Pravila komuniciranja

TLDR

 Komentari moraju biti: 

• dobronamerni, iskreni, radoznali, empatični
• korisni, ne-očigledni, originalni, promišljeni

———————

Ova pravila su u vrlo ranoj verziji i molimo vas za razumevanje ukoliko se u narednom periodu budu često menjala i ukoliko nismo sva uspeli da popišemo ovde u ovom trenutku. 

Hvala na poverenju! 

Pravila korišćenja

Bez obzira na to o kom se vidu napisa radi, o pitanju, odgovoru, deljenju vesti ili usputnom komentaru, pravila su da ovako pričamo jedni sa drugima:

    1. Pristojno — bez prozvanja, ličnih uvreda, uznemiravanja, ismevanja, ponižavanja, ogovaranja, i sličnog, glasina;
    2. Pismeno — potrebno je voditi računa o jeziku, načinu izražavanja (bez psovki, itd.), slovima (bez ošišane latinice), gramatici i interpunkciji, kako bi se svi lakše razumeli;
    3. Konstruktivno — Dijalog treba da podstiče zdravu debatu, da bude argumentovan i potkrepljen izvorima za navode, da ne skreće isuviše s teme, nije senzacionalan;
    4. Srdačno — Sadržaj treba da bude pisan u duhu najbolje namere, i mora imati empatiju za druge osobe i drugačija stanovišta;
    5. Nekomercijalno — bez samopromocije, bez nuđenja poslovne saradnje (uklj. i tvrdnje kod nas u firmi X; možete reći samo kod nas u firmi, po vašem profilu će ljudi videti odakle ste). 

Smatramo da ovo mesto treba da kanališe i širi dobru volju zato što tako bolje učimo, kreativniji smo i uspešniji. Isto razmišljanje imamo u smatranju da ovo mesto treba da širi kulturu znanja, učenja i usavršavanja, zasnovanu na radoznalosti, argumentima, promišljanju i razumevanju, i ne treba da skreće u samopromociju ili ne d’o Bog dnevnu politiku i slične stvari. 

Smernice za postavljanje pitanja i odgovora

Kada postavljate pitanje, razmislite o tome šta želite da postignete.

  1. Da li se pitanje bavi nečim novim ili drugačijim, ili internet već nudi mnoštvo odgovora? — Nemojte postavljati pitanja na koje je baš lako pronaći odgovor. Ukoliko pitanje jeste relativno bazično, navedite šta ste do sada saznali i odakle. Ukoliko se pitanje razlikuje od uobičajenih, potrebno je istaći tu razliku.
  2. Na koga je pitanje usmereno? — Napomenite od kakvih profila kolega biste najpre želeli inpute. U zavisnosti od toga kome je namenjeno, pitanje može da se formuliše na različite načine, i mogu se dobiti različiti odgovori.
  3. Da li je pitanje jasno? — Naslov pitanja treba da na što bolji način sažima suštinu onoga što vam je na umu. 
  4. Da li tekst pitanja nudi dovoljno informacija nekome ko želi da vam odgovori? — Mimo naslova, tekst samog pitanja treba da ponudi relevantne informacije koje će drugima omogućiti da na njega odgovore. Generalno pravilo je da retko možete dati previše informacija da biste dobili dobar odgovor. 

Bez obzira da li tražite savet, odgovor na pitanje ili razmenu mišljenja, olakšajte drugome da vam pomogne tako što ćete biti precizni. Naslov pitanja treba da bude sažet i da odražava suštinu problema. U daljem tekstu pitanja problem treba istaći čim pre, pa tek naknadno navoditi primere. Pravopis, gramatika i jasnoća su bitni.

Kada odgovarate na pitanje, budite ljubazni, strpljivi i pažljivi. Ispitajte sebe i procenite imate li potrebna znanja ili iskustvo da date relevantan doprinos nekoj temi. Istovremeno, nemojte biti preterano samokritični — ako i ne poznajete savršeno neku temu, vaše znanje može biti dosta veće nego što mislite, ili veće od drugih korisnika, pa će stoga biti korisno da ga podelite. 

Pođite od pretpostavke da sagovornik nastupa s najboljom namerom, i tako se ophodite prema njemu. Nemojte odgovarati sa zadnjom namerom, i nemojte kritikovati druge sa ciljem da ih potučete. Razmislite o suštini materije na koju odgovarate, i trudite se da pružite odgovor koji je: 

  1. Argumentovan — odgovor treba da se zasniva na promišljanju, analizi, argumentima i referencama na lično iskustvo ili druga referentna znanja;
  2. Precizan — odgovor treba da se bavi suštinom i smislom pitanja, i da na njega daje jasan, razložan i trezven odgovor;
  3. Primeren — odgovor treba da bude u skladu sa namerom i duhom postavljenog pitanja, nije povod za nečije lično iskazivanje, već je u službi zajednice i širenja razumevanja i znanja;

Smernice za postavljanje tema

Pored svih smernica koje su već navedene, trudite se da svaka tema koju delite ima adekvatan naslov — naslov treba da u što manje reči prenese suštinu — ukoliko je nemoguće preneti je na srpskom, ostavite originalni naslov na engleskom;

Teme mogu biti:

  1. Vesti iz oblasti tehnologije, preduzetništva, biznisa i načina na koji se oni ukrštaju sa društvenim pitanjima u Srbiji i šire
  2. Nova istraživanja iz domena tehnologije, preduzetništva, računarstva, poslovanja, ekonomije, nauke itd.
  3. (Besplatni) edukativni materijali iz sfere IT-ja, predavanja, događaji, potkasti, resursi i slično;
  4. Zanimljivi i kvalitetni uvidi/analize o različitim aspektima IT industrije iz reputabilnih domaćih i stranih izvora
  5. Prilikom postavljanja tema, naročito domaćih, treba se držati izvora koji nisu senzacionalistički nastrojeni; Treba postavljati najkvalitetnije izvore — ukoliko članak prenosi informacije iz drugog izvora, treba postaviti onaj koji je kvalitetniji;
  6. Mogu se postavljati i twitter nizovi, YouTube klipovi, i sličan sadržaj

Teme ne mogu biti:

  1. Dnevnopolitički članci/mišljenja, domaća i strana;
  2. Crna hronika;
  3. Ostale teme iz dnevne štampe;

Smernice za postavljanje najava događaja, akcija, novih projekata i slično

Najave događaja, takmičenja, projekata, akcija i sličnih stavki članova Zajednice, biće tagovani i nalaziće se pod rubrikom Napravili smo.

Pored opštih pravila komunikacije koja se tiču celokupne sadržine na Zajednici, potrebno je da ova vrsta sadržaja bude u skladu i sa sledećim smernicama:

Naslov treba da bude informativan i pruža osnovno obaveštenje, ne da „prodaje” događaj. Recimo:

Tekst treba da bude sažet i da pruža samo osnovne informacije, poput:

Tekst ne treba da sadrži: 

Nakon postavljanja na sajt, moderatori će pregledati sadržinu i objaviti post ukoliko je u skladu sa iznetim smernicama. U suprotnom, post će biti zadržan dok se ne unesu korekcije ili prihvate predložene izmene moderatora koje bi ga dovele u saglasje sa pravilima Zajednice.