IT Industrija
🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Predajući na Stenfordu, Piter se priseća interesantnih anegdota iz perioda izgradnje PayPal-a. Kako i sam kaže, PayPal verovatno i nije imao najbolji biznis model. Originalna ideja PayPal-a je bila da omogući transfer novca putem PalmPilot PDA uređaja. Međutim, ova ideja je proglašena jednom od 10 najgorih u 1999. “Iako je proizvod očigledno bio promašaj, imali
Predajući na Stenfordu, Piter se priseća interesantnih anegdota iz perioda izgradnje PayPal-a. Kako i sam kaže, PayPal verovatno i nije imao najbolji biznis model.
Originalna ideja PayPal-a je bila da omogući transfer novca putem PalmPilot PDA uređaja. Međutim, ova ideja je proglašena jednom od 10 najgorih u 1999.
“Iako je proizvod očigledno bio promašaj, imali smo jako dobar tim koji je to brzo uvideo pa smo mogli da promenimo pravac. Verujem da ljudi imaju dosta prostora da se iskupe za greške. Nije kao da imate samo jednu šansu u ovom životu.” – Piter Til
Ipak, i sa takvom idejom bilo je moguće doći do novca tih devedesetih u Silicijumskoj dolini. Jedan investitor, apsolutno nezainteresovan za probleme kojima će PayPal pokušati da se pozabavi, tokom ručka u Kineskom restoranu je konsultovao kolačić sudbine. Kolačić mu je savetovao da investira u PayPal.
Jedna južnokorejska firma je toliko želela da investira u PayPal prebacila 5 miliona dolara na račun PayPal-a bez potpisivanja ikakvih papira. Advokat PayPal-a je istog dana nazvao Korejance i pokušao da im objasni da ne mogu tek tako uložiti u PayPal bez zaključenja ugovora u pisanoj formi. Advokat je insistirao na tome da novac, koji je južnokorejska firma prebacila ranije tog dana, mora biti vraćen jer mora biti ispoštovana redovna pravna procedura. Međutim, Korejanci su bili kategorični: “Ne. Morate uzeti novac!”
Kada je PayPal tim dobio novu ideju, ona je bila toliko jednostavna da su svi iz ekipe verovali da konkurencija već ozbiljno radi na realizaciji iste. Transfer novca putem email-a – ko se ne bi setio toga? Tim je shvatio da će morati brzo da dela kako bi zauzeo dobro mesto na tržištu. Međutim, NOKIA je već bila investirala pozamašnu svotu u originalnu ideju, te je PayPal bio pod pritiskom da se drži već utvrđenog kursa. Ali Piter i ekipa su shvatili svu vrednost nove ideje i bili istrajni na putu njenog ostvarenja.
Nisu svi delili Piterovu viziju i entuzijazam. Na sastanku sa najvišim predstavnicima HSBC banke u Londonu, našli su se okruženi nevericom i upitnim pogledima. Prosto, staromodni londonski bankari nisu znali šta da rade sa kalifornijskim momcima koji su entuzijastično mrmljali o internetu. “Delovali su tako zbunjeno i zapanjeno” kaže Piter, “da su vrlo lako mogli biti i kakvi autsajderi koji ništa nisu znali o tehnologiji i finansijama.”
Međutim, i to iskustvo je bilo jako značajno za PayPalovce – shvatili su da ne mogu da se oslone na tradicionalne strukture i institucije za razvoj svog biznisa. Imali su nešto revolucionarno, što gotovo niko nije probao ranije – masovnu elektronsku razmenu novca. Recept za privlačenje korisnika je bio naizgled jednostavan – svako ko bi se prijavio na PayPal servis dobio bi 10 dolara, a ukoliko bi preporučio servis, dobio bi još toliko. Po ceni od 20 dolara po novom korisniku, PayPal je imao viralni porast. Ovo je bio mač sa dve oštrice – korisnička baza je vrtoglavo rasla, a sa njom i ukupni troškovi.
PayPal je imao i probleme u vezi sa online prevarama koje su se javljale uporedo sa novim tehnologijama. Vremenom je PayPal tim rešavao bezbedonosna pitanja i razvijao dobre prakse kako bi onlajn transakcije učinio što sigurnijim, nešto što nijedan njihov konkurent nije uspevao da postigne u jednakoj meri, što je na kraju i napravilo ključnu razliku. Danas PayPal ima svoj sigurnosni centar u okviru koga nudi savete i napredne alate radi zaštite svojih korisnika.
Iako osnovani 1998, nisu ostvarili profit pre 2001. U septembru te godine su objavili i izlazak na berzu, i to kao prva kompanija koja je to učinila nakon napada na Svetski Trgovinski Centar. Wall Street Journal je propratio njihov izlazak komentarom da “Amerika treba PayPal isto koliko i epidemiju antraksa“.
U 2002. Piter i ekipa prodaju PayPal Ebayu za 1.5 milijardi dolara. Nakon brojnih nedaća (problem adekvatnog proizvoda, nalaženje partnera i bezbednosni problemi) ovo možda deluje kao sretan završetak. Međutim, to je bio samo početak njegovih brojnih poduhvata.
“U životu imate onoliko prilika koliko ih sami stvorite. Zaista ste izgubili tek ako poverujete da nećete imati više prilika.” – Piter Til
***
Ovaj članak je deo Startitovog serijala u kome vam predstavljamo Pitera Tila, istaknutog preduzetnika i investitora, o čijim predavanjima o tehnološkim startapima na Stenfordu ćete imati prilike da čitate kod nas.
Objavio/la članak.
utorak, 18. Septembar, 2012.