Pet lekcija iz moja tri neuspeha na App Store-u

Već je poznata mantra da je neuspeh u preduzetništvu vrlo korisna stvar. Nakon neuspeha prethodne tri aplikacije, sa četvrtom nisam ponavljao iste greške.

Nikola Lajić
09/10/2017

U ponedeljak, 9. oktobra lansiram “Run Die Retry” igru za iOS uređaje. Ovo je moj četvrti pokušaj da samostalno “uspem” na Apple-ovom App Store-u.

Godine 2009. sam napravio prvu i do sada najuspešniju aplikaciju, to-do listu “TapDo”. Tada je tržište bilo znatno drugačije. Bez ikakvog marketinga postojao je bar neki broj downloadova, čak i za plaćenu aplikaciju. Danas i besplatne aplikacije imaju problem da privuku korisnike.

U svom poslu, kao iOS konsultant (čitaj, programer koji ponekad kaže klijentu da nije u pravu), kroz ovaj proces sam prošao više puta sa klijentskim aplikacijama. Neke nikad nisu ni završene, neke su kratko radile i ubrzo bivale ugašene, a samo jedna je postigla uspeh sa skoro 900 pozitivnih ocena od 5 zvezdica. Ono što sam shvatio jeste da ogromni resursi ne garantuju uspeh.

Iako u trenutku pisanja ovog članka ne znam da li sam uspešno emulirao recept za uspeh, ovo su neke od lekcija koje sam do sada naučio.

Jasno definisan cilj

Pod ovim ne mislim na cilj ili svrhu aplikacije, već na definiciju uspeha. Bez obzira na to da li je to želja da se ispriča priča, pomogne nekome, zaradi novac ili nešto četvrto, ovaj cilj se mora držati na umu u toku celog procesa razvoja. Moj cilj jeste stvaranje raznovrsnih izvora pasivnih prihoda. Kada nisam pazio na svoj cilj projekti su se razvlačili obavljanjem suvišnih radnji.

Sa razlogom je popularan koncept MVP-a, ali bez vodećeg cilja granice minimalnog se lako pomere i onda nakon tri meseca shvatim koliko je vremena prošlo od kako reimplementiram sistemsku komponentu kako bi paralaks efekat radio baš kako sam zamislio.

Plan i navika

Sa obzirom na to da imam stalni posao, rad na sopstvenim idejama mi je ograničen na par sati nakon radnog vremena. Ono što mi je pomoglo da izguram “Run Die Retry” do kraja kroz poslednjih godinu i po dana jeste stvaranje navike da svaki dan radim bar sat vremena bez obzira na motivaciju. Posle godinu dana više nisam ni dovodio u pitanje da li ću da pogledam još par snimaka na YouTube-u ili ću da završim tiket.

Kad već spominjem tiket, menadžment projekta nije ništa manje važan zato što radim sam. Pravljenje tiketa za svaki zadatak i ideju mi je znatno olakšalo rad. Kada sednem da radim nema podsećanja na čemu sam radio ili razmišljanja o tome šta je sledeće.

Još jedna prednost vođenja tiketa je što mi pomaže da sprečim feature creep, tako što tiket ulazi u TODO samo ako je neophodno, u suprotnom ide u NEXT VERSION ili IDEAS kolone.

trello_appstore

Marketing od nultog dana

Ovaj deo uglavnom važi za programere koji reše problem pa onda pitaju da li ga uopšte iko i ima. Više puta mi se događalo da radim na interesantnoj ideji i nakon X dana ustanovim da rešenje postoji ili da nisam bio dovoljno upoznat sa materijom te se ispostavi da problem ni ne postoji. Istraživanje tržišta, učestvovanje u raznim zajednicama i promovisanje svog rada su ključni.

Prve tri aplikacije sam prvi put spomenuo u javnosti par dana pre nego što sam ih lansirao. Par retweetova kasnije nestale su sa feedova i to je bilo to. Tada sam ćutao iz bojazni da će mi neko ukrasti ideju pre nego što je završim, činjenica da ih ni nakon završetka niko nije kopirao govori koliko je to besmisleno.

Na kraju, najveća korist od promocije nije broj preuzimanja na dan lansiranja, već priliv predloga, ideja, pomoći i poslovnih prilika.

Odustajanje je nekad pravi korak

Prošle godine sam imao sreću da budem deo pobedničkog tima na Startup Weekend #04 u Novom Sadu. Dobili smo na korišćenje prostor u Poslovnom Inkubatoru i želju da preuzmemo svet ili bar da zaradimo za par piva. Nakon dva meseca i nula rezultata, odlučio sam da se uklonim iz priče. Nisam verovao u proizvod i nisam imao motivaciju, još bitnije želeo sam da probam druge ideje.

Pre dve i po godine krenuo sam rad na igri za više igrača, nakon godinu dana sam shvatio da sam odgrizao prevelik zalogaj i da postojećim tempom neću skoro završiti. Odustao sam i započeo rad na “Run Die Retry”.

Utrošeno vreme ne treba da bude razlog za nastavljanje rada na nečemu u šta ne verujemo.

startap_weekend

Pokušati ponovo i ponovo i ponovo…

Postoji više citata čija suština otprilike glasi “Godine truda izgledaju kao uspeh preko noći”. Mediji i društvo su opsednuti pričama uspeha i kako je neko genijalnom idejom promenio svet ili započeo multimilionski posao. Istina je da u većini slučajeva tim uspesima prethodi niz relativnih neuspeha.

Pre masivnog uspeha koji je postigao Pokemon Go, Niantic je napravio Ingress, a pre toga Field Trip. Svaki pokušaj im je bivao uspešniji od prethodnog.

Bez obzira na to da li će “Run Die Retry” zaživeti ili ne, četvrti pokušaj mi sigurno neće biti i poslednji.

Nikola Lajić

Objavio/la članak.

ponedeljak, 9. Oktobar, 2017.

IT Industrija

🔥 Najčitanije

Danilo

ponedeljak, 9. Oktobar, 2017.

Odlican tekst, jako je tanka linija izmedju upornosti i tvrdoglavosti, pa zna da bude tesko da ostavis projekat posle toliko potrosenog vremena. Nadam se da ce RDR da bude uspesan, bar onoliko koliko bi trebalo :)