Kreatori i alati: Ana Pegan, Product Owner

Ana piše o optimalnom okruženju za rad, alatima kojima svakodnevno barata u svom poslu i načinima na koje radi na svom profesionalnom unapređivanju.

Sanja Vatić - 28. Septembar, 2019.

Ana Pegan je Product Owner u jednoj holandskoj kompaniji koja razvija mape, softver i onlajn servise za navigaciju, navigaciju u kolima, ali i navigaciju kao mobilnu aplikaciju. 

Ana je vodila razvoj nekoliko različitih proizvoda raznovrsnih i po problemu koji rešavaju, kojim korisnicima se obraćaju, tržištima koje pokrivaju, kako B2C tako i B2B, i različitim tehnologijama koje koriste.

Pored toga je i osnivač i organizator nekoliko aktivnih meetup grupa kao što su Nimble Management, Women’s Professional Network, i najveće i najaktivnije Belgrade Product Community.

Radno orkuženje

Kao i većina poslova u IT industriji tako i ja kao Product Owner/Product Manager imam prilično sličnu postavku radnog okruženja kao i ostali zaposleni: sto i stolica. Koliko god da je taj nameštaj vrhunski dizajniran i ima razne opcije: sto se podiže do stajaćeg položaja, stolica ima podršku za sve položaje po svim osama, podršku za leđa i sl; za ljude na mojoj poziciji ovo postaje vremenom sve manje relevantno. Vrlo brzo shvatite da vaš posao zahteva mnogo komunikacije i koordinacije sa drugima. Najmanje sedim na mom mestu, za svojim stolom. Obično sam kod drugih, na pomoćnim stolicama, stojim pored stolova, u hodniku, kuhinji ili u konferencijskim sobama.

Ako radite u kancelariji sa open space konceptom, sastanci i dogovori postaju komplikovani, ili vaš sastanak smeta drugima ili drugi smetaju vašem sastanku. Zato se preselite u neku od konferencijskih soba. A zbog količine komunikacije, ona postaje skoro vaša kancelarija.

Najčešći razgovori su diskusije oko toga šta treba tačno da se napravi ili na koji način. Tu postaje neophodno da imamo gde da crtamo, kako bi se čim bolje razumeli. Ništa bez whiteboard-a i flip chart-a.

Ukoliko radite sa distribuiranim timovima, pa je deo ekipe na nekoj udaljenoj lokaciji morate i njih da uključite u te razgovore: polycom za zvuk, kamera da snima ljude u prostoriji i tablu na kojoj crtamo, veliki ekran da bi bolje videli ljude s druge strane i da možemo nešto od digitalnog sadržaja lakše da podelimo.

Kada radimo refinement, ulazimo u detalje zahteva i sečemo posao na manje delove. Za ovaj proces su flomasteri, stikeri i post-it blokovi u razlićitim bojama i veličinama nezamenljivi. Moj sto ih je uvek pun jer bez njih više ne znam kako bih.

Tako su i svi zidovi oko mene i mog tima okićeni velikim papirima iz bloka flip-chart-a koji su ukrašeni šarenim post-it papirićima. Volim kad sam orkužena veselim bojama. Ovo nam ujedno daje i veću vidljivost onoga na čemu trenutno radimo, pregled progresa, jasno predstavljeno šta je tim obećao, ali daje i drugima koje zanima mogućnost da u svakom trenutku mogu da vide trenutnu situaciju, čak i u prolazu. A povećana vidljivost, povećava osećaj commitment-a.

Hardver

Deo posla koji obavljam na mom laptopu nema nikakve specijalne prohteve po pitanju hardvera. Zato i imam prosečni Dell laptop, sa Windows-om (još uvek nisam prešla na Mac). Jedini moj specijalan zahtev po tom pitanju je bio da mora biti što manji i što laganiji.

