IT Industrija
🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Projekat su pokrenuli Inicijativa Digitalna Srbija i Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, a nosioci će biti beogradski Univerzitet umetnosti i Matematički fakultet, gde će se pohađati Umetnost i dizajn video-igara, kao i fakulteti Univerziteta u Kragujevcu, sa smerom Razvoj kompjuterskih igara.
Sistemi virtualne realnosti, 3D animacija i Dramaturgija video igara samo su neki od predmeta koji će se izučavati u okviru multidisciplinarnih master studija — na Univerzitetu u Kragujevcu već od ove godine, a u Beogradu od iduće.
Nakon uspešnog prošlogodišnjeg projekta koji su pokrenuli Inicijativa Digitalna Srbija i Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, a koji je, kroz četiri master programa na tri univerziteta, bio usmeren ka spajanju tehničkih i biznis znanja, koncept Master 4.0 ovoga puta kombinuje tehnologiju i umetnost, sa ciljem da polaznike obrazuje za sektor kreativnih industrija.
Ministarstvo je početkom marta raspisalo javni poziv za izbor master studijskih programa koji će povezati tehničke i prirodno-matematičke sa umetničkim fakultetima, ali i sa kompanijama koje posluju na tržištu kreativnih industrija.
Nosioci dva programa biće beogradski Univerzitet umetnosti u saradnji sa Matematičkim fakultetom, gde će se pohađati Umetnost i dizajn video-igara, kao i fakulteti Univerziteta u Kragujevcu, sa smerom Razvoj kompjuterskih igara. Zainteresovani se o programima mogu informisati na sajtu DSI.
Programi su okupili 13 visokoškolskih ustanova sa tri državna univerziteta i preko deset softverskih kompanija među kojima su 3Lateral, Mad Head, Two Desperados, Nordeus, Ubisoft, a predviđeno je i angažovanje predavača sa stranih univerziteta.
Oba mastera podrazumevaju i stručnu praksu od najmanje osam nedelja u nekoj od uključenih kompanija.
Planiran je upis najmanje dve generacije, a Ministarstvo prosvete je najavilo da će se 30 od 70 studentskih mesta na programima finansirati iz budžeta. Školovanje do deset studenata u narednoj školskoj godini stipendiraće i Inicijativa „Digitalna Srbija“, bez obaveze prakse ili zaposlenja u kompanijama koje ta organizacija okuplja.
Prema rečima programskog direktora za sektor obrazovanja Inicijative Digitalna Srbija Nemanje Đorđevića, projekat je proizvod goruće potrebe za saradnjom inženjera i profesionalaca koji donose neinženjerska znanja, ali i potrebe za kombinacijom ova dva sveta ne samo u okviru jednog tima, već u određenoj meri — i u jednoj osobi.
„Istraživanje koje smo sproveli u saradnji sa američkom kompanijom Startup Genome, utvrdilo je da su, uz blokčejn, upravo startapi orijentisani na video-igre jedna od dve najveće snage koje naš IT sektor ima”, objašnjava Đorđević za Startit Dnevnik. „Takva specijalizacija naših startapa nužna je za ubrzani razvoj, a važan deo rešenja je i oblikovanje ljudi koji će umeti da kreiraju nove gejming startape i postojeće podignu na sledeći nivo. Prijavljeni fakulteti su odlučili da na ovaj zadatak odgovore programima u oblasti gejminga”.
Kako nam je objasnio Adrian Đura, menadžer u Ubisoftu, jedne od kompanija koje učestvuju u projektu, gejming industrija u Srbiji je u usponu i postoji odlična saradnja između kompanija koje su se okupile oko Srpske asocijacije industrije video igara (SGA). Prema njegovim rečima, tokom pandemije korona virusa zapažen je značajan porast tog sektora.
„Trenutno je odlična situacija da se započne karijera u game development-u u Srbiji, budući da je potreba za kadrovima velika”, ističe Đura. „Razlikuje se rad u AAA studiju, gde se radi na velikim projektima sa mnogo ljudi i manjem ‘indie’ studiju, gde je potrebno da pokrijete širu oblast, ali manje detaljno. Prilikom otpočinjanja karijere, svako bira oblast u kojoj želi da se usavršava — AAA, indie ili mobilne igre… Što se tržišta tiče, mobilna industrija još je stabilna i jaka, trenutno izlazi nova generacija konzola, a i streaming igara počinje da se zahuktava. Postoje i inovativnije oblasti koje tek treba da se dokažu kao što su VR i blokčejn u igrama”.
Praktični rad činiće intenzivni rad sa mentorom, a osmišljen je tako da polaznicima pruži što širu osnovu kada su u pitanju oblasti ‘game dev-a’ na kojima se radi u Ubisoft-ovom studiju. Cilj kompanije, dodaje Đura, jeste da se svi praktikanti koji su se dobro pokazali tokom prakse, nakon nje i zaposle u toj firmi.
Prema rečima Miloša Đuričanina iz Nordeusa i SGA, gejming industrija spaja tehnologiju, umetnost i biznis, zbog čega predstavlja jedan od najinovativnijih i najkreativnijih sektora naše privrede.
„Naši fakulteti mogu da razvijaju vrhunske programe isključivo u otvorenoj saradnji sa industrijom”, naglašava Đuričanin. „Zato sam ohrabren činjenicom da je inicijativa za saradnju na beogradskom Master 4.0 programu potekla od uprave Univerziteta umetnosti. Naša želja, kao Nordeusa, ali i kao cele zajednice okupljene u SGA, jeste da učvrstimo partnerstvo sa svim umetničkim fakultetima, podržimo razvoj kapaciteta tih institucija kroz obuke profesora i investicije u savremenu opremu, pomognemo da se nastava osavremeni”.
Postoji velika potreba za različitim profilima stručnjaka u gejming industriji, mišljenje je i predstavnika Nordeusa, koji dodaje da taj sektor nezadrživo raste čak i u vremenu krize.
„Kada smo radili na razvoju ovog master programa želeli smo da studenti po završetku studija imaju sigurnost i znanje da izgrade svoje karijere u kreativnoj industriji. Ne verujemo u tradicionalne studentske prakse od nekoliko nedelja u kompanijama, i nismo sigurni da takvo iskustvo zaista doprinosi razumevanju celokupnih procesa rada i industrije. Iako je zahtev programa bio da praksa traje minimum osam nedelja, u saradnji sa gejming kompanijama okupljenim oko SGA, kreirali smo inovativni praktični program za studente u Beogradu u trajanju od godinu i po dana. Siguran sam da, predanim radom na sopstvenom razvoju, studenti mogu da stvore jasnu perspektivu svoje karijere koja zavisi od njihovih snaga i kompetencija, a za kvalitetne ljude u Nordeusu uvek ima mesta”.
„Na dobrom smo putu i verujem da će gejming i kreativna industrija biti jedan od ključnih stubova naše privrede”, zaključuje Đuričanin. „Naši budući studenti u ovom programu treba da vode razvoj gejming industrije u Srbiji, mi vidimo te ljude kao one koji će svojim kreativnim vizijama i radom uticati na razvoj naše industrije i učiniti nas globalno konkurentnim. To su umetnici koji ce se takmičiti sa svetom, koji će oduševljavati svet, koji će praviti iskustva za svet, i koji će u svemu tome predstavljati Srbiju i našu kulturu”.
Objavio/la članak.
ponedeljak, 28. Septembar, 2020.