Kako su Google, Apple, Facebook i Amazon promenili svetsku ekonomiju i kako primeniti njihov model?

Google, Apple, Facebook i Amazon u proseku imaju 22 godine i definitivno su vodeće tehnološke kompanije današnjice koje su glavni akteri takozvane internet revolucije. Fabernovel je napravio posebno istraživanje o strategijama ovih kompanija i tome koliko su uticale na promene u globalnoj ekonomiji pod nazivom GAFAnomija: Nova ekonomija, nova pravila. Fabernovel svake godine objavljuje studiju o

Zoja Kukić
11/12/2014

Google, Apple, Facebook i Amazon u proseku imaju 22 godine i definitivno su vodeće tehnološke kompanije današnjice koje su glavni akteri takozvane internet revolucije. Fabernovel je napravio posebno istraživanje o strategijama ovih kompanija i tome koliko su uticale na promene u globalnoj ekonomiji pod nazivom GAFAnomija: Nova ekonomija, nova pravila.

Fabernovel svake godine objavljuje studiju o tome kako nove platforme menjaju poslovni svet i do sada su pisali o pojedinačnim firmama, poput Facebooka, Amazona, LinkedIna, ali su ove odlučili da to objedine.

Google, Apple, Facebook i Amazon zajedno su prošle godine prihodovale više od 300 milijardi evra, a u svojoj bazi korisnika imaju više od 50% tkzv. povezane populacije.

Ova studija pokazuje kako su GAFA suštinski promenile pravila poslovnih strategija – ignorišu klasične koncepte tržišta, konkurencije, pozicioniranje proizvoda. Zapravo su pokrenuli Kopernikovu revoluciju postavljajući korisnika u centre svojih strategija.

gafanomics-new-economy-new-rules-31-638

Koliko su zapravo velike GAFA?

Prošle godine prihod GAFA bio je približan BDPu Danske, koja je na 35. mestu na svetu po bruto domaćem proizvodu, a GAFA ovo postiže sa 10 puta manje zaposlenih, a rast prihoda je prestigao rast Kineske privrede.

GAFA je do sada akumulirala 123 milijarde dolara, čime bi mogla da kupi 50 najvrednijih svetskih startapa ili 72 Endeavour spejs šatla ili čak 4 BigMeka svakoj osobi na planeti.

Ove kompanije konstantno kreiraju nove inovacije i to ne samo u svojim oblastima – Google sa automobilom koji se sam vozi, Amazon sa takvim letelicama za dostavu, Facebook sa Oculus Riftom, kao i Apple sa Beatsom.

Na ovoj ilustraciji možete da vidite i druge oblasti u koje ulaze sa inovacijama:

gafanomics-new-economy-new-rules-11-638

Neki od najvećih uspeha ovih kompanija su sledeći:

Kako izgraditi biznis za milijardu korisnika?

U studiji su obrađena 3 ključna koncepta koja su karakteristična za ove biznise, a na kraju je prikazan i alat kojim mogu da se primene na druge biznise.

Ranije su kompanije fukncionisale na sledeći način – razvijamo proizvode, promovišemo ih i onda se borimo protiv konkurencije kao ludi. Sada su barijere ulaska za tržište mnogo niže, ciklus inovacija je sve kraći, a potrošači sve zahtevniji. Granice između proizvoda i usluga su sve manje vidljive – korisnici žele iskustvo, ne proizvod.

Pojam poznat kao marketing mix ili 4P – proizvod, cena (price), mesto (place) i promocija koji su svojevremeno bili fokus svake kompanije sada ne važi. Potrošač/korisnik se stavlja u centar, a pravila nove ekonomije mogu se svesti u 3 koncepta:

1. Besplatan potrošač – GAFA su redefinisali koncept potrošača. Nema razlike između plaćajućeg i ne-plaćajućeg korisnika. GAFA se namerila da sebe učini neophodnim što većem broju ljudi.

