U čovekovoj je prirodi da pokušava da nađe pravila u stvarima koje ga okružuju, za šta su posebno motivisani investitori koji ulažu u, po definiciji, visoko rizične startap kompanije.
Potraga za obrascima za uspeh u osnivačkom timu je bila tema mini istraživanja Tomasa Tunguza iz fonda Redpoint, u čijem se portfoliju između ostalog nalaze Heroku, Netflix i TiVo.
On je identifikovao 30 najuspešnijih startapa u poslednjih nekoliko godina i uporedio njihove osnivačke timove — timove koji prave startape vredne milijardu dolara.
Koja je to idealna mešavina?
Kompletan spisak kompanija možete videti ovde, a neke od najpoznatijih su Google, Facebook, Evernote, Dropbox, Heroku…
Posmatranjem ovih 30 kompanija vidi se sledeće:
• prosečan broj osnivača je 2,4,
• malo preko 50% timova imalo je bar jednog osnivača sa tehničkom pozadinom,
• 37% osnivačkih timova ima isključivo tehničku pozadinu,
• 30% timova nema nijednog osnivača sa tehničkim iskustvom/obrazovanjem,
• 15% osnivača su odustali od daljeg školovanja,
• 10% osnivača ima MBA diplomu.
Pravilo je da — nema pravila
Rezultate možete pogledati i na grafikonu, a vrlo jasno se vidi iz oba prikaza da ne postoji recept za idealan tim.
Posmatrajući profesiju, vidi se da se timovi koji se sastoje isključivo od ljudi sa tehničkim znanjem i onih bez i „tehničara” su skoro u istom procentu. Takođe je približno isti broj onih sa mešovitim timom i onih koji su stručno ujednačeni.
Ovo je u suprotnosti sa često ponavljanom mantrom da je nemoguće izgraditi uspešan startap bez programera/tehnološki sposobne osobe u osnivačkom timu.
Što se obrazovanja tiče, opet se ne vidi obrazac – broj onih koji poseduju MBA diplomu je sličan onima koji uopšte nemaju diplomu.
Jedino gde može možda da se primeti razlika je da su kompanije čija se komparativna prednost nalazila u tehnologiji uspešnije ukoliko su imale bar jednog od osnivača iz te oblasti. Ali, kod SaaS (Software as a Service) i potrošački orijentisanih startapa uopšte nema pravila.
Treba imati na umu da je uzorak izuzetno mali i stoga se ovi rezultati ne mogu koristiti u naučne ili istraživačke svrhe, ali mogu da ukažu na nešto što bar podsvesno svi već znamo – svaki tim može da bude dobar osnivački tim. Ni pobednici, ni gubitnici se ne određuju na početku, dug put pred njima je ono što pravi razliku.
Dejan Nikolic
ponedeljak, 11. Novembar, 2013.
Opseznija analiza je obavljena u knjizi Founder's Dilemma . Preporucujem citanje.
Dragisa
petak, 8. Novembar, 2013.
Odlična analiza i koristan zaključak !!!