IT Industrija
🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Fondacija SHARE je zatražila od 20 kompanija da postave predstavnike u Srbiji, u skladu sa novim Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti.
SHARE Fondacija je uputila pisma na adrese 20 velikih kompanija u kojima ih poziva da odrede predstavnike u Srbiji. Cilj je da se definiše kome će svi zainteresovani moći da se obrate sa pitanjima u vezi sa obradom podataka o ličnosti.
Među kompanijama kojima su pisma upućena nalaze se Google i Facebook, ali i giganti: Amazon, Twitter, Snap Inc – Snapchat, AliExpress, Viber, Yandex, Booking, Airbnb, Ryanair, Wizzair, eSky, Yahoo, Netflix, Twitch, Kupujem prodajem, Toptal, GoDaddy i Upwork.
“Problem nastaje zbog politike ovih kompanija – po njima Srbija se ne smatra za deo Evrope. Iako je kod nas nedavno donet Zakon o zaštiti podataka o ličnosti, koji je pisan po ugledu na evropsku Uredbu o zaštiti podataka o ličnosti (GDPR), zbog ovakvog odnosa velikih kompanija, našim građanima se ta prava praktično ne garantuju, saopštava SHARE fondacija.
Novi srpski zakon predviđa da svaka kompanija koja na naše tržište izlazi sa proizvodima i uslugama, mora da imenuje lice kome građani mogu da se obratе u pogledu svih pitanja u vezi sa obradom podataka o ličnosti. To trenutno nije obezbeđeno od strane pomenutih kompanija, zbog čega je i usledio poziv SHARE-a.
“Ako se uzme u obzir da ovi giganti zarađuju upravo monetizacijom ličnih podataka, za sada se naši građani nalaze u nepravedno nepovoljnijoj poziciji u odnosu na građane EU u pogledu ostvarivanja svojih prava. Ukoliko bi poziv SHARE-a urodio plodom, bitno bi se povećala verovatnoća da ćemo moći da ostvarimo prava i pokrećemo sporove pred nadležnim organima” saopštava SHARE.
Kompanija Google je već godinama prepoznala domaće tržište kao značajno, pa su tako brojne usluge kao što su Gmail, YouTube, Google Chrome i Google Search prilagođene našim građanima i dostupne na srpskom jeziku. Dodatno, Google targetira građane Srbije kroz oglase i prati njihovo ponašanje putem “kolačića” (cookies), te nesumnjivo ima obavezu da imenuje predstavnika u Srbiji.
Facebook je takođe dostupan na našem jeziku i ima oko 3 miliona korisnika u Srbiji samo na toj društvenoj mreži, a vlasništvu ima i Instagram i WhatsApp. Facebook vrši masovno prikupljanje podataka svih svojih korisnika kako bi između ostalog mogli da ih profilišu i prikazuju targetirane oglase, što je detaljno opisano u SHARE Lab istraživanju o algoritamskoj fabrici Facebook-a.
SHARE Fondacija je neprofitna organizacija osnovana 2012. godine kako bi unapredila ljudska prava i slobode na internetu i promovisala pozitivne vrednosti otvorene i decentralizovane mreže, kao i slobodan pristup informacijama, znanju i tehnologiji.
Objavio/la članak.
sreda, 22. Maj, 2019.