KISS, DRY i komponovanje: 3 jednostavna pravila koja svaki programer mora da prati

Autor teksta je Piter Kovalcik iz tech akceleratora „Aurity”, a članak koji sledi je originalno objavljen na LinkedIn-u.

prenosimo - 14. Avgust, 2019.

Da li si ikada morao da odeš korak unazad, nakon što si napravio dva koraka, samo da bi mogao da napraviš i treći? To se desi kada pokušavaš da napišeš kod bez poštovanja tri osnovna pravila. Pre ili kasnije naučićeš koliko je važno da usavršiš ove osnove i mudrost njihovog korišćenja. Ali, nemoj to da te zavara. Putovanje nikada ne prestaje, i uvek postoji nešto što može da se unapredi.

Kada me je prijatelj pitao u kom trenu sam pomislio da sam dobar programer, moj odgovor je bio: NIKADA. Ipak, postoje neka opšta pravila koja ti mogu pomoći da izgradiš uspešne aplikacije, pa iako su prilično „bazična” , nikada ih nemojte zaboraviti.

U programiranju, sve se manje-više svodi na ova tri pravila.

1. Neka kod bude što jednostavniji

KISS je akronim za „keep it simple, stupid.” To je princip dizajna koji su uveli u amerčikoj mornarici 1960. godine. Princip KISS glasi da većina sistema funkcioniše najbolje — ako su jednostavniji. Stoga je jednostavnost ključni cilj u dizajnu, i sva nepotrebna komplikovanost mora biti izbegnuta.

KISS nas uči da komplikovanost nije znak brilijantnosti. Ona zapravo pokazuje nedostatak zalaganja. Pokazuje nesposobnost da „razbiješ” apsekte nekog problema na delove, da pronađeš rešenje koje može biti predstavljeno i objašnjeno svakome u nekoliko rečenica.

Ne postoji alat za jednostavnost. CodeClimate vam može reći koje su tačke usporavanja i razumeti gde „zapinje”, ali ne može vam reći koiliko je vaš kod jednostavan. To je nešto što svaki developer mora da osigura tokom pisanja, da kod ostane jednostavan.

2. Ne ponavljaj se

DRY (Don’t Repeat Yourself) je prinicip u programiranju koji kao glavni cilj zahteva da izbegnete dupliranja u pisanju koda.

Ipak, nekada nije lako uočiti dupliranje. Nekada ponavljamo kod kako bismo ispoštovali prvo pravilo, jer bi redukcija duplikata mogla da učini kod komplikovanijim.

Obično, developeri se oslobađaju dupliranog koda kada vrše refactoring koda, što se odnosi na pravilo koje sledi. Ukratko, podnošljivo je da ponovite kod jednom, ali ako to uraditi tri puta, vreme je za refactoring.

3. Komponovanje

Komponovanje — umetnost sastavljanja delova ili elemenata koji formiraju celinu.

Stvar je u tome da uzmete jednostavne elemente i spajate ih u kompleksnije celine. Da napravite automobil, prvo biste definisali krucijalne elemente, poput motora, dizajna, kočnica…

Kada se radi o Front-end developmentu, vi prevodite dizajn u kod. Svaki dizajn je sastavljen od vizuelnih elemenata. Pre nego počnu sa radom, developeri pokušaju da identifikuju koji delovi i elementi treba da budu ugrađeni, a koji ne.

Da ispoštujete ovo pravilo, trudićete se da izbegnete kreiranje ekstremno kompleksnih celina. Generalno pravilo je da svaki element radi jednu stvar, da ima jednu funkciju. Ako shvatite da jedan mali deo koji ste napravili radi previše stvari, možda je bolje da ga razložite u više delova. S druge strane, ako neki deo radi premalo, onda ćete želeti da ga „preskočite”, ili da ga udružite sa nekim drugim elementom.

Dakle, jednostavno, prvo zaključite koji elementi su vam potrebni a onda ih „oživite” kombinovanjem u jednu celinu, u „veću sliku”.

Da biste bili sigurni da je kod ispoštovao sva tri pravila, testirajte ga. Vrlo često, stvari koje su komplikovane, biće teže za testiranje. To će vam pomoći da dođete do što jasnijeg koda, koji će svi razumeti.


Autor teksta je Piter Kovalcik iz tech akceleratora „Aurity”, a članak koji ste pročitali je originalno objavljen na LinkedIn-u.