Kao što sam pomenula gore, timovi sa kojima radim su distribuirani. U kombinaciji sa stejkholderima koji su van Srbije, sve to zahteva dosta putovanja radi koordinacije. Teški laptop samo otežava funkcionisanje i prtljag tokom puta.

Hardver koji redovno koristim je i mobilni telefon za testiranje, trenutno je to Samsung Galaxy Note 4. Telefon mi je neophodan kako bih mogla da validiram i testiram navigaciju na telefonu: testiram da li je traženo i napravljeno, da li radi ono što treba i kako treba, da li se ponaša kako je dogovoreno u različitim scenarijima, i sl.

Aplikaciju imam i na mom ličnom telefonu Samsung Galaxy A7 tako da je koristim i privatno tokom vožnje.

Timu su na raspolaganju i različite hardverske i softverske verzije uređaja koji idu u kola, kako bi mogli da testiraju i tokom razvoja. Vrlo često i ja koristim te uređaje s njima u istu svrhu.

Softver

Jako je važno da svaki Product Owner/Product Manager prati trendove na tržištu ― šta radi konkurencija, šta rade korisnici, kako promene utiču na krajnje korisnike, kako se menjaju tehnički i biznis trendovi, koje novine unose ili predviđaju veliki igrači u tehnološkom svetu i u industriji za koju radimo, itd.

Sve ove informacije otključavaju kreativnost za nove ideje za proizvod na kome radim ili za neke nove proizvode.

Kako bih ostala u toku, ujutru umesto novina čitam različite onlajn publikacije koje prate meni interesantne teme vezano za nove ideje, velike promene u popularnim aplikacijama ili onim koje tek počinju, biznis novosti i inovacije u IT, automobilskoj i industriji mobilnosti: TechCrunch, ProductHunt, Business Insider, Forbes, Medium i LinkedIn news. Na svim pomenutim sajtovima sam selektovala teme koje su mi zanimljive i dobijam samo određeni sadržaj, na feed ili na e-mail, kako ne bih sebe pretrpala informacijama od ranog jutra.

Vrlo često koristim i Google Trends da vidim šta ljudi pretražuju na temu navigacije, automobila, infotainment sistema u kolima. Ovo nekad ume da mi da dobru ideju šta ljude zanima i o čemu bih i ja trebalo da saznam više.

Uz pomoć ovih informacija mogu bolje da doprinesem kada pravimo koncepte za novi proizvod ili razvoj postojećeg. A nekad je vrlo korisno i oko prioritizacije, kada znam šta je aktuelno na tržištu i konkurencije.

Kada napravimo ili ažuriramo viziju i strategiju proizvoda, ovo dokumentujemo na Confluence-u. Obično pravim i neku prateću prezentaciju u MS Power Pointu koju koristim na različitim internim i eksternim sastancima kao prikaz šta će biti fokus razvoja proizvoda u predstojećem periodu. Ovo definišemo jednom godišnje od nule, a ažuriramo na svakih dva meseca, kao pripremu za planiranje svakog release-a.

Na osnovu vizije i strategije proizvoda se definiše i detaljan dugoročni plan (eng. roadmap). Kao alat za vođenje tog plana u celoj TomTom navigaciji se koristi Roadmunk. Svi proizvodi iz navigacije drže svoje planove na istoj tabli u Roadmunk-u izdeljene po release-ovima, kako bi na Portfolio Management sastanku usaglašavanje između proizvoda išlo lakše i pregled bio bolji.

Kada se inicijative koje će biti aktuelne u narednom periodu potvrde, unosimo ih u Jira Portfolio

Jira je takođe osnovni alat u kome držimo Product backlog, Sprint Backlog i koristimo ga kao single-point-of-truth za tim i proizvod. A timovi koriste i BitBucket za pull request-e, kako bi nam sve to bilo lepo i povezano. Kao PO nisam u obavezi da gledam PR-ove, ali imam pristup BitBucket-u i nekad mi je zgodno da uđem i pogledam statuse. Isto tako imam i pristup Jenkins dashboard-u kako bih mogla da vidim statuse build-ova.

