Prvi automobili bez volana do 2030. godine, procenjuje 25-ogodišnji milijarder

Ilon Mask je rekao da je ova tehnologija osuđena na propast. Par godina kasnije, osnivač ove kompanije postao je najmlađi milijarder.

Stefan Alidini
12/03/2021

Izlazak kompanije Luminar na berzu, 25-ogodišnjeg Ostina Rasela načinio je jednim od prvih (i najmlađih) milijardera iz sfere tehnologije autonomnih vozila. Luminar trenutno predvodi u trci za tehnološku inovaciju autonomnih automobila, a u nedavnom intervjuu za Wired, Rasel je govorio o nizu koraka koji su njegovu kompaniju učinili uspešnom, šta je razlikuje od konkurencije, kako je sve počelo, kao i šta se planira za budućnost.

Čime se bavi Luminar?

Luminar je kompanja koja koristi i razvija LiDAR, naprednu radarsku tehnologiju kako bi razvila rešenje primenljivo u automobilima, a trenutno sarađuje sa proizvođačima poput Tojote, Audija, Volvoa, Dajmlera, ali i Intela, jer kompaniju snabdeva senzorima za vozila. Osnivač veruje da će u saradnji sa kompanijom Volvo, tokom 2022. godine izaći prva vozila sa njihovom tehnologijom.

Ključna razlika Luminar-a i rešenja koje razvijaju Tesla i slične kompanije, jeste u problemu koji pokušavaju da reše. Prema Raselu, model Ilona Maska je dobar za pomoćni mehanizam za vožnju, jer se razvija kompleksan sistem kamera i softvera. LiDAR, međutim, koristi lasere i meri vreme refrakcije svetlosti, kojim sastavlja realističan model okruženja, a Luminar-ovo rešenje to primenjuje u rasponu od neverovatnih 250 metara. 

Osnivač veruje da je ovo put ka razvitku potpuno autonomnih vozila, kao i da ćemo verovatno 2030. godine moći da kupimo automobil bez volana.

Kako je sve počelo?

Rasel je osnovao kompaniju sa samo 17 godina, a od detinjstva se interesuje za tehnologiju, i naročito za fotoniku. Kada se upisao na Stenford, dobio je 100 hiljada dolara preko Til stipendije (industrijalca i investitora Pitera Tila), da napusti studije i kroz naredne dve godine izgradi kompaniju. 

Međutim, osnivač ističe da je potrebno mnogo više od sjajne tehnologije i koncepta. Kao ključne za svoj uspeh, istakao je poslovnu strategiju, koja mu je pomogla da vizionarska tehnologija „zapravo ugleda svetlost dana”.

Najpre, bilo je potrebno otići na mesto gde je industrija, a potom i razvijati ključne tehnologije par godina, kako bi se onda izgradili kapaciteti za serijsku proizvodnju proizvoda za automobilsko tržište, a za to je morao da zaposli prave ljude, i da vremenom nauči da delegira dužnosti. Luminar je rano počeo sa proizvodnjom sopstvenih komponenti, kako bi napravio senzore boljeg kvaliteta od konkurencije. Pravili su sopstvene lasere, skenere i prateću elektroniku, što im je i omogućilo da zabeleže neverovatne rezultate.

Kompanija danas funkcioniše po „hibridnom modelu”, jer želi da prati proizvodni proces automobilske industrije i razvija ekspertizu za automatizaciju različitih aspekata proizvodnje, dok istovremeno pokušava da izgradi model serijske proizvodnje velikog obima, i sistem koji će omogućiti sklapanje LiDAR tehnologije na drugim mestima.

Šta je sledeće?

Luminar želi da se pozicionira kao „kompletno rešenje” (turnkey solution) za automobilsku industriju, i da pruži i hardver i softver koji zadovoljava performanse koje su potrebne kako bi industrija napredovala i zadobila na popularnosti, što podrazumeva da će se, recimo, softver znatno razlikovati u urbanom okruženju, nasuprot komercijalnog prevoza.

Ključna distinkcija koju Rasel sve vreme povlači, jeste količina i broj inovacija koje njihov proizvod sabira u sebi — potrebno je praktično izmisliti standarde za jednu novu tehnologiju koja vodi ka pravom autonomnom vozilu, uključujući i poslovni model, jer kompanija pokriva i hardverska i softverska rešenja.

Međutim, Rasel je takođe naglasio da u radu kompanije vidi korist za čovečanstvo, govoreći o 1,3 miliona života koji svake godine stradaju na putu, i verujući da LiDAR tehnologija može pomoći da se to spreči. Tehnologija radarskog upravljanja vozilima može da uvede revoluciju u mnoge procese, poput razdaljine koju su ljudi spremni da pređu od kuće do posla.

Iako mnogi, poput Ilona Maska smatraju da je LiDAR tehnologija nepodesna za ovu namenu i „osuđena na propast”, Rasel je danas jedan od nekolicine ljudi koji su uspeli da postanu milijarderi pre tridesete godine, što svakako kompaniji predviđa svetlu budućnost.

Stefan Alidini

Objavio/la članak.

petak, 12. Mart, 2021.

IT Industrija

🔥 Najčitanije