Ovaj tekst je nastao u okviru programa Preduzmi ideju koji finansira USAID.

Česte su priče da su ljudi koji razmišljaju o preduzetničkom poduhvatu već u radnom odnosu, neretko i u prilično dobroj situaciji u vidu sigurnosti koju to nudi. To je bio slučaj i Aleksandra Besarovića, koji je u svojoj 25-oj godini odlučio da napusti jednu od najboljih advokatskih kancelarija u Beogradu, kako bi sa svojim najboljim prijateljem iz detinjstva uplovio u preduzetničke vode i pokrenuo svoj biznis. 

Razvojni put suosnivača Aleksandra Besarovića, diplomiranog pravnika koji je napustio bavljenje pravom nakon četiri meseca, i Nikole Cicmila, diplomiranog softverskog inženjera koji je bio izbačen sa fakulteta jer je hakovao elektronski dnevnik, popločan je mnogim različitim idejama i neuspelim pokušajima. Međutim, 2017. godine odlučili su se za još jedan, malo drugačiji, pokušaj — i u 25-oj godini pokrenuli Flock Social.

Te 2017, kada su krenuli, bili su pre marketinška agencija nego tehnološka kompanija. Flock Social danas razvija softver za automatizaciju razvoja interakcija i rasta poslovnih naloga na Instagramu. Startap ostvaruje, kako navode, šestocifrene mesečne prihode, ima hiljade klijenata i veoma zdravu stopu rasta svih poslovnih metrika.

Karakternu crtu preduzetništva imali od tinejdžerskih dana

Aleksandar i Nikola su prijatelji od 11. godine, a od svoje 14. smišljaju ideje za pokretanje posla. Oduvek im je bio san da započnu zajednički biznis, čak i kada su radili u različitim firmama. Upisali su fakultete, Nikola Računarski, a Aleksandar Pravni, zaposlenje našli svako na svojoj strani, ali su i dalje slobodno vreme koristili da pričaju i razmišljaju o zajedničkim projektima.

Nakon gotovo decenije takvih planova, pre četiri godine odlučili su da pokrenu Flock Social i odvoje tri nedelje posvećene projektu kako bi novu ideju učinili uspešnom. 

Kako bi se posvetio novom projektu, Nikola je odmah dao otkaz u firmi u kojoj je tada radio, dok je Aleksandar uzeo godišnji odmor. Nakon tri nedelje rada u Aleksandrovoj porodičnoj vikendici u Ugrinovcima, dvojac je uspešno pokrenuo startap, nakon čega je i Aleksandar dao otkaz i u potpunosti se posvetio projektu. 

Pronalaženje mušterija, pa tek onda pravljenje proizvoda

Iskustvo koje su stekli nakon mnoštva neuspešnih pokušaja u pokretanju poslova, dvojac je iskoristio u novom projektu. Umesto da krenu od pravljenja proizvoda, kako to uglavnom biva, odlučili su da krenu od distribucije, tj. nalaženja mušterija. I pre odluke o tome koji proizvod će praviti, razvili su način da generišu velike količine podataka o tome ko bi mogle da budu potencijalne mušterije na Instagramu i kako bi mogli da ih kontaktiraju. Tehnološkim rešenjima generisali su milione kandidata, pronalazili njihove kontakt informacije i pitali se šta bi mogli da im ponude da kupe.

Od tih nekoliko miliona kandidata odnosno Instagram profila, isfiltrirali su biznise za koje su uspeli da nađu i broj telefona. (Mejl adrese nisu bile dobar izvor, jer je mejl kao kanal previše opterećen spamom.)

Izabrali su 1.000 takvih i poslali im SMS sa ponudom da im povećaju broj pratilaca i pozivom da pogledaju sajt gde će videti ponudu. Tada još nisu imali proizvod, samo sajt na kome se moglo videti šta nude, koliko to košta i kako mogu to da kupe. U prvom danu dobili su tri-četiri klijenta za po 100 dolara mesečno. To je bila jedna od naznaka da na novom projektu definitivno treba raditi. 

