Quake napunio 25 godina — kako je legendarni FPS promenio gejming i inspirisao programere širom sveta

Jedna od najuticajnijih pucačina svih vremena umalo je razorila studio koji ju je pravio.

Nikola Momčilović
28/06/2021

Podstaknut uspehom sada kultnih naslova kao što su Doom i Wolfenstein, studio id Software prešao je na svoj sledeći projekat — Quake. Objavljen 22. juna 1996. godine, Quake je inovativnom 3D grafikom i uzbudljivim onlajn modovima ubrzo postao treći hit ovog studija od 9 članova, sa širokim uticajem na gejming industriju. Ovog meseca je Quake napunio 25 godina — šta ga je činilo posebnim?

Mračni svet i revolucionarna 3D grafika

U Quake-u igrač preuzima ulogu kao neimenovanog protagoniste (kasnije nazvan „Ranger“) koji putuje kroz dimenzije kako bi pobedio vanzemaljca po imenu Quake koji je napao zemlju. Kao i Doom pre toga, Quake je pucačka igra iz prvog lica (FPS) u kojoj se prelaze nivoi, rešavaju manje zagonetke i uništava svako čudovište koje se pojavi na ekranu. 

U poređenju sa raznobojnim nasiljem Doom-ovog sveta, Quake je, grafički govoreći delovao relativno blago i mračno, a ni kampanja nije bila posebno inovativna. Ali dizajn koji je uključivao srednjevekovne motive i jasne uticaje H.P. Lavkrafta, kao i pionirska 3D grafika i onlajn podrška činili su da Quake bude daleko ispred konkurencije.

Još od Wolfenstein-a, tadašnje pucačine iz prvog lica uglavnom su koristile 2.5D grafičke tehnike za simulaciju visine i dubine, istovremeno ograničavajući kretanje igrača na dvodimenzionalnu ravan. Quake je razbio taj kalup uvođenjem potpuno 3D poligonalnog sveta naseljenog 3D objektima i čudovištima, dajući igračima veću slobodu u intenzivnom virtuelnom svetu. Za razliku od Doom-a iz 1993. godine, mogli ste slobodno da gledate oko sebe, a čak i da skačete.

Upravo ova sloboda inspirisala je i jedan od najranijih oblika mašinime, odnosno korišćenja kompjuterske grafike iz video igara za stvaranje nekog oblika filmskog ili animiranog sadržaja. Ljudi su koristili okruženje i modele iz Quake-a da stvore svoje kratke filmove koje su kasnije obično delili na internetu ili među sobom.

Video igra koja je praktično upoznala svet gejminga sa onlajn multiplejerom

Kao i Doom pre njega, i Quake je revolucionizovao onlajn gejming. Doom je svetu predstavio FPS deathmatch, ali samo putem modemsko-modemskih veza, serijskih veza i lokalnih mreža. Quake je bila jedna od prvih igara koja je integrisala TCP/IP umrežavanje direktno u samu igru, omogućavajući ljudima da ukucaju IP adresu i direktno se povežu sa prijateljem preko Interneta radi takmičenja u deathmatch-u.

Quake je takođe bio veoma prilagodljiv, što znači da je ljudima koji su kupili igru bilo dozvoljeno, čak su bili i ohrabrivani da je moduju, prave svoje mape, pa čak i proširuju mehanizme igre za koje ni njeni dizajneri nisu mislili da je moguće. U tom kontekstu, id Software je objavio sopstveni programski jezik nazvan QuakeC koji je dodatno pomagao moderima da razviju igru.

eSports i kontrolna šema koja je oblikovala FPS igre

Kao pionirski potpuno 3D FPS naslov sa fizikom, Quake je inspirisao nove tehnike igranja koje su zahtevale visok stepen veštine. Prednost koju su ove tehnike davale igračima inspirisale su mnoštvo Quake turnira, što mnogi danas smatraju ključnim korakom u razvoju eSporta.

Quake je takođe imao veliki uticaj na to kako danas upravljamo PC igrama. U početku su mnogi ljudi igrali Quake koristeći samo tastaturu, kao što su igrali i Doom pre toga. Ali poligonalna 3D grafika uvela je dodatnu dimenziju (gledanje gore-dole) koja je davala značajnu prednost igračima koji su se prilagodili korišćenju miša. Danas uobičajene kontrole „WASD” uz korišćenje miša uobičajene su u PC igrama zahvaljujući stilu igranja Denisa Fonga koji je 1990-ih godina osvajao gotovo sve Quake turnire.

Međutim, razvojni ciklus Quake-a bio je problematičan. Predug period tehničkog razvoja endžina koji pokreće igru, kao i neslaganje oko dizajna, doveli su do toga da Džon Romero, suosnivač id Software-a i jedan od glavnih ljudi zaslužnih za Doom i Wolfenstein, napusti kompaniju

Uprkos otežanom razvoju, Quake je bio veliki hit. Prodato je nekoliko stotina hiljada primeraka u roku od godinu dana od izlaska, dostigavši 550.000 primeraka do 1999. godine, a do 2010. godine je navodno prodato više od 1,8 miliona primeraka.

Najmanje 10 popularnih video igara licenciralo je i koristilo Quake endžine, i, naravno, igra je iznedrila nastavke Quake II, Quake III, Quake 4, Enemy Territory: Quake Wars i još mnogo toga. Zahvaljujući svom kulturnom uticaju, Quake se u najmanju ruku može uporediti sa igrama poput Tetrisa i Super Maria, jer je zacementirao žanr i inspirisao buduće programere da ideje razviju mnogo dublje nego što je prvobitno zamišljeno.

Nikola Momčilović

Objavio/la članak.

ponedeljak, 28. Jun, 2021.

IT Industrija

🔥 Najčitanije