Kako veštačka inteligencija menja SEO?

Kada se veštačka inteligencija počne primenjivati i za optimizaciju sajtova za pretraživače, to u velikoj meri može uticati i na uspešnost vašeg poslovnog ili privatnog vebsajta, veb prezentacije, onlajn prodavnice, foruma ili drugih veb stranica.

Nađa Božović - 6. Mart, 2019.

Kada se prijavite na oglas za posao u nekoj od multinacionalnih korporacija, vašu radnu biografiju i motivaciono pismo najverovatnije neće ni pročitati niko od zaposlenih, već će ih „skenirati” softver zasnovan na veštačkoj inteligenciji. Na osnovu unapred postavljenih parametara, automatizovani program će pročešljati vašu prijavu i „odlučiti” da li ste prošli u drugi krug ili niste. Tek onda će vas pozvati neko iz službe za ljudske resurse.

Procesuiranje velikog broja prijava za posao nije, međutim, i jedina primena veštačke inteligencije koja može da utiče na vaš svakodnevni rad. Jer, kada se veštačka inteligencija počne primenjivati i za SEO optimizaciju sajtova (eng. search engine optimization, SEO), to u velikoj meri može uticati i na uspešnost vašeg poslovnog ili privatnog vebsajta, veb prezentacije, onlajn prodavnice, foruma ili drugih veb stranica.

Kako AI utiče na SEO

Ako ste, recimo, urednik sadržaja ili administrator na sajtu na kojem postoji opcija da se postavljaju komentari ispod članaka i drugih objava, vaš posao takođe može da bude automatizovan i vaša pozicija kao takva, nažalost, može čak i da prestane da postoji.

Činjenica je da je u komentarima gotovo nemoguće odbraniti se od nepoželjnog sadržaja i spamovanja. Stoga je i nastala potreba za kreiranjem softvera i programskih dodataka koji služe za prepoznavanje neželjenih komentara. Tako, kada posetilac prokomentariše jedan članak, taj komentar na većim sajtovima više i ne proveravaju administratori i moderatori, već program zasnovan na veštačkoj inteligenciji. Anti-spam servisi kao što su Akismet, SpamTitan i brojni drugi, programirani su tako da analiziraju red reči u rečenici, dužinu teksta i povezani link, ali i da prevedu sadržaj na drugi jezik ako je potrebno, i tek onda da objave komentar ili ga uklone.

To umnogome doprinosi boljem pozicioniranju sajtova u onlajn pretrazi, jer i pretraživači – među kojima na globalnom nivou prednjači Google – imaju svoje algoritme uz pomoć kojih prepoznaju kvalitet i relevantnost sadržaja na jednoj stranici i na osnovu toga je rangiraju u pretrazi. Zato neželjeni komentari, reklamne poruke ili neprikladan sadržaj u sklopu jedne strane mogu i te kako da naškode celokupnom sajtu i umanje njegov autoritet, pa možda čak i „zarade” penal od strane Google-a.

Ovde ćemo govoriti upravo o tome – o upotrebi veštačke inteligencije u procesima koji se mogu automatizovati, odnosno u kojima se može smanjiti ili u potpunosti eliminisati upliv autora, urednika ili administratora sajta. To se, između ostalog, odnosi i na prepoznavanje sadržaja fotografija, što je sve zastupljenija aktivnost na modernim sajtovima za postavljanje i deljenje slika kao što su Pixabay, Unsplash i drugi, a odnedavno i namenski pretraživač fotografija sa Creative Commons licencom, u čijoj se bazi nalazi više od 10 miliona slika. Isto važi i za upotrebu veštačke inteligencije u prepoznavanju video sadržaja, što je sličan, ali još zahtevniji zadatak.

AI + SEO + tekst

Kada je reč o pisanju originalnog tekstualnog sadržaja za jedan sajt ili za blog, potrebno je da se uvek vodi računa o autentičnosti teksta, kako ga petraživači ne bi smatrali plagijatom i kaznili taj sajt padom pozicije u pretrazi.

S obzirom na to da Google ima ogromnu arhivu, veštačka inteligencija ovde stupa na scenu tako što svaki članak upoređuje sa velikim brojem drugih tekstova, analizirajući ključne reči i potvrđujući njegovu relevantnost.

U tome ključnu ulogu igra Google RankBrain – deo Google-ovog algoritma Kolibri (eng. Google Hummingbird) koji je u najvećoj meri zasnovan na veštačkoj inteligenciji i mašinskom učenju. Šta to znači? To znači da je ovaj algoritam „sposoban da uči na svojim greškama” i da na osnovu toga korisnicima interneta svaki sledeći put ponudi precizniji i relevantniji odgovor na njihov upit.

Naime, RankBrain sam procenjuje da li su korisnici zadovoljni rezultatima pretrage na Google-u. Ukoliko nisu, algoritam će menjati tehniku malo po malo, sve dok testiranje ne pokaže da je korisničko iskustvo u velikoj meri pozitivno.

Isto važi i za onlajn servise za prevođenje, kao što je recimo Google Translate. Takvi servisi postali su mnogo efikasniji i precizniji upravo koristeći veštačku inteligenciju.

Zarad uspešne SEO optimizacije sajta, poželjno je pratiti smernice već prilikom pisanja teksta za višejezični sajt. Da bi se sadržaj lakše preveo, trebalo bi koristiti što kraće i jasnije rečenice, kao i što više interpunkcijskih znakova u sklopu dužih rečenica. Na taj način, kada AI prevede sajt, postižu se kvalitetniji rezultati, tako da brojni korisnici čak i ne primete da je prevod uradio program zasnovan na veštačkoj inteligenciji.