2. Model korisnosti vrednosti – GAFA su inovirali kreiranje vrednosti. Prvo mu prilaze iz ugla posvećenosti korisnika nego finansija. Dugoročno dostavljanje vrednosti ima prednost u odnosu na kratkoročnu profitabilnost.

3. Piratski menadžment – GAFA su promenili upravljanje talentima. Kreirale su okruženje okrenuto ka inovacijama kako bi pojačale svoje performanse i bili pioniri i u budućnosti.

Ova tri strateška koraka, prema studiji, su doveli do toga da donose odluke koje se kose sa ekonomskom logikom, ali su zato značajno uticale na građenje njihove pozicije kao vodeći svetski “dostavljači vrednosti”, a mi ćemo malo detaljnije opisati svaki od ovih koncepata.

Besplatni potrošač

Svako je potrošač – čak i bez novca. GAFA su okrenuti tome da svakome omogući sjajno iskustvo kako bi zavredila njihovu pažnju.

Mogu se podeliti kroz kategoriju posetilaca – onih koji posvećuju svoju pažnju vama, prijatelja – posetioci koji se obavezuju davajući vam svoje privatne podatke (poput imena, mejla i sl.) i kupci – prijatelji koji obave kupovinu.

Gradeći održive odnose, pažnju pretvaraju u privrženost, a privrženost u prihod. Na ovaj način, velika baza korisnika osim što je put ka prihodu, takođe povećava njihovu vrednost, otežava pojavu novih konurenata i kroz analizu njihovog ponašanja omogućava inovacije.

Sve odluke GAFA zasnivaju se na privlačenju i zadržavanju korisnika. Pridobiti privrženost korisnika je osnova na koju se može sve izgraditi.

U tome ide u prilog i činjenica da već obuhvataju 50% tržišta koje je povezano na internet i sada nastoje da povežu i nove kroz Google Loon ili Facebook’s Project Internet (targetiraće čak 60% populacije koja do sada nije imala pristup internetu).

gafanomics-new-economy-new-rules-21-638

Model korisnosti vrednosti

GAFA kreiraju vrednost na osnovu tri ključna koncepta:

1. Pravljenje pametnih i značajnih stvari – Misija im je da pomognu ljudima da uštede vreme i trud u svadnevnim stvarima. Proizvodi su im vredniji zato što su intuitivni za korišćenje.

Ne popravljajte život korisnicima, promenite ih.

Google je smanjio vreme potrebno za istraživanje, učenje i saznavanje. Facebook je učinio povezivanje sa prijateljima i poznanicima lakšim nego ikad.

2. Negovanje kreiranja vrednosti pre nego profita

Davati nešto besplatno je često odličan put do profita. Facebook i Google su besplatni, zahvaljujući velikoj bazi korisnika zarađuju mnogo. Amazon je u minusu sa Kindleom, ali im on omogućava da prodaju više knjiga.

GAFA se zaista okreću i fokusiraju na korisnike umesto na proizvode.

gafanomics-new-economy-new-rules-34-638

3. Rad u oblastima van osnovnog biznisa u cilju dodavanja vrednosti

Kako Džef Bezos, osnivač i CEO Amazona kaže, postoje 2 načina za širenje biznisa – kroz širenje u oblastima u kojima ste dobri ili kroz rađenje onoga što je potrebno vašim korisnicima, pa makar to značilo i da morate da steknete nove veštine.

Ono što su sve kompanije prepoznale kao polje u koje vredi ući je svakako infrastruktura – hardver, prodavnice, sistemi za plaćenje, pretraživači, kao i proizvodi koje svakodnevno koristimo poput npr. mesindžera.

Ove kompanije teže sve većoj diferencijaciji i efikasnosti, a to rade kroz visoka ulaganja u poboljšanje postojećih i uvođenje novih proizvoda. Ove kompanije su tokom prošle godine investirale u ukupnoj vrednosti od 33% od investicionih poslova u internet biznisima u SAD.

