično, kod IPO-a je pravilo da se deoničarima zabrani trgovina akcijama u prvih 6 meseci, a kod direktne ponude im je omogućeno da već prvog dana akcije pretvore u novac.

Vrednost od 26 dolara koja je postavljena je samo referentna cena. Ona može biti ekvivalentna ceni ponude, ali to ne mora da bude slučaj. Šta će se desiti, videćemo u četvrtak ujutru po severnoameričkom vremenu. U slučaju direktne ponude je vrlo moguće da će vrednost biti najveća na početku dana, pre nego što krene da opada.

Popularni softver za timsku komunikaciju

Slack je lansiran 2013. godine od strane Stjuarta Baterfilda, koji je inače suosnivač Flickr-a. Slack je inače akronim od Searchable Log of All Conversation and Knowledge (bukvalno, dnevnik svih razgovora i znanja koji može da se pretražuje), a upravo ova karakteristika ga je učinila jednim od najprepoznatljivijih softvera za komunikaciju unutar preduzeća koji trenutno postoje na tržištu.

Procenjuje se da Slack koristi 600.000 kompanija i organizacija, što znači da ima više od 10 miliona korisnika. Mnogi ga smatraju nezamenljivom alternativom za starije vidove komunikacije, poput email-a.