Smernice u ovom mejlu su nam se učinile toliko lepo napisanim da nam deluju i dosta korisne za sve vas koji želite da zaposlite product osobe (naročito u Srbiji gde je tradicija product menadžmenta još u povoju) ili za vas koji želite da aplicirate za takve pozicije u svojoj karijeri.
Namerno smo iz prevoda pisma izostavili ime firme, kako ne biste pomislili da je u pitanju praksa i pristup koji samo velike firme mogu da primenjuju, a link do originalnog teksta i integralne verzije mejla možete naći na kraju.
Pregled pozicije Product Menadžera
Uopšteno govoreći, naši menadžeri za proizvode su zaduženi za izbacivanje novih proizvoda i njihovih novih funkcionalnosti, koje istinski doprinose našim korisnicima, a istovremeno imaju smisla i u poslovnom smislu. Oni su generalni menadžeri za naše proizvode koji pružaju vođstvo funkcionalnim timovima kako bi osmislili, kreirali i lansirali naše naredne proizvode. Naša preduzetnička kultura je uzbudljiva i izazovna za naše product menadžere, jer nikada nisu zaglavljeni održavajući već postojeći proizvod, već su fokusirani na kreiranje novih proizvoda, ideja i strategija.
Imamo otvorene pozicije za proizvode u oblastima kao što su potrošači (consumer), mobilni proizvodi, aplikacije, enterprajz, infrastruktura itd. Ukratko rečeno, praktikujemo agnostički proces intervjua sa ciljem da zaposlimo product menadžere koji su “generalisti”, koji možda imaju iskustva u određenim nišama, ali mogu lako da plove kroz evoluirajuće linije proizvoda. Smatramo da to naše PM-ove drži “svežim” sa raznorodnim a homogenim iskustvima za naše projektne timove. Tako da, ukratko, ne zapošljavamo za neki poseban proizvod, već radije tražimo generaliste koji mogu da rade na više proizvoda. Stoga će vas intervjuisati product menadžeri koji rade na nekom broju različitih proizvoda. Kasnije, naše ocene vođstva će razmotriti tvoja interesovanja, pozadinu i intervjue kako bi identifikovali relevantne projekte koji su u skladu sa potrebama kompanije.
Šta očekivati
Postoji pet delova u intervjuu za product menadžera kod nas:
Dizajn proizvoda
Naši menadžeri proizvoda u stavljaju korisnike na prvo mesto. Oni su vrlo revnosni kada je u pitanju pružanje najboljeg korisničkog iskustva. Polazna tačka je empatija sa korisnikom i uvek uključuje strast prema proizvodu, do najsitnijih detalja. Oni mogu skicirati proizvod kako bi preneli ideju dizajneru. Probna pitanja uključuju:
- Kako biste poboljšali naše mape?
- Kako biste smanjili memoriju za čuvanje podataka na web mailu?
- Kako biste poboljšali pretragu restorana?
- Koji je tvoj omiljeni proizvod iz naše lepeze? Šta ti se u vezi sa njim sviđa, a šta ne?
- Kada bi trebalo da kreirate sledeći vrhunski proizvod za nas, šta bi to bilo?
- Deo ste tima pretraživača za web spam. Kako biste detektovali duplirane sajtove?
Analitika
Naši product menadžeri se dobro snalaze sa brojevima. Oni definišu ispravne metrike. Mogu da interpretiraju i donose odluke na osnovu rezultata A/B testova. Ne libe se da uprljaju ruke. Ponekad pišu SQL upite; pokreću skripte za izdvajanje podataka iz logova. Oni iznose svoje poente jezgrovitim komuniciranjem svojih analiza. Neki primeri analitičkih pitanja:
- Koliko upita u sekundi dobija web mejl?
- Koliko se iPhone-a godišnje proda u SAD-u?
- Kao product menadžer za digitalne naočare “enterprajz verzija”, koje metrike biste pratili? Kako biste znali da li je proizvod uspešan?
Kulturološko poklapanje
Menadžeri proizvoda sanjaju o sledećoj ambicioznoj “pucamo na zvezde” ideji. Oni vode i vrše efektivan uticaj. Oni su spremni za akciju i staraju se za to da se stvari završavaju. Kada bi naši product menadžeri radili bilo gde drugo, verovatno bi bili izvršni direktori svojih kompanija. Primeri pitanja za procenu kulturološkog poklapanja:
- Zašto baš mi?
- Zašto baš product menadžment?
Tehnički deo
Product menadžeri vode timove za razvoj proizvoda. Kako bi ih vodili efektivno, oni moraju imati uticaj i kredibilitet kod inženjera. Tokom finalne runde intervjua, seniori iz inženjerskih timova će procenjivati vašu tehničku kompetentnost. Spremite se za kodiranje na whiteboardu tokom intervjua. Primeri pitanja:
- Napišite algoritam koji detektuje preklapanje sastanaka.
Strategija
Product menadžeri su biznis lideri. Kao rezultat toga, oni moraju biti upoznati sa pitanjima koja se tiču biznisa. Nije neophodno da imaju iskustva u biznisu ili formalno obrazovanje iz biznisa. Ipak, od njih se očekuje da brzo pokupe intuiciju za biznis i da brzo donose odluke. Primeri pitanja:
- Da ste naš CEO, da li biste se brinuli oko Microsofta?
- Da li bismo trebali da budemo konkurent StubHubu? To bi podrazumevalo da prodajemo karte za koncerte, utakmice i pozorište.
