IT Industrija
🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
O globalnom skaliranju proizvoda iz Srbije, vrlinama, manjkavostima i perspektivi srpske product zajednice razgovarali smo sa Nebojšom Kneževićem, Direktorom proizvoda u Hunchu. Članak je deo poslovne saradnje Startita i Huncha.
Uprkos nezanemarljivom broju kompanija koje razvijaju sopstvene digitalne proizvode iz Srbije još uvek su retki primeri onih kojima polazi za rukom da ih uspešno skaliraju na globalnom tržištu. Hunch je jedan od tih retkih primera, a Nebojša kao Direktor proizvoda nosi veliki deo ove odgovornosti.
Njihov proizvod štedi vreme marketinškim i kreativnim timovima automatizujući različite delove njihovih procesa, a na njemu danas radi 50+ zaposlenih, sa klijentima i partnerima među kojima su imena poput Sony-a i Mete.
Nebojša se u Hunchu nije našao slučajno, i Hunch nije bio njegov ulazak u domen ad tech-a — skoro pet godina provedenih na različitim pozicijama u Sizmeku, jednom od najvećih ad tech imena (danas deo Amazona), učinile su Nebojšu jednim od retkih domenskih eksperata u ovoj oblasti na našim prostorima.
Neposredan povod za razgovor sa Nebojšom bio je prvi događaj koji je Hunch organizovao u saradnji sa Serbian Product Community-jem. Ovim događajem Hunch je ujedno najavio i uzimanje aktivnije uloge u deljenju znanja sa srpskom product zajednicom, a sa Nebojšom smo razgovarali o tome koji je rezon iza tog deljenja, kako on vidi trenutnu product scenu u Srbiji, i šta su lekcije iz globalnog skaliranja proizvoda koje Hunch može da prenese našem ekosistemu.
Veliki rizik kada razgovarate sa nekim iz startapa je da ćete dobiti 100% tačan odgovor, sa 100% ubeđenjem. Veliki problem je što se to neizbežno bazira na uzorku od 1. Najveći izazov koji bih izdvojio je problem dostupnosti. Postoji mnogo talenata, ali pronaći domenskog eksperta, to može da bude jako teško. Domenski ekspert se obično postaje tako što kao talenat odeš negde drugo.
Stvari koje bi trebalo da mogu da se završe jednim pozivom traju nedeljama, moraš da imaš dokazan traction da bi dobio funding kakav bi neko van Srbije dobio samo imanjem ideje, i slično.
Sa druge strane, rad iz Srbije ima svojih prednosti, dostupnost talenta je velika i postoji mnogo mladih, energičnih ljudi koji jedva čekaju priliku da se oprobaju na realnim projektima.
Klasičan odgovor na ovo je iskustvo sa globalnim projektima i skaliranjem. I to jeste, u principu, veliki problem. Jedan način da naučiš kako da skaliraš proizvod je da, zapravo, skaliraš proizvod. Drugi, i mnogo češći ali manje pouzdan način, je da ne uspeš da skaliraš proizvod.
Međutim, mislim da ono o čemu se ne priča jer nije hard engineering problem je kultura. Ovo nije samo lokalni problem, iako je ovde izraženiji. Kultura nisu ni summer Fridays ni movie nights. Kultura je ono što omogućava sjajnim ljudima da odrade najbolji posao. Mislim da najproblematičnije neznanje u productu predstavlja to što ne umemo da kreiramo product driven kulturu u kompanijama. Product driven kultura znači da je proizvod centar svih aktivnosti i odluka. Ona se kreira kroz podršku inovacijama, kontinuirano učenje i fokusom na korisničko iskustvo. Jedini način da kompanija bude zaista product driven je da svi zaposleni razumeju proizvod i kroz svoj rad misle i rade na razvijanju, usvajanju, predstavljanju proizvoda. Interno neko je dev, neko je customer success, neko je ops, te role definišu na koji način funkcioniše “kroz mene” interakcija proizvoda i korisnika, i svaka od tih rola ima svoj domen u kom radi, ali samo ako svi razumeju tu vezu kako kroz njihovu ulogu korisnik dobija vrednost proizvoda, možemo da kažemo da je kompanija product driven.
Mogu da kažem da smo imali sreće u dosta stvari. Naši partneri su ogromne product organizacije (Meta, Google, Snapchat) i mnogo toga se uči u hodu. Tako da se trudimo da svi budu izloženi ovim prilikama kroz projekte na kojima sarađujemo. Ideja je da svako ima priliku da radi na projektima sa klijentima. Vrlo rano u discovery fazi novog potencijalnog klijenta mi mapiramo šta je ono što će biti ključno za tog klijenta i uključujemo nekoga iz tog tima da bude aktivan na onboardingu, ovime uspevamo da približimo business developmentu jer raste razumevanje same klijentske potrebe i kako se ona mapira na ono što pravimo.
Drugi efekat ovoga je mnogo ličniji, a to je da ljudi budu vezani za projekte, žele da uspeju, uzbuđeni su dok se to radi, i tako jačamo veze unutar kompanije. Praktično, onboarding klijenta nije više prost trening i customer success, već jedno mnogo dublje razumevanje, mogućnost da se interveniše, pomogne, proširi. Ako gledamo to u brojkama, nama je ovaj pristup ove godine doneo 100% conversion rate pilota u retainer klijente što je fantastično.
