Mate Rimac, inovator i preduzetnik koji ne radi samo dok spava i još nešto? 

Imao je 19 godina kada je napravio prvi električni auto, sada ima 33 i njegova kompanija je postala većinski vlasnik Buggatija. 

Petar Paunović
07/07/2021

Mate Rimac je bar geografski bliži Tesli, nego Ilon Mask, piše nemački Welt o ovom uspešnom hrvatskom preduzetniku, koga često predstavljaju kao balkansku verziju najpoznatijeg čoveka u svetu električnih automobila. Njegov početak je klasična priča iz Silicijumske doline —  sve je krenulo iz garaže. 

Mate je još kao dečak imao brojne izume, a onda je spojio strast prema elektronici i sportskim automobilima. Zapravo, taj spoj je došao iz potrebe da preuredi BMW kojem je na jednoj od trka eksplodirao motor. Kako nije imao novca za pravu mašinu, u njega je ubacio električni motor viljuškara. Naravno, to je bio samo početak budženja”, a na kraju je dobio automobil koji je brži i eksplozivniji od BMW-a. Kako Blic piše, zahvaljujući tom automobilu nije pobeđivao samo na trkama, već je postavio niz svetskih i Ginisovih rekorda.

Kada je osnovao kompaniju Rimac Automobili 2009. godine, ideja je bila da vozačima ponudi sličnu stvar koju je radio sa svojim automobilom, a to je da izmeni njihove postojeće automobile u električne. Ubrzo nakon osnivanja kompanije, upoznao se sa tadašnjim dizajnerom General Motors-a sa kojim je počeo da radi na razvoju električnog super automobila. Kako je želeo da proizvodnja ostane u Hrvatskoj, Rimac je raskinuo saradnju sa prvim investitorima, koji su insistirali da se proizvodnja prebaci u Ujedinjene Arapske Emirate.  

„Otac mi je dao kredit koji sam mu vratio do zadnje kune. Bez njega ne bih bio većinski vlasnik firme, niti bi firma bila u Hrvatskoj”, rekao je Rimac u jednoj emisiji i naglasio kako ne radi samo „kada spava i kenja”, slično kao Ilon Mask

Oni koji spore Matin uspeh često govore da on ne bi bio toliko uspešan bez očeve pomoći, za koga se nekada lepila etiketa kontroverznog biznismena. Slično se govorilo i o Džefu Bezosu, kome su roditelji pozajmili novac za pokretanje Amazona, a ni Bil Gejts nije bio imun na kritike, jer je dolazio iz imućne porodice.

Međutim, neće neko kupovati vaše proizvode i investirati u vaš razvoj, zato što su vam roditelji pomogli. Mate Rimac je oduvek bio inovativan i za to je nagrađivan. Sa 17 godina napravio je rukavicu koja zamenjuje miš i tastaturu, koju je nazvao iGlove. Diplomirao je 2010. na prvom hrvatskom privatnom Univerzitetu VERN. Takođe je osmislio i sistem retrovizora koji nemaju takozvanu mrtvu tačku (deo puta koji ne možete da vidite). Pre punoletstva je imao dva međunarodna patenta. 

Ono što ga od osnivača Tesle, Ilona Maska razlikuje, jeste to što želi da proizvodi tek nekoliko stotina automobila godišnje. Kako je objasnio, svet će u jednom trenutku preći na autonomna vozila, ljudi neće biti za volanima, ali će sportski automobili uvek biti traženi. Uporedio je to sa sportskim konjima, koji nisu izumrli, iako nam više nisu potrebni da bismo se prevezli s jednog mesta do drugog. 

Rimac sada gradi kampus, koji bi trebalo da bude gotov 2023. To će biti sedište i nove kompanje Rimac-Bugatti. Za narednu godinu planira se izlazak na berzu, kako pišu mediji, pozivajući se na izvore iz kompanije. 

Kada bi ukratko trebalo reći ko je Rimac, i kako je sve to uspeo, možda treba opet citirati onu njegovu — ne radim samo kada spavam i kenjam, uz svakako neosporan talenat za tehnologiju, a onaj za biznis je došao vežbom. 

Petar Paunović

Objavio/la članak.

sreda, 7. Jul, 2021.

IT Industrija

🔥 Najčitanije