Šta se nalazi u ovom članku
⚠️ nekim čitaocima je sadržaj članka bio previše očigledan, nekima bukvalno sci-fi; ima dosta i jednih i drugih.
1. Dole iznosimo rezultate razgovora sa IT liderima
2. Tražimo odgovor na pitanje kako da mi IT-jevci ostanemo uspešni ili još uspešniji u AI eri
3. U prvoj polovini su rezultati razgovora, u drugoj naše preporuke
4. Nije moglo sve da stane u 1 članak, biće još
Glavna preporuka za biznise: napravi interni Learning & Development zamajac za AI dok drugi čekaju
Glavna preporuka za pojedince: iskoristi to što je trenutno učenje novih veština ogromna prilika (isto dok drugi čekaju)
Obe preporuke su dole potkrepljene i konkretizovane.
Zašto smo pravili AI Week — i šta smo iz njega naučili
Preskoči ako te ne zanima otkud ovo sve — idi na rezultate (firme), rezultate (pojedinci) ili preporuke (firme), preporuke (pojedinci)
- Sa partnerima smo u junu organizovali festival AI Week u BG i NS imali smo ukupno 23 događaja, 74 predavača, 1000 posetilaca
- Cilj nam je bio da podignemo svest o važnosti primene AI i da steknemo osećaj za to gde se nalazimo kao zajednica
- Zaključak nam je bila da AI transformacija ne dolazi već je uveliko u toku i da je brža nego što se misli
- Ispitali smo 40 “VIP”-jeva tokom AI Weeka, i 15 rukovodilaca prethodnih nedelja, da procenimo situaciju i izvučemo preporuke za sve koji ih žele
AI Week smo napravili jer nam je delovalo da se mnogo toga menja i to brzo, a da u javnosti ne postoji dovoljno svesti o tome.
Hteli smo da proverimo predstavu o tome koliko AI već danas menja način na koji se radi u IT industriji, kao i da o tome podignemo svest u zajednici.
Odziv je baš prebacio naša očekivanja.
Hvala partnerima koji su nam finansijskom i moralnom (barem jednako vrednom) podrškom omogućili da organizujemo ovaj festival i druge AI sadržaje ove godine: Solflare · Alt Labs · Zühlke · Streamflow · Mihailo Bjelić · Mališa Pušonja · Levi9 · OTP banka · Nortal · Insightful · Vacation Tracker · Qsense · Tenstorrent.
Organizacije koje su iznele program — iako pozvane u poslednjem trenutku — uključile su se brzo i ozbiljno, što nam je bio prvi signal da u kolektivnoj može da se napipa kako nam je AI na umu.
Sa očekivanih 8 događaja u Beogradu smo stigli na 22 u Beogradi i jedan u Novom Sadu, sa preko 1.000 posetilaca. Imali smo i 74 sjajnih predavača i panelista, uključujući tu i imena iz AI firmi poput Perplexityja, Mete, Databricksa, TensTorrenta i drugih.
Imali smo puno sreće da je festival sa nama realizovalo čak 21 zajednica praveći i hostujući događaje, uz 14 firmi koje su ga podržale. Jednog od dana festivala, u sredu 4. juna, smo imali 5 događaja u paraleli, svih 5 dupke puni. Vrlo kul priča.
Ove organizacije & zajednice su uradile onaj zaista težak, zaista vredan deo posla, jako su veliki carevi: Data Sanity · Levi9 · IT Connect · HeapSpace · Foursquare · ICT Hub · Kriva · Belgrade JS · DSI · Machinery · OIO.Studio · Nova Iskra · Geek Area.
Jesmo li sretniji, jesmo l’ pametniji?
Pa onako i, možda?
Subjektivan osećaj je da smo dosta toga naučili, neke od tih lekcija su malo anksi, ali svakako deluje da se jasno ukazuju obrisi stanja stvari.
U početnim fazama planiranja AI Weeka smo očekivali da postoji interesovanje, da ljudi eksperimentišu, ali nismo očekivali da ćemo zaključiti ovo — AI transformacija ne dolazi, ona je u toku.
Verovatno smo subjektivni, ali proceni sam ispod.
Na stranu vibes, odgovor na pitanje gde smo i kuda ćemo sa AI transformacijom smo potražili kroz kombinaciju ankete i komentarisanju rezultata u njoj sa nizom sagovornika.
