Koliko je Facebook moćniji posle akvizicije Giphy-ja i da li bi to trebalo da nas se tiče?

Facebook je u petak objavio da je kupio Giphy za 400 miliona dolara i time otvorio novo poglavlje u prikupljanju korisničkih podataka.

Tomislav Jelesijević
18/05/2020

Prošlonedeljna vest da Facebook kupuje Giphy, da bi se milionima korisnika omogućio „raskošniji izraz”, odjeknula je u tech krugovima. Naime, Giphy je integrisan na mnogim konkurentskim platformama, te se postavlja pitanje podataka koje će kupcu biti dostupne nakon akvizicije. 

„Spajanjem Instagrama i Giphy-ja korisnicima će biti lakše da pronađu najbolje stikere i gif sličice”, navodi VP razvoja proizvoda u Instagramu, u objavi ove akvizicije na Facebook blogu. Facebook je potvrdio da neće sakupljati individualne informacije pomoću programskog interfejsa Giphy-ja, ali nije poznato koji će stav zauzimati prema šablonima pretrage korisnika. Ti podaci mogu koristiti pri analizi narastajućih trendova na konkurentskim platformama koje imaju integrisane alate Giphy-ja, kao što su Slack, Twitter, Snapchat, Reddit, TikTok, iMessage i mnogi drugi. 

Kako navodi Wired, Facebook bi na osnovu prikupljenih podataka o pretrazi mogao da primeti koji set gifova postaje viralan, ili ima potencijal, recimo na Twitter-u, i u kratkom roku odluči da napravi sličan set na Instagramu. Takva upotreba korisničkih podataka ne odstupa od već poznatog ponašanja kompanije. Setimo se da je Facebook 2013. godine kupio kompaniju Onavo i na osnovu podataka koje je ta kompanija prikupljala, saznao da korisnici u jednom danu pošalju više poruka koristeći WhatsApp nego Messenger. Naredne godine Facebook je kupio i ovu chat platformu.

Kompanija Giphy potvrđuje za The Verge da ne koristi mehanizme za praćenje podataka i da programski interfejs beleži karakteristike pretrage, ali ne i podatke korisnika. Deo konkurencije već ima stav: kompanija Signal duže vreme ima praksu dodatne zaštite podataka od gif provajdera i end-to-end enkripciju, Slack potvrđuje za The Verge da Giphy dobija samo podatke o ukupnoj upotrebi programskog interfejsa na Slack-u, a još se oglasio i Telegram koji je potvrdio da ne deli podatke svojih korisnika.

Giphy je za sada bez „zlih” namera, sudeći po dostupnim informacijama. Ipak, Facebook često ume da se, kako vreme prolazi, umeša u poslovanje kompanija koje je kupio. Neka podsetnik bude rast Zakerbergovog uticaja na poslovanje Instagrama, koji je uzrokovao da osnivači 2018. godine napuste kompaniju. Startit Dnevnik je preneo i mišljenja njegovih bivših saradnika koji su složni da bi bilo dobro na čelu Facebooka postaviti nezavisnog eksperta.

Tomislav Jelesijević

Objavio/la članak.

ponedeljak, 18. Maj, 2020.

IT Industrija

🔥 Najčitanije