Polovina svetske populacije koristi internet, raste Kina, raste i e-commerce — Meri Miker o internet trendovima

Prošle nedelje je objavljen čuveni godišnji izveštaj Meri Miker o internet trendovima, a u redovima ispod su neke od najzanimljivijih tačaka iz njene prezentacije.

Sanja Vatić - 8. Jun, 2018.

Kraj maja je tradicionalno rezervisan za prezentaciju Meri Miker o internet i poslovnim trendovima. To znači da je za nama je još jedna Code konferencija, na kojoj je Mikerova u ime investicionog fonda Kleiner Perkins Caufield & Byersa predstavila sva važnijia kretanja u svetskom tehnološkom sektoru.

Pola sveta na internetu

Nimalo iznenađujuće, ovogodišnja 294 slajda počela je prikazom isporuke pametnih telefona, koja drugu godinu za redom nije zabeležila nikakav rast. Ni broj korisnika interneta ne može da se pohvali značajnim rastom. Drugim rečima, svet je toliko povezan da ima sve manje prostora za rast broja korisnika. Indikativno je i da ima novih korisnika pametnih telefona, ali i da oni koji već imaju telefone iste ne menjaju često.

Usled kontinuiranog rasta procenjuje se da će ove godine polovina svetske populacije imati pristup internetu. Korišćenje interneta je takođe u porastu (sudeći prema podacima za SAD), pa je sada prosek vremena provedenog na internetu 5,9 sati u odnosu na prošlogodišnjih 5,6.

Zanimljivo je da se uprkos smanjenju prosečne cene pametnih telefona, cena iPhone-a i dalje povećava.

 

Kina, plaćanja i dopisivanja

Mikerova je zabeležila da se za plaćanja sve više koriste digitalni kanali, a da se u smislu broja korisnika koji prelaze na bezgotovinska plaćanja značajan pomak dešava u Kini. U ovoj zemlji 2017. godine je bilo više od 500 miliona aktivnih korisnika mobilnog plaćanja.

Kineska multiaplikacija WeChat preko koje se, između ostalog, odvijaju bezgotovinska plaćanja, pojavljuje se i među vodećim aplikacijama za dopisivanje, čiji broj aktivnih mesečnih korisnika se povećavao u godini za nama.

Tehnologija nas razume

Google-ova tehnologija prepoznavanja govora ove godine je dosegla tačnost od 95 odsto. Slično, Amazonov Echo postaje sve savršeniji, a isti proizvod je u trećem kvartalu imao 20 miliona instaliranih uređaja da bi četvrti završio sa 30 miliona.

Sve je više tehnoloških kompanija

Američko tržište preplavljuju tehnološke kompanije. Sve više su finansirane kako iz privatnih tako i iz javnih izvora. Još važnije je da se udeo ovih kompanija na tržištu povećava, da je u aprilu stopa tog rasta bila 25 odsto i nastavila je da raste. Odnosno, ovo potvrđuje da tehnologija na širokom planu utiče na ekonomiju.

Na sledećim grafikonima je očigledno da tehnološke kompanije čine sve veći deo ulaganja u istraživanje i razvoj i kapitalnih rashoda.

Nastupajuća vladavina malih biznisa

E-commerce je nastavio rast i uzima sve veći deo u odnosu fizičke i e-prodaje. Talas e-commerce-a zajahao je i Google svojim Home Ordering servisom, dok se tradicionalno jak Amazon sada okrenuo i reklamiranju.

U kontekstu e-commerce-a i širenja na nova tržišta izdvaja se kineski Alibaba, koji dominira u bruto vrednosti robe, ali beleži manje prihoda od Amazona. Ove dve kompanije prate jedna drugu i u menjanju načina na koji se odvija kupovina. Amazon ima Amazon Go, a Alibaba Hema prodavnice — fizičke prodavnice u kojima nema osoblja i kasa, a kupovina se obavlja preko pametnih telefona.

Uz to, kineski e-commerce beleži i snažan godišnji rast od čak 28 odsto, dok na svetskom nivou ima najveću stopu prodaje.

Uprkos dominaciji giganta sva je prilika da će se sve veći broj malih biznisa okretati onlajn prodaji.

I da će do kupaca dolaziti preko društvenih mreža.

Disrupcija tržišta rada

Sudeći po trendovima, nove tehnologije bi mogle da opravdaju strahove onih koji strepe od toga da će im „roboti uzeti posao”. Međutim, to je nešto što je čovečanstvo već dokazalo da je sposobno da prebrodi (uslužni poslovi su svojevremeno zamenili rad u poljoprivredi) i vrlo je verovatno da će opet.

Nezaposlenost u SAD je na 3,9 odsto (što je daleko niže u odnosu na prosečnih 5,8 u periodu od 70 godina), a slobodnih radnih mesta nije bilo više nego sada u poslednjih 17 godina.

Međutim, većina njih je u urbanim sredinama, pa je potencijalni problem potcrtavanje nejednakosti time što se sve više profita generiše na mestima koja su nedostupna siromašnima.

Interesantno je da zaposlenima postaje značajnije da imaju fleksibilno radno vreme i mogućnost rada na daljinu, nešto što bi takođe mogao da bude trend koji ide ruku pod ruku sa povećanjem poslova u oblasti novih tehnologija.

Takođe, Uber, Airbnb, Etsy, Upwork i Doordash su dobrim delom zaslužni za to što je radna snaga koja obavlja poslove po zahtevu korisnika u 2017. godini porastala 23 odsto.

Privatnost

Tema koje je i dalje goruća, privatnost korisnika, uzela je svoje parče prezentacije. Mikerova primećuje da se tehnološke kompanije nalaze razapete između nekršenja privatnosti korisnika i pružanja korisničkog iskustva baziranog na privatnim podacima kojima raspolažu. Prema uvidu u stavove stanovnika SAD-a, korisnici su skloni tome da podele privatne podatke u 79 odsto slučajeva ukoliko to ujedno znači i lične benefite.

Među svetskim državama, Kina se izdvaja kao ona u kojoj su korisnici spremniji da dele privatne podatke i gde se takvo ponašanje ohrabruje.

Ovo može da se tumači i kao ogromna prilika za kineske tehnološke gigante (npr. ubrzan AI razvoj) u svetlu toga da je među top 20 svetskih internet kompanija po tržišnom udelu sada devet kineskih. Pre pet godina bilo ih je dve.

Naravno, ohrabrujemo vas da celu prezentaciju pogledate ovde.