Takođe, to znači da sve vreme postoji jedan implicitan mentoring, od toga na koje alate se interno oslanjamo, preko toga kako stižemo od proof of concept, preko rešenja, do product feature-a.
Unutar Huncha se trudimo da razvijemo nešto što smo nazvali ubiquitous language. To znači da svi govorimo jedan jezik, jezik našeg proizvoda tako da je svako izložen celom ekosistemu, i partnerima, i korisnicima. Konkretno ako pogledamo kako naš proizvod izgleda to znači da svako u firmi zna kako je zove koji feature i šta radi, naša komunikacija je zbog toga jako efikasna i jako je lako doći do toga šta je potrebno da se uradi.
Ova vrsta razumevanja znači da ovo o čemu sam već pričao, product driven kultura, zapravo može da radi u praksi. Prosto od discovery calla pa do potpisivanja ugovora sa klijentom, svaka interakcija sa klijentom je vezana za naš proizvod i vrednost koju on kreira.
Osim toga, podstičemo učestvovanje na konferencijama gde zaposleni razmenjuju ideje i uče nove veštine, koje posle mogu da prenesu svojim kolegama, jer znamo dobro da nismo najbolji baš u svemu, uvek ima nečega novog da se vidi, ili nauči.
Verujemo da je deljenje znanja ključno za izgradnju jake product zajednice u Srbiji. Što je sam product ekosistem jači u Srbiji to će biti više inovativnih rešenja, više uspešnih proizvoda koji izlaze odavde, i samim tim sam ekosistem postaje relevantniji globalno.
Iz godine u godinu naša pozicija je bolja, i ljudi u svetu sve češće znaju za rešenja i kompanije iz Srbije. To nam svima olakšava i da radimo i da se pozicioniramo.
Mogućnost da odeš na kafu i razmeniš relevantna iskustva je nešto neprocenjivo. Skoro sam gledao listu startup ideja za neki inkubator u Srbiji i video sam čak 3 jako dobre ideje za AdTech rešenja. Pre 5 godina bi to bilo potpuno nezamislivo. Do pre par godina da bih seo sa domenskim kolegom na kafu morao sam da odem bar do Ljubljane, danas mogu da odem na Dorćol. Mislim da će da bude super kad nas bude dvojica na Čuburi.
Product Weekend je za mene lično bio fantastično iskustvo. Mi već neko vreme radimo sa Serbian Product Community, i tako smo i inicirali celu stvar. Naš cilj je bio da iznesemo jedan ovakav događaj, da budemo relevantni, i da naučimo nešto novo. Za sam event cilj je bio povezivanje lokalne zajednice sa globalnom pričom.
Imali smo predavanja, panel diskusije i radionice i odziv je bio fenomenalan, mislim da smo svi naučili nešto novo. Prezadovoljni smo ishodom jer je događaj omogućio kvalitetne diskusije, nove saradnje i definitivno je bio inspiracija za sve nas da nastavimo da učimo.
Ključni faktori za uspeh u ovakvim partnerstvima su jasna komunikacija, prilagodljivost, inovativnost, i najvažnije, fokus na ono što donosimo zajedničkim korisnicima.
Manji igrači moraju da budu fokusirani na stvaranje vrednosti za svoje korisnike i samim tim svoje partnere. Svaki korak je bitan, naći svoje mesto, jasno komunicirati svoja rešenja, ali i svoje uspehe. Jedan od velikih izazova je da razumemo da sve ono što je nama dnevni posao naš partner ne zna. Mi smo ovde lokalno skloni tome da budemo skromni i to ume da nas saplete jer ne želimo da se hvalimo, ali, zapravo, taj momenat prezentacije urađenog često pravi jednaku razliku kao i ono što uradite.
Planiramo da nastavimo sa organizovanjem redovnih događaja i okupljanja. Želja nam je da organizujemo event vezan AdTech i MarTech i fokusiramo se na ono čime se Hunch bavi.
Imali smo sjajna iskustva u saradnji sa fakultetima i to je definitivno nešto što želimo da ponovimo, to je jedinstvena prilika da se sretnete i porazgovarate sa mladim talentima, i da vidite da li ste vi kao kompanija interesantni nekome ko ima kapacitete da radi bilo gde na svetu.
Prošle godine smo bili jedan od glavnih sponzora OpenIT konferencije koju organizuje Studentska organizacija AIESEC. Na konferenciji smo imali radionicu, gde smo predstavili naš proizvod i kako smo razvijali veštačku inteligenciju u okviru njega. Na konferenciji su bili studenti različitih fakulteta poput FONa, ETFa, PMFa, i drugih. Jako je pozitivno iskustvo kada vidite da to što radite interesuje neke beskrajno talentovane ljude. Ide leto i svi ćemo malo da odmorimo, ali nadam se da se već u septembru vidimo na nekom događaju.
Objavio/la članak.
petak, 12. Jul, 2024.