U poslednjih nekoliko meseci sve više ljudi se interesuje za opcije mobilnog plaćanja u našoj zemlji zasigurno velikim delom zbog toga što onlajn naplata još uvek nije odgovarajuće zaživela, o čemu svedoči i rast korisnika i prihoda onih koji osim plaćanja karticama omoguće naplatu svojih usluga i putem mobilnih računa i kredita.

Usled toga, odlučili smo da u ovom tekstu kroz saradnju sa sva 3 operatora prikupimo što više relevantnih informacija za one koji planiraju da mobilna plaćanja i druge servise uvedu među svoje načine naplate.

Da li ste znali da uz pomoć mobilnih operatora možete naplatu vršiti i direktno sa bankovnog računa ili da provizije za plaćanje mobilnim kreditom ne moraju biti svemirski visoke.

O mogućnostima mobilnog plaćanja pre svega smo pričali sa mts-om i VIP-om, jer Telenor nije ulazio u detalje ovih usluga.

Plaćanja sa platne kartice

Domaći mobilni operateri mogu posredovati u naplati ne samo preko mobilnog računa, već i sa platne kartice ili bankovnog računa.

Kod plaćanja sa bankovnog računa neophodna je prethodna registracija korisnika, što može znatno umanjiti bazu korisnika i kupaca, ali su provizije značajno povoljnije za klijente.

Međutim, kako nam iz mts-a kažu, ova vertikala im je izuzetno važna i smatraju je budućnosti mobilnog plaćanja, pa će se verovatno i nedostaci vremenom značajno smanjivati.

Registracija korisnika za ovu uslugu kod mts-a, takozvani mPayment može se izvršiti u banci korisnika ili u nekim slučajevima banka to može da obavi za njega.

Telenor u ovu vertikalu ulazi kroz Telenor banke, koja omogućava plaćanje/prenos novca bilo kome znajući samo primaočev broj mobilnog telefona ili imejl adresu i ovo spada u domen mBankinga, a ne plaćanja.

Plaćanja sa mobilnog računa

Kako nam u mts-u kažu, najpopularniji način plaćanja za korisnike, ali i trgovce, app developere i provajdere sadržaja su plaćanja sa mobilnog računa koji je automatski je omogućen svim pretplatnicima.

Ono što je karatkeristika ovakvog plaćanja je visoka provizija, koju naši sagovornici delimično objašnjavaju visokim troškovima same usluge:

mts logoTreba imati u vidu da postoji minimalan procenat, a koji nije nizak, koji svaki mobilni operator može da ponudi. Razlog za to je jednostavan – nas održavanje mobilnih računa košta.

Za svaku prepaid dopunu koju korisnik uradi na kiosku, prodavnici i sličnim mestima, operator plaća određeni procenat onome koji dopunu prodaje u njegovo ime (distributer). Što se tiče postpaid korisnika, tu postoje troškovi vezani za sam proces billing-a, kao i rizik od nenaplativosti – tj. mogućnost da korisnik neće platiti svoj postpaid račun.

Međutim, dobra stvar je da provizija nije uvek fiksno određena. Najviše zavisi od tipa servisa koji se nudi, a to mogu biti standardni VAS servisi (wallpaper, ringtone…) za koje se daju najmanji procenti, mobilne aplikacije (inApp plaćanja za igrice i društvene mreže) koje dobijaju bolje procente i najbolje procente ima grupa partnerskih servisa. U mts-u su to servisi koji postoje van digitalnog sveta i gde je mobilno plaćanje samo još jedan od instrumenata plaćanja ili servisi koji su prepoznati kao atraktivni i koji se realizuju pod njihovim brendom.

Međutim, vredi napomenuti da kada su u pitanju humanitarne akcije ni VIP ni mts ne naplaćuju bilo kakve troškove partnerima i kompletan prihod uvek ide humanitarnoj organizaciji koja je organizator.

Koraci i uslovi saradnje

Pre uspostavljanja saradnje potrebno je ispuniti pravne i regulatorne zahteve za saradnju, koji se prvenstveno odnose na zakonitost poslovanja i trgovine. Nakon toga sledi ispunjenost tehničkih uslova, koji zavise od tipa usluge ili servisa.

Iako onima koji se tek upoznaju sa ovim vidovima poslovanja deluje da tehnički uslovi mogu biti velika prepreka, iz operatera nas uveravaju da oni nisu previše zahtevni i da su zaista retko stoper saradnje, a najveći naglasak je svakako na sigurnosti.

Iz mts-a su nam još detaljnije opisali naredne korake:

mts logoAnaliza ideje je sledeći korak od strane mts-a, pribavljanje dodatnih informacija od partnera (ako je potrebno), kao i dogovor oko prvog sastanka. Dalji koraci bili bi:

– detaljna razrada ideje sa tehničkim, marketinškim i poslovnim elementima

– usaglašavanje i potpisivanje ugovora

– tehnička integracija sa sistemima mts

– razvoj servisa

– tehnički test

– komercijalni test

– produkcija

Što se samog sadržaja tiče, tu se najviše pažnje obraća na kvalitet pružanja i odnosa sa korisnikom nakon konzumacije (rešavanje reklamacija i žalbi), a ređe se zadire u sam tip sadržaja.

Što se tiče nekih opštih pravila, tu je prvenstveno transparentnost servisa (jasan način pretplate i odjave, kao i cene servisa) koju svaki od naših partnera mora da ispuni. Takođe, visina cena servisa mora biti u skladu sa potrošnjom naših korisnika i uslova na tržištu, kako ne bi došlo do nepredviđenih prekoračenja računa i nezadovoljstva korisnika.

Isplata se kod oba operatora definiše ugovorom, a najčešće se radi na mesečnom nivou.

Za sva dodatna pitanja i detalje, možete postaviti pitanja u komentarima (mi ćemo ih podsetiti da ih pogledaju ako to samostalno ne urade :)), ali i direktno pitati operatore kontaktirati putem mejla — Telenor, mts i VIP-ov.