Poznate ličnosti danas bojkotuju FB i IG — da li ovakva samopromocija može zaista nešto da promeni?

Kampanja „Stop Hate for Profit” želi da zaustavi mržnju i dezinformacije na društvenim mrežama, a zvezde profitiraju kroz lajkove i retvitove.

Marko Marković
16/09/2020

Neke od najvećih svetskih zvezda danas bojkotuju Facebook ali, kako ocenjuju kritičari, biće potrebno mnogo više od jednodnevnog bojkota da Mark Zakerberg uvede promene na svoje platforme.

Kim Kardašijan, Keti Peri, Kejt Hadson, Leonardo Dikaprijo, Ešton Kučer, Saša Baron Koen, Dženifer Lorens… Lista poznatih ličnosti koje su se priključile kampanji „Stop Hate for Profit” je zaista duga. Oni danas neće koristiti Facebook i Instagram u znak protesta protiv govora mržnje koji je dozvoljen na ovim društvenim mrežama.

Kampanja „Zaustavi mržnju radi profita” je okupila više od 1.100 kompanija i neprofitnih organizacija, među kojima su Mozilla, NAACP i ADL, kako bi poslala poruku Facebook-u da prestane da daje, kako tvrde, prednost profitu u odnosu na borbu protiv mržnje, fanatizma, rasizma, antisemitizma i dezinformacija.

Kompanije kao što su Twitter, Reddit i YouTube već su preduzele konkretne korake kako bi pomogle kampanji, piše na zvaničnoj stranici organizacije koja je pokrenula ovu kampanju. Twitter je započeo akciju protiv teorija zavere na svojoj mreži, koje su dovele do nasilja u stvarnosti. Reddit je uklonio više od 2.000 subreddit-a baziranih na mržnji. YouTube je preduzeo (doduše zakasnelu) akciju protiv rasista koji koriste njihovu platformu.

Međutim, Zakerberg se nije ni približio tome da preduzme neku pravu akciju, kažu ljudi koji stoje iza kampanje. Problem nije u tome da Facebook kasni za drugim kompanijama — Zakerberg jednostavno ni ne pokazuje autentičnu zabrinutost zbog toga što algoritmi njegovih platformi promovišu mržnju, nasilne teorije zavere i dezinformacije. On mnogo više energije troši na lobiranje i demagogiju, nego na rešavanje problema.

U tom smislu, bojkot kome su pristupile poznate ličnosti apsolutno ima smisla. Skrenuta je pažnja na kampanju, usledilo je mnogo komentara i retvitova, a saobraćaj Facebook-a i Instagram-a će sasvim moguće pasti za neki promil.

Problem je što današnja dešavanja ostavljaju, ustvari, gorak ukus samopromocije poznatih filmskih, muzičkih i drugih ličnosti. Da se razumemo, bojkot od jednog dana neće ništa bitno promeniti. O masovnom napuštanju Facebook-a se priča već godinama.

Zanima vas kakvi su efekti ovih priča? Pogledajte sledeći grafikon.

Izvor: statista.com

Broj korisnika Facebook-a ne da ne opada, već u 2020. godini – ubrzano raste. Ukoliko pogledate vrednost akcija Facebook-a tokom godina, shvatićete isto — pored prirodnih padova i uspona, kompanija generalno sve više vredi.

Bez jasnih zakonskih ograničenja, Zakerberg nema nikakav razlog da menja svoj biznis model. Jedino što može da ga povredi je pomenuto masovno napuštanje platforme. Poznate ličnosti imaju tu moć da pokrenu promenu i odvuku veliki broj fanova, ali se čini da je i njima, profit draži od borbe za više ciljeve.

Marko Marković

Objavio/la članak.

sreda, 16. Septembar, 2020.

IT Industrija

🔥 Najčitanije