Takođe se pripremite za bihejvioralna pitanja na intervjuu poput Ispričaj mi kako je bilo kada si morao da utičeš na inženjere da ugrade neku konkretnu funkcionalnost u aplikaciju. Naši intervjueri za ovu poziciju se u poslednjih nekoliko meseci više oslanjaju na bihejvioralna pitanja.
Šta ne treba očekivati
Logičke zagonetke se retko koriste u intervjuima za ovu poziciju. Departman za ljudske resurse je došao do podatka da zapravo postoji mala korelacija između uspešnosti na poslu i sposobnosti kandidata da rešava logičke zagonetke. Primer takvih pitanja:
- Bacam dve kockice. Koja je verovatnoća da je drugi broj veći od prvog?
- Koliko je 27×27, bez korišćenja digitrona ili papira?
Ipak, hipotetička pitanja nisu u potpunosti izbačena. Hipotetička pitanja su imaginarne situacije koje su u vezi sa poslom. (To je u suprotnosti sa logičkim zagonetkama koje nemaju veze sa poslom). Primeri hipotetičkih pitanja:
- Kako biste dizajnirali algoritam koji bi izvlačio podatke iz USDA i prikazivao ih na proizvodu sa podacima o hranjivosti?
Kako se pripremiti
Evo šta bih preporučio kao pripremu za intervju za poziciju product menadžera kod nas:
Pregledajte i ocenite blogove poput Stratechery-a.
- Dizajn proizvoda. Vežbajte glavne diskusije u dizajnu, koristeći neki poznati okvir. (Ukoliko vam treba okvir isprobajte CIRCLES metodu). Počnite od mogućih persona i detaljnih scenarija korišćenja. Prioritizujte scenarije korišćenja i brejnstormujte rešenja. Mnogi kandidati predlažu (pogrešna) rešenja koja su gradaciona ili su izvedena iz seta karakteristika konkurentskog proizvoda. Naši intervjueri ocenjuju vašu kreativnost i stavljaju jak naglasak na velike ideje. Inspirišite ih jedinstvenim, neodoljivim idejama. Skiciranjem na tabli ćete lakše ilustrovati svoje ideje. Za vežbu, skinite alat za skiciranje, Balsamiq. Takođe proučite popularne web i mobilne šablone dizajna za inspiraciju.
- Tehnički deo. Pitanja o kodiranju verovatno nećete dobiti tokom intervjua preko telefona. Ali ako ste pozvani na intervju na licu mesta, morate se pripremiti za programerski intervju. Tehnički intervjuer ne očekuje da vaša programerska sintaksa bude savršena, ali morate dovoljno savladati tehničke koncepte tako da možete da učestvujete u tehničkim diskusijama i pomognete u donošenju tehničkih odluka. Preporučio bih da prođete kroz osnove računarske nauke i da provežbate nekoliko koderskih pitanja. Jedan od mojih omiljenih izvora je How to Ace the Software Engineering Interview. Takođe se pripremite da opišete ključne tehnologije uključujući pretraživače, mašinsko učenje i MapReduce.
- Analitika. Pripremite se za pitanja sa procenama kao što je Koliko upita u sekundi dobija web mail? Dobro se pripremite za metrike lansiranja proizvoda i A/B testiranja, uključujući i interpretiranje rezultata.
- Strategija. Koristite framework kako biste strukturisali svoju diskusiju o strategiji. Ukoliko niste upoznati sa strategijama ili okvirima, Porter’s Five Forces je dobra polazna tačka.
- Kulturološko poklapanje. Pročitajte našu korporativnu filozofiju kako biste razumeli šta znači biti naš zaposleni. Prođite naše principe dizajna za mobilni operativni sistem.
Nadamo se da vam je ovo bilo korisno, a originalan članak i integralnu verziju ovog mejla možete pronaći na Business Insideru.
Dejan Radeka
utorak, 11. April, 2017.
Dobar overview PM funkcije, uz malo veći naglasak na tech delu, što je očekivano za Google i njihov Associate Product Manager program, za koji traže diplomce sa Computer Science i sličnim diplomama - https://www.quora.com/What-is-Googles-APM-program Nedostatak tog njihovog opisa je što se fokusira na pravljenje novih proizvoda, dok ne pokriva razvoj postojećeg proizvoda, kako oni kažu "maintaining an existing product", što je mnogo više od pukog održavanja proizvoda. Ovi linkovi mogu biti od dodatne pomoći: What is Product Manager - https://www.productmanagerhq.com/2014/06/what-is-a-product-manager/ Lista starter članaka na istom sajtu, sa proširenim opisima posla i bazičnih PM alata - https://www.productmanagerhq.com/start-here/ The Product Management Triangle - jedan novije razvijen model (2014.), meni lično najbolji i najsveobuhvatniji opis product managementa koji sam do sada našao, odlično pokriva razvoj proizvoda kako u startap, tako i u corporate okruženju, ali i upravo pomenuto održavanje, tačnije, rast postojećeg proizvoda - https://productlogic.org/2014/06/22/the-product-management-triangle/ Na kraju, jedan pravi diamond-in-the-rough, Intercom-ov e-book o Product Managementu (knjiga je inače free, potrebno je samo da se signup-ujete da biste je dobili; you're welcome :)) - http://stevencox.com/wp-content/uploads/2015/03/intercom-on-product-management.pdf Knjige na temu Product Ownershipa već dosta komplikuju celu priču, više o tome nekom drugom prilikom.