Tehnološko rešenje koje su smatrali da im je potrebno je bilo veoma kompleksno i znali su da će biti potrebno nekoliko godina da se izgradi, ali nisu želeli da zbog toga čekaju sa izgradnjom biznisa.

Počeli su sa jednostavnim, jednostraničnim sajtom, pa kupili generičan „white-label” softver koji je taman dovoljno dobro radio posao njihovim mušterijama. To je bilo dovoljno za prvu verziju biznisa koja je imala neke elemente marketinške agencije. U poređenju sa današnjim Flockom, mnogo procesa nije bilo automatizovano, od tridesetak zaposlenih, imali su samo jednog programera. Ali je taj biznis veoma zdravo rastao i finansirao izgradnju tehnologije koju su želeli.

Međutim, u jednom momentu našli su se u problemu kada je Instagram promenio algoritam koji uočava automatizovane interakcije zbog čega profili koje uslužuju brojne agencije na tržištu više nisu mogli da postignu željene rezultate.

„Sve kompanije na ovom tržištu, pa i mi, bazirane su na pružanju alternativa Instagram oglašavanju kroz kreativne i neortodoksne metode, koje se mogu opisati kao automatizovano oponašanje ljudske aktivnosti, da tako kažemo. Mušterijama je ovo interesantno jer je mnogo povoljnije od Instagramovog oglašavanja. Instagramu je to, naravno, bilo manje interesantno, i promenili su uslove korišćenja tako da su preko noći ubili celu industriju”, rekao je Aleksandar jednom prilikom za Startit Dnevnik.

Zbog novonastale situacije, bili su primorani da otpuste veliki broj kolega, našli su se u dugovima, ali i dalje nisu odustali od ideje. Kako sami kažu, uložili su nadljudski napor, a često su radili i 16 sati dnevno. Zahvaljujući ekipi iz tima, u poslednjem trenutku su došli do proizvoda koji radi.

Odjednom su se našli u poziciji da imaju 2.000 klijenata kojima su licencirali svoj softver, a imali su posebnu prednost zato što su u tom trenutku jedini imali tehnologiju koja radi i bili su u dobroj poziciji da pregovaraju.

Za njihov startap prigodna je ona stara izreka „što te ne ubije, učiniće te jačim”. Iako je promena algoritma zamalo ubila i njihov startap, zapravo ih je učinila jednom od najmoćnijih kompanija na tom tržištu, jer druge firme nisu imale kapaciteta za razvoj slične tehnologije.

Flock Social je stoga napravio tranziciju iz marketinške u tehnološku firmu i uprkos tome što su konkretna rešenja strogo čuvana poslovna tajna, rezultati su itekako vidljivi – softver trenutno koristi više hiljada biznisa i pojedinaca, a namenjen je influenserima, onlajn prodavnicama, lokalnim biznisima, fotografima i preduzetnicima. 

Kako i sami tvorci kažu, ideja je da dobijete više pratilaca, s više pratilaca i više reakcija, s većim brojem reakcija veći prihod, jer cilj je da vaši pratioci postanu vaši klijenti i kupci. Broj Flockovih klijenata konstantno raste, a trenutno ne postoje naznake da će se taj rast usporiti.

Redakciji Startit Dnevnika je preduzetnička priča ovog dvojca već duže vreme jedna od zanimljivijih i poučnijih preduzetničkih priča na domaćem internetu. Nažalost, ne toliko česta priča o dvojici najboljih prijatelja koji su za relativno kratak period kreirali efektivnu organizaciju, respektabilne prihode, izbegli propast za dlaku i odmah zatim, preko noći, postali dominantan igrač u svojoj vertikali je sama po sebi fascinanta, ali i veoma poučna za sve trenutne i buduće preduzetnike, i govori u prilog značaju poznavanja i istraživanja tržišta, ali i sposobnosti prilagođavanja i istrajavanja u neočekivanim situacijama.

*Izrada ovog teksta omogućena je uz podršku američkog naroda putem Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID). Sadržaj ovog teksta je isključivo odgovornost Udruženja SEE ICT i ne predstavlja nužno stavove USAID-a ili Vlade SAD.