AI + SEO + fotografije

Kada se jedan vebsajt optimizuje za pretraživače, SEO se ne radi samo za tekst na stranici, već i za sav dostupan audio-vizuelni sadržaj. S obzirom na to da fotografije najčešće preovlađuju u odnosu na druge medijske sadržaje, optimizacija slika takođe je od velikog značaja.

Kako se optimizuje fotografija?

Za svaku sliku koja je postavljena na sajt moguće je i ručno dopisati potpis za fotografiju koji je bliže opisuje, ali i dodatne, takozvane alternativne oznake (eng. Alt tag), kojima se taksativno mogu nabrojati najvažniji elementi na slici.

Imajući u vidu da Google i drugi pretraživači prilikom indeksiranja veb stranica čitaju podatke o slikama upravo iz alternativnog teksta i na osnovu toga procenjuju njenu relevenatnost za pretragu, jasno je koliko je popunjavanje Alt tag odeljka važno za SEO.   

Međutim, čak i ako ništa nije upisano kao alternativni tekst, Google će umeti da prepozna šta se nalazi na slici. Naime, Google je pokrenuo sopstveni servis za prepoznavanje sadržaja na fotografijama Cloud Vision, potkrepljen Google-ovim servisom za bezbednu pretragu SafeSearch koji automatski detektuje neprikladan ili nepristojan sadržaj i te slike blokira u pretrazi ne prikazujući ih korisnicima.

Ukoliko su, pak, prilikom postavke fotografije na sajt upisani i metapodaci u vidu alternativnih oznaka, Google-ov algoritam će ih analizirati tokom indeksiranja te stranice. Ako se u velikoj meri podaci poklapaju sa onim što i sam Google prepozna, ta slika će dobiti veću vidljivost, jer je veštačka inteligencija potvrdila ono što je već napisano.

Google-ov servis može da prepozna i druge podatke na slici, poput procentualne zastupljenosti, ali i takozvanih EXIF podataka, koji upućuju na model fotoaparata kojim je slikano, vreme i mesto fotografisanja, rezoluciju slike i još mnogo toga. Isto važi i za IPTC podatke o autoru, opisu slike, ključnim rečima, URL adresi ili autorskim pravima, ukoliko je autor sve to prethodno upisao. To je posebno važno za portale sa velikim brojem fotografija i drugog medijskog sadržaja, jer na njima ovakva upotreba AI-a u punoj snazi dolazi do izražaja.

Google, međutim, nije i prvi plasirao takav servis na tržište. Softver po imenu Clarifai postojao je i pre toga i postao je veoma popularan alat u upotrebi AI-a za optimizaciju slika.

AI + SEO + video

Većinu podataka koje Google i drugi pretraživači mogu da prepoznaju sa fotografija, moći će da pročitaju i za video sadržaj. Budući da se video snimak, u tehničkom smislu, sastoji od najčešće 25 slika u sekundi, indeksiranje i prepoznavanje sadržaja vrši se po istom principu kao za slike, s tim što se ponovi 25 puta u toku jedne sekunde.

Sa ciljem procenjivanja da li je video sadržaj relevantan ili ne, algoritam ga upoređuje sa tekstom i drugim sadržajem na toj strani i na osnovu rezultata plasira stranicu na određenu poziciju u sklopu onlajn pretrage za određenu ključnu reč.

AI + lokalni SEO

Optimizacija sajta za lokalnu pretragu veoma je značajna za onlajn poslovanje koje je usko vezano sa lokalnim tržištem, jer na taj način možete ciljano dopreti do još većeg broja potencijalnih mušterija u neposrednom okruženju, bilo da se vaša kompanija bavi prodajom proizvoda ili usluga.

Pretraga na osnovu lokacije visoko je istaknuta od strane Google-a i dugih pretraživača kao jedan od važnih faktora pri rangiranju.

Google-ov algoritam zasnovan na veštačkoj inteligenciji koristi posebne parametre prilikom lokalne pretrage, na osnovu kojih će određene sajtove pozicionirati na vrhu strane, čak i vizuelno izdvojeno od drugih, pokazujući korisnicima da je upravo njihov sadržaj najrelevantniji za pretragu.

Stoga, ukoliko imate, recimo, restoran u Beogradu, značiće vam, na prvom mestu, profesionalna izrada sajta, a zatim i pažljivo promišljena lokalna SEO optimizacija. Na taj način, svaki put kada neko želi da ode na ručak i nalazi se u blizini vašeg restorana, velika je verovatnoća da će posle onlajn pretrage zakucati upravo na vaša vrata.  

Da sumiramo

Kompletan sadržaj koji se objavljuje na jednom vebsajtu značajan je za SEO optimizaciju. To se odnosi i na tekst i na fotografije, video snimke, audio sadržaj i sve drugo što je korisnicima na jednom sajtu dostupno.

Kao prvo, sadržaj mora da bude istinski kvalitetan, originalan, usklađen sa tematikom sajta i relevantan za ciljnu grupu. I odmah zatim, važno je da sadržaj bude adekvatno optimizovan za onlajn pretragu.

Google i drugi pretraživači će umeti to da prepoznaju i nagradiće vaš sajt boljim pozicijama, jer veštačka inteligencija im omogućava precizno čitanje i prepoznavanje značajnih podataka, a zatim i samostalno „donošenje odluka” o rangiranju sajta upravo na osnovu tih saznanja.


O autoru: Nađa Božović je copywriter u digitalnoj agenciji PopArt Studio, sa višegodišnjim iskustvom u pisanju o digitalnom marketingu, veb dizajnu i programiranju.

Prvo predstavljanje Tesla Nationa