Kada je u redu manipulisati korisnicima?

Model udice kod korisnika stvara spregu stalnog vraćanja na jedan isti proizvod i tako stvara naviku. Kada navika postane zavisnost ko snosi moralne posledice?

Tanja Mladenović
13/08/2015

Ovonedeljni tekst kako upecati korisnike je naišao na veliku pažnju. Ovog puta iz knjige Nir Ejala izdvajamo tipove ljudi koji stoje iza proizvoda i da li je ok da manipulišu time.

Da li je model udice zapravo recept za manipulaciju?

Činjenica je da uspešno primenjen model udice menja ljudsko ponašanje i gradi im navike. Ipak, odgovornost je na proizvođaču na koji način će i kakvu naviku stvoriti, tako da pravo pitanje nije da li, već kada je u redu manipulisati korisnicima.

Dakle, ukoliko je u interesu korisnika, u redu je obmanjivati ih.

Manipulacijska matrica

Nir ovde uvodi novi termin manipulacijske matrice. Manipulacijska matrica ne odgovara na pitanja da li ću uspeti i kako da upecam korisnike, da li je biznis moralan ili uspešan, već daje odogovor na pitanje koje mora da se postavi pre prve linije koda i pre započinjanja biznisa: Da li treba da pokušavam da manipulišem?

manipulation-matrix

Da biste shvatili koji ste od ova četiri kreatora morate odgovoriti na dva pitanja:

  1. Da li bih ja koristio ovaj proizvod?
  2. Da li ovaj proizvod suštinski poboljšava život korisnika?

Voditelj

Kada stvorite nešto što biste sami koristili, nešto što očigledno poboljšava i olakšava život korisnika, vi ste stvorili zdravu naviku. Ovakav proizvod ima najveće šanse da uspe na tržištu.

Da biste stvorili ovakav proizvod, morate najpre sami iskusiti boljku koju vaš proizvod leči. Dakle, voditelji se identifikuju sa onom Gandijevom – oni su promena koju žele da vide u svetu.

Trgovac

Trgovci veruju da njhov proizvod menja na bolje živote korisnika, ali sami ne bi koristili proizvod. U ovo polje spadaju aplikacije za vežbanje, sajtovi za dobrotvorne svrhe i sl.

U prošlom tekstu smo pravili razliku iumeđu vitamina i leka. Dakle, ovde spadaju vitamini, proizvodi za koje verujete da poboljšavaju život, ali se bez njih može.

Zabavljač

Kada kreator stvori nešto što bi on koristio, a to ni na koji način ne poboljšava život korisnika, onda on stvara zabavu.

Ovde spadaju igrice poput Angry Birds ili FarmVille. Čitava industrija je uspešna jer mozak na ovakve stvari reaguje stvarajući još veću želju za njima.

Diler

Dolazimo do tačke kada proizvođač manipuliše u pravom smislu te reči. Odgovor na oba pitanja je u ovom slučaju Ne. Niti bi on ovaj proizvod koristio, niti ovaj proizvod poboljšava/olakšava život.

Kazina i dileri droge vam nude način da zabavno provedete vreme, ali kad to vreme prođe, nastaje zavisnost. Jan Bogost koji je stvorio Facebook igru CowClicker koja je brzo izazvala zavisnost kod korisnika te je zato ugašena, uporedio internet sa cigaretama.

Ipak internet se ne može u potpunosti uporediti sa cigaretama jer ma koliko da izaziva zavisnost, on donosi toliko toga dobrog. Ovom matricom, kreatori postaju svesni posledica koje ovaj proizvod stvara, a takođe, korisnici nakon upoznavanja sa modelom udice i manipulacijskom matricom postaju obazriviji.

Tanja Mladenović

Objavio/la članak.

četvrtak, 13. Avgust, 2015.

IT Industrija

🔥 Najčitanije

Marko

subota, 15. Avgust, 2015.

Uvek i svuda je u redu "manipulisati" korisnicima. Ljudi su sami odgovorni za svoje postupke i akcije, kreatore kao sto sam ja apsolutno ne zanima ako ce neko svoju novostecenu naviku da nazove "zavisnost".

Join us @ AI Week — June 2nd-10th