Anketno ispitivanje smo obavili u junu i početkom jula sa 40 “VIP“-jeva AI Weeka — predavačima i partnerima, od kojih je preko pola u visokom rukovodstvu svojih kompanija, dok su ostali u menadžmentu ili specijalisti u svojim oblastima.
Da bismo dodali malo boje na sliku koju nam je dala anketa, pitali smo za komentar tih nalaza niz od 15 poznanika koji su u svojim organizacijama u rukovodstvu.
Senioritet ovih sagovornika ide od srednjeg menadžmenta do C-levela i vlasnika, od malih agencija do korporacija i big techa, a svima smo dali anonimnost imena i titula da bismo od njih dobili necenzurisanu, kvalitetnu informaciju. Neke od titula se ponavljaju za različite ljude.
(Kada ispod spominjemo uslužne firme tu se misli na konsalting i autsorsing biznis modele.)
Počinje pritisak na firme
-
- neke IT firme su pod pritiskom tržišta, posebno uslužne
- zbog AI produktivnosti će 80% firmi tražiti od svojih pružaoca usluga da smanje cene ili isporučuju više u 2026.
- isto toliko očekuje da će njihovi klijenti tražiti istu tu stvar od njih sl. god, čak i u firmama sa proizvodom
- “Taj pritisak je tu već danas. I ja pritiskam ljude koji rade za mene da isporuče više zato što je moguće. Ako to ne uradimo poješće nas drugi koji to urade.” — vlasnik male uslužne dev firme
- gotovo svi održavaju ili povećavaju AI budžet, iako je nepouzdanost modela osetna kočnica
Prema našoj anketi, ispitanici iz ~80% firmi očekuju da će, zbog produktivnosti koju AI donosi, u 2026. stegnuti svoje dobavljače (firme od kojih kupuju usluge) da smanje cene svojih usluga, ili da pruže više za trenutnu cenu. Isto toliko predviđa da će klijenti tražiti istu stvar od njih i ono što je interesantno je da se među tim ispitanicima nalazi i dosta firmi koje imaju svoj proizvod, tako da se pritisak ne percipira samo u uslužnim firmama.
Visoki rukovodilac velike uslužne dev firme
Vidimo u praksi da se zbog AI očekuje veća produktivnost.
Prošle godine su klijenti malo zamrzli aktivnosti jer su čekali da vide šta će se dogoditi sa AI-jem.
Od početka ove godine potpuno je jasno da očekuju više za manje para.
Bez obzira na to da li je i koliko to stvarno, deluje da tržište nedvosmisleno zaključuje da je sistemska posledica AI transformacije omogućavanje više učinka za isto vreme.
Svako u lancu pokušava da iskoristi tu priliku, da ne bi izvisio u svojevrsnoj igri muzičkih stolica. Ovaj talas će verovatno da prođe kroz celu digitalnu privredu, kroz svaku firmu i zaposlenog.
Iako se efekti trenutno osećaju dosta jako u uslužnim firmama, nisu ograničeni samo na njih, ni prema anketi ni anegdotama.
Menadžer u srednjoj firmi sa proizvodom
Lično sam to iskusio.
Sada menadžment zbog novih AI mogućnosti očekuje da posao bude urađen u kraćem roku i ja moram da to prenesem na svoj tim.
I ne samo brže već da zadržimo isti kvalitet. To je teško izvesti.
Logično je da uslužne firme osećaju ovaj efekat jače, jer se produktivnost za uslužni rad može već sada dobiti od strane nekog četbota ili agentske aplikacije, dok novi proizvodi koji će napasti postojeće moraju da prođu duži put pre nego što stignu na tržište.
Vreme će pokazati koliko će taj put biti dugačak i koliko su postojeći šančevi (engl. moat) jaki u različitim industrijama koje opslužuje tradicionalan softver. U jednoj od firmi sa svojim proizvodom smo čuli i ovaj komentar na tu temu, koji je delovao kao melanž radoznalosti i uvređenosti.
Visoki rukovodilac u srednjoj firmi sa proizvodom
Teško mi je da poverujem u ozbiljnost zahteva za nižim cenama uz argumentaciju da u firmi koja je dobavljač postoji implementiran AI.
