IT Industrija

🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Autor članka je Bret Foks, osnivač bloga koji se bavi širenjem znanja o pokretanju i vođenju startapa.
“Šta želiš da uradiš?”, pitao me je investitor. “Zvuči kao finansijsko inženjerstvo. Zašto jednostavno ne preskočiš tu fazu i odmah pređeš na jedinstvene proizvode?”
Investitor nije shvatao. Imali smo strategiju iz dva dela za koju je još ranije dokazano da je uspešna. Nisam morao da čekam na mejl u kome će me odbiti. Znao sam da nećemo dobiti pare od njega.
Nedelju dana kasnije predstavio sam naš plan drugom investitoru. On je rekao: “Tvoja strategija je genijalna. Postavlja svoja pravila. Sviđa mi se.”
Sledeće nedelje me je pozvao i rekao: “Ne mogu da ubedim partnere da stanu iza ideje, tako da moram da odustanem.”
Moje omiljeno odbijanje sam dobio od pokojnog Pola Alena iz Majkrosofta. Alen je imao fond koji se zvao Vulcan Ventures. Održali smo prezentaciju jednom od partnera dok smo skupljali pare za Seriju B.
Sastanak je prošao dobro, pa sam bio uzbuđen da čujem šta su sledeći koraci. Partner me je pozvao par dana kasnije i rekao: “Pola jednostavno ne uzbuđuje mogućnost da investira u integrisano kolo male snage.”
Pol Alen nije bio usamljen. Veliki broj investitora nije uzbuđivala mogućnost investiranja u integrisano kolo male snage.
To što mnogi ljudi nisu verovali u našu ideju ne znači da je ona bila loša. Napadali smo tržište vredno više milijardi dolara sa jedinstvenom strategijom i proizvodom.
Lepota je u oku posmatrača.
Doći ćete do istog zaključka. Postojaće ljudi koji shvataju vašu ideju i biće mnogo onih koji ne shvataju.
Suština je u tome da budete ubeđeni u to što radite. Ako vi niste ubeđeni, niko drugi neće biti.
Ne možete da se zavučete u rupu i ne slušate šta vam tržište ili stručnjaci govore. Mi smo od prvog dana slušali od investitora oštro protivljenje delovima strategije koju smo koristili da započnemo projekat.
S jedne strane, verovali smo da je ta strategija dobar način da se počne. S druge strane, bilo je jasno da vizija dugoročne budućnosti kompanije treba da postane kristalno jasna.
Povratne informacije nas čine boljima. Unapredili smo poruku koju šaljemo i to nam je pomoglo da obezbedimo finansiranje. Unapređivanje poruke je pomoglo i kada smo počeli da prodajemo.
Verovatno ćete proći kroz isti proces. Trik je u tome da odlučite koje povratne informacije ćete slušati, a koje ćete ignorisati. Jednostavno pravilo koje meni pomaže je – što je detaljniji odgovor, to više treba da ga slušate.
Veoma malo biznisa ne pravi sitne izmene u strategiji tokom vremena. Mi sigurno nismo bili izuzetak.
Imali smo dve osnovne pretpostavke za koje se ispostavilo da su pogrešne. Prvo, mislili smo da će naši sekundarni proizvodi da se brzo prodaju i tako otvore put za glavne proizvode. Desilo se da su se oni sporije prodavali. Tek kada smo najavili glavne proizvode, onda su i sekundarni počeli brže da se prodaju.
Druga pretpostavka je bila da su nam sekundarni proizvodi bili potrebni kako bismo izgradili kredibilitet kod mušterija. Ispostavilo se da njima nije bilo bitno da li imamo istoriju uspeha ili ne.
Zato smo svoju strategiju promenili u tom trenutku i počeli da se fokusiramo na visoko diferencirane vlasničke proizvode. Ključna stvar za nas, kao što će biti i za vas, bilo je slušanje tržišta i uvažavanje čvrstih činjenica.
Sećam se da sam imao odličnu ideju za projekat pre nekoliko godina. Tržište je bilo ogromno i mogli smo prilično da unapredimo naš učinak, bez praktično bilo kakvog ulaganja.
Bio sam ubeđen da će novi proizvod postići ogroman uspeh. Svi sa kojima sam pričao o mojoj ideji su mislili isto.
Već znate šta se desilo – proizvod je propao.
Realnost je da znate da je ideja dobra samo kada, kako kaže izreka: “Pas počne da jede hranu za pse.” Zato, slušajte tržište i prilagodite mu se u odnosu na podatke koje dobijete. Ipak, znate da imate odličnu ideju samo kada kupci počnu da kupuju proizvod.
Članak je originalno objavljen na blogu Breta Foksa.
Objavio/la članak.
petak, 28. Jun, 2019.