IT Industrija

🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Koja je uloga menadžera proizvoda i kako se ona razlikuje od direktora u jednoj tehnološkoj firmi? O ovome piše Dragan Kovačević iz beogradskog TradeCore-a.
Deluje mi da veliki broj ljudi u industriji posmatra posao menadžera/ke proizvoda (Product Manager — PM) ili vlasnika/ce proizvoda (Product Owner – PO) kao ulogu lišenu bilo kakve ozbiljne odgovornosti. Lično se ne slažem sa tim. Kada je u pitanju uspeh proizvoda, menadžer/ka proizvoda nije ništa manje odgovoran/na od direktora iliti CEO-a. Stoga bi PM trebalo da se ponaša na sličan način kao CEO.
Započeću ovu diskusiju citiranjem sjajnog članka koji je napisao Martin Erikson “Menadžeri proizvoda – vi niste CEO ničega”. U ovom tekstu se Erikson osvrće na (nekima po zlu) poznati članak Bena Horovica “Dobar menadžer proizvoda, loš menadžer proizvoda”.
“Menadžeri proizvoda prosto nemaju direktan autoritet nad većinom stvari koje su potrebne da bi njihov proizvod bio uspešan – od istraživanja korisnika i podataka, preko dizajniranja i developmenta do marketinga, prodaje i podrške.
Čak i najseniorniji lideri proizvoda današnjice imaju samo mogućnost zapošljavanja i otpuštanja njima direktno odgovornih – ostalih menadžera proizvoda. Da li ovo liči na bilo kog CEO-a koga znate? CEO, sa druge strane, stoji potpuno sam i ima krajnju odgovornost za uspeh ili propast ne samo kompanije već svakog proizvoda u njoj.”
– Martin Erikson.
Tvrdnja koja sledi je da iako većina menadžera proizvoda bira da sama donosi teške odluke, oni uvek imaju mogućnost da odluku prebace na CEO-a i time izbegnu odgovornost. Baš zbog toga menadžer/ka proizvoda nema isti autoret kao CEO. Ne mislim da je ovo fer poređenje jer baš kao što svaki PM ima CEO-a i grupu stakeholder-a kojima odgovara, tako i svaki CEO ima izvršni odbor. Može li većina CEO-ova da uloži milijardu dolara bez prethodnog odobrenja od izvršnog odbora? Baš kao što menadžeri proizvoda nisu samotnjaci koji sami smišljaju brilijantne proizvode, slično važi i za CEO-ve danas — oni nisu mistična bića koja izdaleka diriguju kompanijama.
Nemojte me pogrešno shvatiti, ne kažem da je PM mini CEO, već je samo jedan nivo ispod njega u organizaciji u smislu autoriteta.
Ono što smatram da je Horovic mislio kada je pisao dobro poznatu rečenicu jeste da je nivo odgovornosti isti kada je u pitanju sam proizvod.
“Loši menadžeri proizvoda konstantno imaju izgovore: nedovoljno finansija, inženjerski menadžer je idiot, Microsoft ima 10 puta više inženjera koji rade na ovome, ja sam preopterećen poslom, ne dobijam dovoljno usmerenja.” – Ben Horovic
Iako većina PM-ova ne mogu da otpuste zaposlene iz drugih departmana kao što su marketing i prodaja, menadžeru/ki proizvoda ne bi trebalo da bude dozvoljeno da to koristi kao izgovor. Menadžeri proizvoda imaju odgovornost da koriste sva sredstva koja su im na raspolaganju kako bi napravili uspešan proizvod. Naišao sam na zanimljiv tekst Martija Kagana iz SVPG-a koji se bavi ovom temom:
“Postoje određeni aspekti uloge CEO-a koji su vrlo bitni, dok ostali to nisu. Očigledan razlog zašto menadžer proizvoda nije kao CEO leži u nedostatku autoriteta. Međutim, menadžer/ka proizvoda mora da preuzme odgovornost za odluke i to je ono što ga/je čini sličnim/om CEO-u, iako su odluke koje donosi obično manje uticajne.” – Marti Kagan
Ako marketing ne obavlja odgovarajući posao, PM bi trebalo da razgovara sa glavnom osobom u marketing timu kako bi došli do rešenja. Ako menadžer/ka proizvoda smatra da brzina kojom inženjeri rade na proizvodu ne zadovoljava zahteve, on mora da podeli svoje brige sa CTO-om. Ako postoje problemi u kompanijskoj kulturi koji utiču na KPI-jeve proizvoda, PM mora da predstavi ozbiljnost situacije internim stakeholder-ima kao i HR-u. Taj spisak se nastavlja… Ali jedini luksuz koji menadžeri proizvoda nemaju, jeste da smišljaju izgovore za neuspeh proizvoda. Taj luksuz nemaju ni CEO-ovi.
Da bi kvalitetno odradili posao, menadžeri proizvoda moraju da se ponašaju kao lideri, a ne diktatori. Erikson to vrlo jasno ističe. Smatram da ista stvar važi i za CEO-ove. Razmišljajući o tome, moj zaključak je da su najbolji CEO-ovi takođe lideri, a ne diktatori. Možda su neki od najpoznatijih CEO-ova često imali tendenciju da se ponašaju autoritarno (setite se pristupa Stiva Džobsa), ali oni su pre svega bili lideri.
Važno je primetiti da postoji jedna razlika između CEO-ova i PM-ova u aspektu liderstva: menadžeri proizvoda moraju uvek biti spremni na to da budu javno ispitani od strane bilo koga u organizaciji o svakoj odluci koju su doneli. Jedini način na koji menadžer/ka proizvoda može da brani odluku u vezi sa proizvodom jeste oslanjajući se na znanje i podatke. Za razliku od CEO-a, PM nema tu privilegiju da povremeno kaže da su neke informacije s razlogom tajne.
Ako izuzmemo taj momenat transparentnosti, ne vidim nijedan razlog da se menadžeri proizvoda ponašaju drugačije od CEO-a kada je u pitanju uspeh proizvoda. Uradite šta god da je potrebno da vaš proizvod uspe. Brinite se o svojoj kompaniji. Donosite teške odluke i stajte iza njih. Budite promišljeni. Ostanite skromni.
Članak je inicijalno objavljen na engleskom na Draganovom blogu.
Objavio/la članak.
sreda, 21. Novembar, 2018.