Prvi razlog je da sam AI ne donosi efikasnost, već optimizovan proces.
Jesu li kupci konsultanti koji mogu da obračunaju procenat uštede koji ostvaren sa AI?
Naravno da ne, te verujem da iza ovih zahteva — ukoliko takvih ima, kod nas ih nije bilo — stoji nešto drugačije.
U prilog tome da se AI vidi kao veliki izvor uštede ide i to da se kod čak trećine naših ispitanika očekuje eksplicitno traženje niže cenu čak i ako se ponudi više usluge za postojeću cenu.
A da AI nije samo pomama može da nam posluži podatak da efektivno niko nije smanjio AI budžet u tekućoj godini u odnosu na prethodnu, pri čemu ga je većina i povećala. Sudeći po očekivanjima za 2026. ne deluje da je nastalo neko razočarenje u efekte ove tehnologije, barem ne do sada.
Paradoks usvajanja AI je fascinantan: iako 75% firmi povećava budžet za AI, samo 20% kaže da nema ozbiljne mane.
U te kočnice široj primeni većina ispitanika nabraja pouzdanost modela na prvom mestu i privatnost na dalekom drugom.
Ako želiš još rezultata i analize ovog tipa prijavi se na mejling listu.
Odnos firmi prema talentu
- većina firmi ima potrebu za AI obukama postojećih zaposlenih ili zapošljavanjem AI-sposobnog kadra
- “Bolje mi je da obučim postojeće ljude nego da tražim nove koji već znaju. A i tih koji znaju nema mnogo, probaj da ih nađeš. Nema ih.” — visoki rukovodilac uslužne dev firme
- u oko pola firmi se očekuje da će do kraja ove godine sve ili skoro sve kolege značajno koristiti AI u svakodnevnom poslu
- ako bude otkaza daljih zbog AI produktivnosti, u malo manje od pola firmi ih vide danas ili očekuju do sredine 2026.
Potreba za AI veštinama postoji i polovina naših ispitanika smatra da će firme poput njihovih da se fokusiraju na obučavanje postojećih zaposlenih, dok petina misli da će se prvenstveno osloniti na zapošljavanje novog, AI-sposobnog talenta.
Visoki rukovodilac u srednjoj firmi sa proizvodom
Onboarding je preskup, a ovi što su već tu razumeju kompaniju, proizvod i procese.
S druge strane, šta uopšte znači ‘AI ekspert’ danas?
Previše se brzo sve menja, nema pravih eksperata.
Svi uče.
Malo preko šestine ispitanika smatra da sve kolege već koriste AI značajno, što govori da je taj deo transformacije u mnogim firmama već završen. (Mada se može reći i da time sada tek počinje.)
Skoro dve trećine firmi očekuje da će do kraja ove godine tri četvrtine ili više zaposlenih raditi uz AI.
Jedna četvrtina ide na stopostotnu usvojenost AI kod svih kolega do kraja 2025.
Visoki rukovodilac u srednjoj firmi sa proizvodom
To sve je realno.
To će se desiti evolutivno – ljudi koji ne prate tehnologiju postaće nerelevantni.
U mom okruženju skoro svi već koriste AI.
To je čest sentiment koji smo čuli — posebno u manjim organizacijama smo čuli iskreno, gotovo besno čuđenje da postoje firme gde još uvek ne koriste svi AI. Naravno, nije tako svugde.
Visoki rukovodilac velike uslužne dev firme
Naše viđenje je da 80% ljudi u svakoj organizaciji već koristi AI.
Da li ga koriste zvanično ili nezvanično je druga priča, ali koriste ga za potrebe svog posla.
Da u čak 25% firmi svi zaposleni koriste AI mi zvuči kao malo veliki zalogaj, ali i to su nijanse.
Kao što smo već videli, pritisak tržišta na firme se prenosi naravno na zaposlene u pogledu svakodnevnog učinka, ali i na ukupni broj zaposlenih.
Ovaj pritisak je stvaran, ali nije univerzalan.
Visoki rukovodilac srednje uslužne firme
Ne vidim da će se otpuštanja desiti, barem kod firmi sličnih nama.
AI je za nas alat koji značajno povećava efikasnost i to je to.
Vlasnik male uslužne firme
To se već dešava. Kod nas je najviše pogodilo dizajn odeljenje.
