Mobilna naplata — prednosti i nedostaci koje treba imati na umu u Srbiji i inostranstvu

Za razliku od konvencionalnih načina plaćanja gde je pre svega potrebno da krajnji korisnik registruje svoj nalog na željenom servisu, što uključuje unošenje velikog broja ličnih podataka zaključno sa njihovim platnim računom (zbog čega su ljudi često nepoverljivi i skeptični) kod mobilne naplate ceo postupak plaćanja se odvija najčešće jednim klikom na dugme “plati”. Koje to prednosti, ali i mane ima mobilna naplata?

Veljko Maračić
28/04/2016

Pre nego što krenem o samoj temi potrebno je napraviti jasnu razliku između mobilnih plaćanja (mobile payments) i mobilne naplate putem mobilnog operatera (carrier billing). Mobile payments su opštiji, širi pojam jer pored već pomenutog carrier billinga uključuju i nekoliko različitih sistema NFC (near field communication).  Carrier billing podrazumeva sistem gde se krajnjem korisniku naplaćuje kupljeno digitalno dobro/usluga direktno sa njegovog mobilnog računa, nebitno da li se radi o prepaid ili postpaid korisniku.

Jedina je razlika da kod prepaid korisnika mora da postoji određena suma novca na računu mobilnog telefona dok kod postpaid korisnika je bitno da plaćanje za odredjeno dobro ne pređe dnevni/nedeljni/mesečni limit koji često zna da bude kontrolisan od strane mobilnog operatera. Naplate putem mobilnog računa vode se kao mikrotransakcije iako u određenim zemljama njihova maksimalna vrednost po transakiji može da iznosi i do stotinu evra.

Od tonova do parkinga

Neke od prvih primena ovakve naplate, koje datiraju jos od početka dvehiljaditih, bile su vezane za kupovinu popularnih melodija zvona, a kasnije je krenuo i trend pozadina za mobilne telefone i nastavljeno kroz kupovinu muzičkog sadržaja. Asortiman digitalnih proizvoda koji se mogao kupovati ovim kanalom naplate jedako je pratio i razvoj samih mobilnih uređaja.

Nešto kasnije, kako  su se poboljšavali internet sistemi i svi zabavni sadržaji polako prilagođavali novim tehnologijama javila se potreba da se ovaj način naplate primeni u drugim oblastima poput gaming industrije, društvenih mreža, zabavnih sadržaja, strimovanja muzike, servisa za naplatu karata, itd. Naravno, ne treba zaboraviti i usluge parking servisa kao jedan od najuspešnijih modela primene naplate putem telefonskog računa za koje vozači skoro svakodnevno vrše plaćanja.   Ova tehnologija naplate brzo je zaživela i još se brže razvijala i prilagođavala. Postoji nekoliko razloga:

Jednostavna upotreba, ali visoke provizije

Hteo bih samo da malo više razložim poslednju stavku. Za razliku od konvencionalnih načina plaćanja gde je pre svega potrebno da krajnji korisnik registruje svoj nalog na željenom servisu, što uključuje unošenje velikog broja ličnih podataka zaključno sa njihovim platnim računom (zbog čega su ljudi često nepoverljivi i skeptični) kod mobilne naplate ceo postupak plaćanja se odvija najčešće jednim klikom na dugme “plati”, eventualno je potrebno naplatu potvrditi PIN-om kako bi verifikovali svoju kupovinu.

Da li će sama naplata imati jedan ili dva koraka zavisi na prvom mestu od regulative na određenom tržištu ali takođe i od odluke operatera i tehnološki prilagođenog rešenja. Što manji broj koraka u naplati to je bolja konverzija (broj uspešno završenih naplata u odnosu na broj svih započetih naplata). Procena je da mobilne naplate imaju pet puta bolju konverziju od platnih kartica. U prilog ovome ide i činjenica da je čak i PayPal razvio svoj brend za mobilnu naplatu pod imenom Zong, kako bi proširio svoj portfolio usluga i omogućio dodatni kanal za naplatu.

Sa druge strane, ono što se može svrstati pod nedostacima na prvom mestu jeste komercijalna strana. Isplate su dosta niže u odnosu na sistem platnih kartica. Opseg isplata je veliki i kreće se u rangu od 25% (na primer u zemljama latinske Amerike) pa cak do 96% (u zemljama severne Evrope) i to zavisi od same zemlje, odluke mobilnog operatera, raspoložive tehnologije kao i vrste servisa za koji se vrši plaćanje. Može se reći da su isplate u ekonomski slabije razvijenim tržištima dugo vremena bili dosta niži nego recimo u većini evropskih zemalja. Ovo se posebno odnosi na zemlje sa niskom penetracijom platnih kartica poput Indonezije, Brazila, Tajlanda, Vijetnama a donedavno i u Srbiji, gde su sada određeni operateri poboljšali uslove.

Međutim, ova situacija se u poslednje dve godine mnogo brže menja nego ranije jer se uspešni biznis modeli brže prenose sa jednog tržišta na drugo i operateri imaju sve više razumevanja za nove projekte i samim tim spremniji su da omoguće bolje (povoljnije) uslove kako bi omogućili dodatni način naplate za korisnike novog proizvoda, za koji je uočeno da je atraktivan, sprovodi kontinualni razvoj i upotrebu od velikog broja korisnika. S druge strane, recimo skadinavske zemlje su uvek pokazivale veliku otvorenost za razvoj novijih vidova poslovanja i samim tim omogućavale najbolje komercijalne uslove.

Prodaju fizičkih dobara usporava regulativa

Pojam mobilne naplate donedavno se vezivao samo za digitalna dobra, ali usled fleksibilnije saradnje mobilnih operatera i finansijskih regulatornih tela postepeno se omogućava i naplata za određena fizička dobra. Naravno, pored standardnih regulativa koje operateri i provajderi moraju da ispune neophodne su i posebne licence, među njima najpoznatija je e-money licenca. Neke od prvih primena ovog vida naplate za fizička dobra su karte za javni prevoz ili magazini.   Mogućnost naplate fizičkih dobara je veliki pomak ali i dalje će najveći deo naplate dolaziti od digitalnih dobara. Industrijske vertikale u kojima se generiše najveći deo saobraćaja mobilne naplate su:

Za kraj je dobro spomenuti da su i najveći internacionalni igrači Apple, BlackBerry, Facebook, Google i Microsoft ozbiljno ušli u igru za mobilne naplate. Recimo Facebook omogućava naplatu preko telefonskog računa u 66 zemalja usled direktne saradnje sa 226 operatera a prati ga Microsoft (Windows Phone) koji omogućava naplatu u 57 zemalja  sa preko 105 operatera. Ipak, najveći pomak je dolazak Apple-a u carrier billing kada je tokom oktobra 2015. godine zvanično otpočela saradnja sa operaterom O2 u Nemačkoj a već u decembru iste godine otvoreno i rusko trzište.

Veljko Maračić

Objavio/la članak.

četvrtak, 28. April, 2016.

IT Industrija

🔥 Najčitanije

Julian Rangelov

četvrtak, 5. Maj, 2016.

Sve informacije vezane za Srpsko trziste su konfidencijalni :))) . Sala na strane Odlican tekst G-din Maracic

Vuk

četvrtak, 28. April, 2016.

Odlican tekst, steta sto nema detaljnijeg osvrta na Srbiju i nase malo trziste...al eto uvertire za nastavak...