Kako smelo grešiti i uspeti?

DaFED #22, koji se održao 4. juna u Novom Sadu, okupio je do sada najveći broj ljubitelja IT preduzetništva, a sjajna izlaganja publika je nagradila aplauzom iz nekoliko tura. Dragan Babić o poslovnoj strani dizajna i Srđan Erceg o pošastima na preduzetničkom putu, podelili su svoja dugogodišnja iskustva i bili brutalno iskreni prema publici. Zlatna

Marija Gavrilov
06/06/2014

DaFED #22, koji se održao 4. juna u Novom Sadu, okupio je do sada najveći broj ljubitelja IT preduzetništva, a sjajna izlaganja publika je nagradila aplauzom iz nekoliko tura. Dragan Babić o poslovnoj strani dizajna i Srđan Erceg o pošastima na preduzetničkom putu, podelili su svoja dugogodišnja iskustva i bili brutalno iskreni prema publici.

Zlatna pravila

Dragan vodi web dizajn studio Superawesøme, koji pretežno posluje sa inostranstvom. Tokom sedam godina, koliko je u biznisu, primetio je da je jedna od najčešćih grešaka koju dizajneri prave to što zanemaruju učenje o poslovnoj strani dizajna: kako pronaći i zadržati klijente, kako naplaćivati različite usluge ili sklapati ugovore.

MG_1274Dizajn je zanat. Čak bih i od onog “primenjena umetnost” odbio “umetnost”. Svako može da ga nauči.

Ovo je posebno bitno za osnivače dizajn studija, koji najmanje vremena provode dizajnirajući i pored toga imaju još dve, tri full-time pozicije koje se podrazumevaju pod menadžerskom stranom priče.

IMG_2439

Introvertnost koja često odlikuje dizajnere, ali i kulturološka odbojnost prema novcu kao nečemu prljavom, znaju da budu kontra-produktivne osobine kada dođe vreme za pregovaranje sa klijentom i uspostavljanje cene, te Dragan preporučuje usvajanje filozofije “vreme je novac”, koja omogućava uspostavljanje jasne mere vrednosti rada.

Klijenti su tu da im pomognemo.

Ova druga zlatna rečenica koju bi trebalo imati na umu objašnjava da se podrazumeva osluškivanje klijentovih potreba, neupadanje u zamku “modernog dizajna”, kao i oslanjanje na klijentovo znanje iz oblasti u kojoj posluje.

Upoznajte sebe kao klijenta.

Draganova preporuka je da ukoliko ste pri parama, iznajmite dizajnera, osmislite projekat i vidite kako je biti u koži klijenta.

Dve poslednje stavke na Draganovoj listi su, zapravo, najbitnije – tim i ugovori. Čak i kao frilenser, poželjno je imati uza sebe ljude različitih profila koji će umeti da urade ono što vi ne umete, a i podrške nikad dosta. Na drugoj strani, manje zanimljiv, ali podjednako bitan deo poslovanja je papirologija.

Ako neko neće da potpiše ugovor, radili ste za džabe.

A ako želite da pogledate kako je bilo, možete ovde:

Optimizam u preduzetništvu

IMG_2552

Drugi deo predavanja pripao je Srđanu Ercegu, osnivaču marketinške agencije Huge Media, koji je pod sloganom “Vidi ide voz na nas. Ne brini, skrenuće. I hoće.”, uneo dozu opreznog optimizma koji je nužan svakoj entuzijastičnoj preduzetničkoj glavi kojoj ponekad promakne da voz vidi u pravom trenutku.

srdjan-ercegAko ne možete da vidite uspeh i nakon što vas voz pregazi, recite zbogom preduzetništvu.

Od skromnih početaka agencije 2008. godine, sažetim u brojkama: 4 osnivača, 1 zaposleni, 500 evra kapitala, 1 telefon i 1 soba, Srđan se danas ponosi godišnjim obrtom profita od 700.000 evra i 20 zaposlenih. Grešaka je, dabome, bilo, a publika ih je pratila kroz slučajeve različitih klijenata sa kojima se agencija susretala. Među njima su, naizgled, mali propusti koji skupo koštaju, poput gubljenja klijenata zbog grešaka u papirologiji ili uzimanja “sigurnih” klijenata zdravo za gotovo.

“Ja sam nešto mislio/la…” i “Nisam hteo/la da im narušim autoritet”, dve su parole koje Srđan kao generalni menadžer ne voli da čuje među zaposlenima. Umesto prve ohrabruje zaposlene da svakodnevno postavljaju pitanja, a umesto druge da se ne plaše neprijatnosti suprotstavljanja onome sa čime se ne slažu i što može da ošteti firmu.

Svojom zaključnom porukom Srđan je ohrabrio sve u publici da idu ka nepoznatom – uostalom, to je mesto gde preduzetništvo počinje.

Tamo gde je strah, tamo živi hrabrost.

I sa ove prezentacije postoji video, pa pogledajte ako već niste:

Marija Gavrilov

Objavio/la članak.

petak, 6. Jun, 2014.

IT Industrija

🔥 Najčitanije