Nije da nas je klijent zamenio direktno AI alatom, već je postalo deset puta teže doći do novih projekata, jer klijenti sada mogu sami da generišu “dovoljno dobra” rešenja alatima kao što je Lovable.
Malo manje od pola ispitanika vidi mogućnost otpuštanja zbog AI produktivnosti u narednih godinu dana (između polovine ove i polovine sl. godine), četvrtina ih smešta u period nakon tog pa do polovine 2027, dok šestina kaže da su se takva otpuštanja već desila kod njih.
Čak trećina ne vidi da će do smanjivanja broja zaposlenih zbog AI uopšte doći.
Viši menadžment velike firme sa proizvodom
Uticaj je više indirektan: kompanije će preusmeriti budžet sa zapošljavanja novih ljudi na ulaganje u AI infrastrukturu i data centre.
Otpuštanja koja se dešavaju se često u medijima povezuju sa AI, ali suštinski su posledica smanjenja troškova ili slabijeg učinka zaposlenih.
Ušteđeni novac se zatim investira u AI kapacitete, ali to nije direktna zamena čoveka mašinom.
Ako želiš još rezultata i analize ovog tipa prijavi se na mejling listu.
Naša analiza: L&D kao najveća prilika za firme
- najveći efekat koji možeš kao rukovodilac napraviti je AI L&D
- deluje da na tržištu nema pružaoca stvarno dobrih AI L&D usluga, zato napravi dobro interno
- napravi i plan za daće bog ako ubodeš sa AI negde i prihodi naglo porastu, ali i obrnuto
- “Postalo je 10x teže pronaći klijente za jednu vrstu usluga zbog čega smo morali da smanjimo to odeljenje. Klijenti sada tu vrstu posla mogu da urade sami dovoljno dobro.” — vlasnik dev agencije
Kada velika većina firmi podiže budžet za AI, i najveći broj koči pouzdanost modela, pa na to dodamo i pritisak tržišta na marže… Unapređivanje najvrednijeg kapitala organizacije, ljudskog, je zicer.
Ako je produktivnost najveća prednost koju AI donosi, a deluje da većina misli tako, može imati smisla da učinimo svoje timove produktivnijim i ta produktivnost će se ukamaćivati (eng. compound).
Istovremeno, ako smo dobro obavešteni iz nekoliko izvora, uključujući ovaj ispod, trenutno ne postoji tržište zaista dobrih AI L&D usluga u Srbiji (a ni šire).
Visoki rukovodilac velike uslužne dev firme
O tome se pišu studije.
Mesecima diskutujemo kako to uraditi. Nismo uspeli da nađemo dobrog ponuđača usluge na postojećim platformama koji može da ponudi kvalitetnu i ponovljivu obuku.
Najbrži način je direktna podrška na projektima, gde ljudi koji već znaju prenose znanje drugima, ali to ne skalira.
Dovođenje eksternih eksperata za masovne treninge može da funkcioniše, ali je problem kontekst.
Drugačije je za kompaniju sa proizvodom a drugačije za usluge.
Ljude naučimo pravila za jednu sredinu, ali kada promene kontekst, recimo sa klijenta iz osiguravajuće kuće na državnu upravu, ne vredi ti isto.
Koristimo sva tri modela, i nijedan za sada ne funkcioniše idealno.
Imamo više pitanja nego odgovora.
Ako trenutno ne postoji dovoljno kvalitetna obuka na tržištu znači da će nastati, potražnja na tržištu generiše ponudu. Problem je to što ne možemo da znamo koliko vremena će proći do tad, tako da je čekanje malo rizično tu.
Stoga je najbolja (jedina?) poluga koju mi vidimo da uzmete stvari u svoje ruke, ako niste već, slično kolegi gore i ispod, razviti in-house L&D sistem, bilo da je u pitanju nešto posebno dizajnirano pa formalizovano ili “samo” kultura.
Visoki rukovodilac srednje uslužne firme
Pazi ovako — gubili smo ugovore od konkurenata koju su nudili kraće rokove.
Mi ponudimo da uradimo za tri nedelje, oni za jednu.
Prvi put, drugi put, pa treći put… To je bio poziv na buđenje.
