Kako pokrenuti startap: Ideja

prenosimo - 19. Jul, 2012.

Ovaj članak je prevod dela eseja How to Start a Startup Pola Grejema, programera, preduzetnika i investitora. Ko-osnovao je kompaniju Viaweb koja je prodata Yahoo-u, a ko-osnivač je i vrlo poznatog seed fonda Y-Combinator. Na svom ličnom sajtu objavljuje popularne eseje, uglavnom namenjene preduzetnicima.

Kako pokrenuti startap:

· Uvod
·
Ideja
· Ljudi
· Šta mušterije žele
· Prikupljanje novca
· Netrošenje novca
· Da li uopšte? (uskoro)

Ideja

Nije vam potrebna naročito briljantna ideja oko koje ćete pokrenuti svoj startap. Način na koji startap pravi novac je da ljudima ponudi bolju tehnologiju nego što je imaju trenutno. A ono što ljudi imaju sada je često toliko loše da nije potrebno biti briljantan da bi se napravilo bolje.

Googleov plan, na primer, je jednostavno bio da naprave sajt za pretragu koji nije krš. Imali su tri nove ideje: indeksirati više veba, koristiti linkove da se rangiraju rezultati pretrage, i imati čiste, jednostavne stranice sa nenametljivim oglasima baziranim na ključnim rečima. Iznad svega, bili su rešeni da sajt naprave tako da je dobar za korišćenje. Bez sumnje postoje sjajni tehnički trikovi u Googleu, ali je sveobuhvatni plan bio jednostavan. Iako sada verovatno imaju veće ambicije, samo ovo im donosi milijardu dolara godišnje. [1]

Postoje mnoge druge oblasti koje su zaostale kao što je to bila pretraga pre Googlea. Pada mi na pamet nekoliko heurističnih metoda za generiasnje ideja za startape, ali se uglavnom svode na ovo: gledajte nešto što ljudi pokušavaju da urade, i nadjite način kako da to uradite na način koji nije krš.

Na primer, dejting sajtovi su trenutno daleko veći krš nego što je pretraga bila pre Googlea. Svi koriste isti prostodušni model. Izgleda da prilaze problemu razmišljajući kako da prave poklapanja u bazi podataka umesto o tome kako dejting funkcioniše u stvarnom svetu. Brucoš bi mogao da napravi nešto bolje za domaći. A ipak dosta novca je u pitanju. Onlajn dejting je vredan biznis, i mogao bi vredeti sto puta više kada bi funkcionisao.

Ideja za startap, medjutim, je samo početak. Mnogo budućih osnivača startapa misle da je ključ za ceo proces inicijalna ideja, i da odatle nadalje samo treba da realizuju. VC investitori znaju bolje. Ako odete u VC firmu sa briljantnom idejom koju ćete im ispričati ako potpišete ugovor o tajnosti, najveći broj će vam reći da nestanete. To pokazuje koliko vredi sama ideja. Tržišna cena je manja od neugodnosti potpisivanja NDA ugovora.

Još jedan znak koliko malo vredi inicijalna ideja je broj startapa koji promene svoj plan usput. Microsoftov originalni plan je bio da zaradjuju prodajući programske jezike, od svih stvari. Njihov trenutni poslovni model im nije pao na pamet dok im ga IBM nije spustio u krilo pet godina kasnije.

Ideje za startape imaju vrednost, zasigurno, ali je problem u tome što nije prenosiva. One nisu nešto što biste mogli dati nekome drugom da realizuje. Njihova vrednost je uglavnom u tome što su pokretne tačke: kao pitanja za ljude koji ih imaju, o kojima će nastaviti da razmišljaju.

Nisu bitne ideje, već ljudi koji ih imaju. Dobri ljudi mogu da poprave loše ideje, ali dobre ideje ne mogu spasiti loše ljude.

[1] Prihodi Googla su oko dve milijarde godišnje, pri čemu polovina dolazi od oglasa na drugim sajtovima. *Esej napisan u martu 2005. — prim. ur.