IT Industrija
🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
U oktobru sledi nova odluka, a u novembru glasanje o tome da neki zakoni ne važe za Uber i Lyft.
Uber i Lyft su odlukom suda morali da svoje vozače u Kaliforniji prijave kao zaposlene, što bi značilo potpunu izmenu načina njihovog rada. Onda su one odlučile da umesto toga, obustave svoje usluge u državi u kojoj su osnovane i stekle prve milione. Potom je apelacioni sud blokirao izvršenje presude i dao im rok do oktobra, da ubede nadležne da su njihovi vozači zaista samostalni ugovarači.
Tako bi ukratko izgledao razvoj događaja, koji je usledio nakon tužbe protiv Ubera, zbog nepoštovnja California Assembly Bill 5, skraćeno AB5, koji je stupio na snagu početkom godine. Prema njemu je kompanija dužna da dokaže da je nezavisni ugovarač s kojim je sklopila saradnju zaista nezavistan, odnosno da se takvom vrstom poslovanja ne prikriva zaposlenje, čime kompanija izbegava plaćanje poreza i doprinosa.
Ono što se u Kaliforniji klasifikuje kao nezavisni ugovarač, najviše odgovara samozaposlenom preduzetniku kod nas, s obzirom na to da sav teret plaćanja poreza i doprinosa za penziono i zdravstveno osiguranje snosi on, a ne kompanija za koju radi.
Izmene koje donosi AB5 mogle bi se porediti sa srpskim Testom samostalnosti, samo se on u ovom slučaju zove ABC test. Naime, kompanija mora da dokaže da: a) ugovarač sam odgovara za način, kvalitet i kontrolu svog rada; b) pružena usluga ne spada u osnovnu uslugu nalogodavca; c) da se ugovarač inače bavi pružanjem proizvoda i usluga, kakve nudi i nalogodavcu.
Razlika je u tome što u Kaliforniji teret dokazivanja nije na preduzetniku, već na nalogodavcu. Takođe je potrebno ispuniti sve tri stavke, od kojih se druga opcija ne pojavljuje u srpskom Testu samostalnosti.
Kako bi to izmenili, Uber, Lyft i kompanija za dostavu hrane DoorDasho planiraju da ulože 30 miliona dolara kako bi podstakli građane da glasaju za poništavanje AB5. Tačnije, oni su podneli Predlog 22, koji će se naći na glasačkim listićima na opštim izborima u Kaliforniji u novembru.
Ako glasači budu podržali ovu inicijativu, vozači koji rade preko aplikacija će biti definisani kao samostalni ugovarači, a ne kao zaposleni. Uz to iz ovih kompanija obećavaju određene pogodnosti za svoje ugovarače poput zdravstvenog osiguranja i minimalne zarade, ali iz sindikata apeluju da je to daleko manji opseg prava koja bi imali kao zaposleni.
Iz Ubera i Lyfta poručuju, uz AB5 usluge će biti skuplje i manje pouzdane. Lyft čak prognozira da bi 80 odsto vozača „izgubilo posao, a ostatak bi imao ograničenu zaradu po satu”. Kompanije se pozivaju i na to što većina njihovih vozača želi da bude samostalna.
Objavio/la članak.
ponedeljak, 24. Avgust, 2020.