Onda analiziraš situaciju shvatiš da pametnije koriste nove tehnologije i angažuješ spoljne stručnjake za ono što ne znaš.
Sad smo unapredili tehnologiju, implementirali MPC i LLM sisteme, obučili smo ceo tim, sad smo barem 30% efikasniji.
Način na koji mi tumačimo ovu priču o pritisku konkurenata, koju smo čuli od mnogih u različitim oblicima je — ako ti ne postaneš produktivniji, drugi će, i to će se odraziti na uspešnost.
Danas u uslužnoj delatnosti svakako, bilo bi nam čudno da ne stigne i do proizvoda.
Ako želiš još rezultata i analize ovog tipa prijavi se na mejling listu.
Naša analiza: Ulaz u deficitarnu tržišnu kategoriju kao najveća prilika za pojedince
- tržište će naterati sve da koriste AI pre ili kasnije, samo je pitanje vremena
- trenutno na tržištu postoji velika potražnja za AI-sposobnim kadrom, i malo do nimalo istog
- u ljudskoj prirodi je to da se sporo prilagođavaju, tržište će bogati nagraditi one koji to urade
- postati AI-sposoban nije jako teško, što znači da ova tržišna prilika neće biti dugo tu
Bilo bi glupo praviti se da pozicija pojedinca u IT industriji nije uzdrmana.
Meni lično to nije prijatno, kao jednom dizajneru, jer vidim da sada mašina radi neke stvari bolje od mene, brže i jeftinije svakako, i deluje da će možda biti sve bolja i bolja.
Pošto mi ne vredi ništa da to ignorišem niti da budem oko toga deprimiran, biram da to posmatram kao priliku, za koju mislim da je ogromna.
Isti taj način razmišljanja preporučujem i tebi koji ovo čitaš.
Iz svih rezultata gore meni je očigledno da je samo pitanje vremena pre nego što će nas tržište sve naterati da koristimo AI u svom poslu.
Najveći deo prilike za svakog od nas je sada u tome što će se većina ljudi nećkati oko AI i što će to uraditi tek na kraju, kada budu morali.
Nisu oni manje vredni zbog toga. To je normalno ponašanje, deo ljudske prirode — kao vrsta ne volimo promenu.
Nas koji se nateramo da uradimo to nešto neprijatno, da prigrlimo ovu promenu, to znači da će nas tržište nagraditi, jer su takvi pojedinci trenutno veoma traženi, više nego kod bilo koje pethodne transformacije.
A koliko su traženi je implicitno navedeno u svim rezultatima i razgovorima gore, ali evo još par eksplicitnih signala.
Visoki rukovodilac uslužne dev firme
Bolje mi je da obučim postojeće ljude nego da tražim nove koji već znaju.
A i tih koji znaju nema mnogo, probaj da ih nađeš.
Nema ih.
Vlasnik srednje firme sa priozvodom
U Srbiji postoji vrlo malo timova koji mogu ozbiljno da rade AI projekte uslužno.
Mislim, ja znam samo jedan, i to je onaj sa kojim si me ti povezao.
Vlasnik agencije za IT regrutovanje
Problem je što su nam te veštine potrebne odmah.
Meni su danas potrebni kandidati koji su koristili alate za automatizaciju, koji su na različite načine koristili API-je LLM-ova, koji razumeju razlike između modela, koji su koristili N8N.
Niko ne očekuje pet godina iskustva sa tehnologijom koja je nova.
Očekivanje je da su kandidati samostalno, proaktivno istraživali ove alate.
Brine me nedostatak te inicijative lokalno.
Već smo imali situacije sa klijentima gde smo morali da tražimo talente na drugim tržištima jer ljudi ovde nisu mogli da ispune zahteve.
Šta za tebe znači da prigrliš AI priliku zavisi od tvoje profesije, od nivoa senioriteta i mnogo drugih faktora.
(Ali ako nisi siguran kako, evo za početak: barem 1h radnim danima i 2h vikendom; samo pitaj Gemini 2.5 pro sve, besplatan je za dosta upotrebe, uključi Grounding with Google Search, evo najbazičniji primer.)
Moje iskustvo je bilo da sam put ka tome kako i šta učiti lako našao nakon što sam uradio teži deo — deo donošenja odluke da želim da radim na tome i kad sam se naterao da odvojim vremena za to.