Sva dokumentacija koju kreiramo ide na Confluence wiki prostor za proizvod: arhitektura, tehnička dokumentacija, dizajn koncept, korisnička dokumentacija, dokumentacija za testiranje, pa čak i product decision log. Ovim omogućavamo da svi stejkholderi mogu lako da prate izmene i budu informisani o njima, ali i da ih komentarišu ukoliko imaju pitanja, nedoumice ili brige kako bi ih razrešili što ranije.

Za komunikaciju koristim mnogo različitih aplikacija: Slack, Skype for Business, Skype, čak i Viber kada smo negde van kancelarije, na putu i slično.

Za e-mail koristim Outlook i imam postavljeno brdo filtera, automatskih pravila koja mi raspoređuju poštu prema temama. Koristim ga i za bukiranje sastanaka i konferencijskih soba, praćenje prepiski internih e-mail grupa, čitanje newslettera, primanje notifikacija iz različitih alata i sl.

Jedan od važnijih alata koji koristimo za komunikaciju sa korisnicima, internim i eksternim, koji testiraju Alpha i Beta verziju aplikacije je Yammer. Tu korisnici postavljaju pitanja, komentarišu aplikaciju, pa čak i prijavljuju bagove.

Kontinualno unapređivanje

Pisala sam da koristim Medium u svrhu informisanja, ali koristim ga i u vrhu unapređivanja sebe. Pratim dosta publikacija i ljudi koji pišu na teme važne za Product Management kao što su Product Coalition, The Founder Coach, Product Management Insider, The Product Blog, General Assembly, Noa Veis, Džek Mur, Noa Ganot, Džon Katler, Houp Gurion, Melisa Peri, itd.

Kad ugrabim vremena između sastanaka ili još češće tokom putovanja, na aerodromu, u avionu, prevozu, gledam obuke koje sam skinula sa Udemy, Udacity, LinkedIn Learning platforme.

Jedne od prvih obuka koje sam odgledala i koje su mi mnogo pomogle kad sam počinjala su Become a Product Manager | Learn the Skills & Get the Job i  How to build a startup.

Ono što uvek imam sa sobom na telefonu je Amazon Kindle aplikacija koja podržava i Audible. Kombinujem digitalne knjige sa audio knjigama. Nekad čak kupim i obe verzije iste knjige da bih brže prošla kroz nju. Kolekciju knjiga sam krenula da pravim prema tome kako sam za koju čula, a onda sam skoro naletela na super blog post koji ih gotovo sve navodi. Znači na dobrom sam putu. :)

Pored svega ovoga, često posećujem različite meetup događaje. Trudim se da se ne ograničavam na pojedinačne grupe već da ih pratim sve i učestvujem u događajima čije su mi teme zanimljive. Čak pratim i nekoliko grupa u Amsterdamu i Berlinu. U tim gradovima su kancelarije koje često posećujem. Kada sam tamo volim da pogledam da li u tom periodu ima nešto zanimljivo od događaja koje bi vredelo da posetim. Najviše volim događaje grupa Product School Amsterdam i Women Techmakers Berlin.

Domaća scena meetup-ova je tek u začetku i svi još uvek učimo. Ponekad se dešavaju neki sjajni događaji, ali teško je izdvojiti pojedinačnu grupu kao posebnu. Mislim da je važno da ljudi prate teme i događanja vezana za ono što ih zanima, bez obzira od koga dolaze. Time postaju deo zajednice, uče i dele iskustva i znanja, ali mogu i da se odmere sami sa sobom, gde su oni na domaćem tržištu što se tiče znanja i iskustva, na čemu treba da rade i kako da budu još bolji.


Ukoliko želite da budete deo rubrike Kreatori i alati, pošaljite nam svoj CV i/li portfolio na mail redakcija@startit.rs.