 

gafanomics-new-economy-new-rules-48-638

Piratski menadžment

GAFA žele da nastave da budu pioniri u inovacijama, a da bi to postigli kreirali su okruženje koje podržava slobodu mišljenja i ponašanja.

Ukoliko se uporede sa konkurencijom, prvo što se vidi da je zapošljavaju više inženjera, a poznati su po implementaciji inženjerskih tehnika na ne-inženjerske probleme, kao što su zapošljavanje, donošenje odluka i sl.

Inovacije razvijaju i kroz svoje posebne (i prilično tajne) centre, kao što su GoogleX, Amazon Lab126 i Connectivity Lab.

gafanomics-new-economy-new-rules-53-638

Iako zapošljava više inženjera, prihod prema zaposlenom GAFA je mnogo viši nego konkurencije. Tako je Amazonov 3 puta veći od Walmartovog, a Facebookov čak 9 puta veći od Publicisovog.

Ove kompanije poznate su i po tome što su njihovi nekadašnji zaposleni sada na visokim pozicijama u drugim kompanijama ili po tome što su osnovali svoje.

Kako ovo primeniti?

Fabernovel je na osnovu ovih informacija kreirao alat koji može pomoći kompanijama da i same rastu i razvijaju se prateći ovaj model. Sastoji se iz tri koraka:

1. Promenite svoju definiciju korisnika tako što ćete dodati vrednost onima koji su neplaćajući

Definišite ko su vam posetioci i kako vam poklanjaju pažnju, ko su vam prijatelji i kako vam pokazuju naklonost, a ko kupci i ima li onih koji se ponavljaju?

2. Promenite način na koji kreirate vrednost fokusirajući se na vrednost korisnosti

Kreirajte značajnu vrednost i utvrdite kako menja živote vaših korisnika, a zatim je pametno “zaključajte” – utvrditi koji deo vrednosti će biti besplatan, a koji ćete monetizovati. Razmotrite druge probleme koje biste mogli da zadovoljite u okviru koncepta korisničkog puta.

3. Promenite način upravljanja organizacijom kroz piratski menadžment

Koji deo procesa ste automatizovali? Da li organizovanje vaših timova podržava donošenje odluka na osnovu činjenica i preuzimanje odgovornosti i zasluga? Da li zapošljavete radije “one koji uče” naspram onih koji su stručnjaci.

Takođe, obezbedili su okvir koji vam može pomoći da utvrdite vrednost vaše baze korisnika:

Za više detalja možete pogledati celu prezentaciju:

Zoja Kukić

Objavio/la članak.

četvrtak, 11. Decembar, 2014.

IT Industrija

🔥 Najčitanije

Ivan Ičin

ponedeljak, 15. Decembar, 2014.

Auh, imam utisak da su Apple i Amazon dodati samo zato što su trebali samoglasnici u frazi ;). Apple prodaje hardver i naplaćuje ga skupo, tako da zaista se nikako ne uklapa u priču. Amazon je u gubitku, pa je pitanje koliko je za proučavanje neke pozitivne poslovne prakse. A moje lično mišljenje je da će za 10ak godina Google biti glavni primer kako ne treba upravljati kompanijom. Oni gotovo da nisu bitnije unapredili svoj glavni proizvod od koga i dalje zarađuju skoro sav novac za period od 15 godina i prosto je neverovatna sreća da se niko nije pojavio ko bi im uništio biznis. Ali lično mislim da nikako nisu smeli da dozvole da IBM izmisli Watson koji suštinski može da uništi njihov biznis. Jedino su za pohvalu neke pametne akvizicije (YouTube, DobuleClick). Ima i sitnijih manje bitnih grešaka u istraživanju, Apple sam ima više casha nego što je navedeno da imaju sve 4 kompanije zajedno i da svakako mnogo više nego Google a ne kako je na grafikonu...