IT Industrija

🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Pre dve godine upustio sam se u izradu servisa za praćenje društvenih medija, Peekmedio, sa idejom da objedinim praćenje društvenih mreža (Facebook i Twitter), blogova, foruma, youtuba i news portala. Iskreno, nisam imao baš razrađeni plan na koji način prodavati usluge bazirane na tom servisu. Znao sam samo da će servis biti mnogo bolji od trenutne
Pre dve godine upustio sam se u izradu servisa za praćenje društvenih medija, Peekmedio, sa idejom da objedinim praćenje društvenih mreža (Facebook i Twitter), blogova, foruma, youtuba i news portala. Iskreno, nisam imao baš razrađeni plan na koji način prodavati usluge bazirane na tom servisu.
Znao sam samo da će servis biti mnogo bolji od trenutne ponude na našem tržištu. I jeste bio. Kažem “bio” jer od 5. juna 2014. godine više nije online.
Nije lako pisati i pričati o neuspehu. Radi se o velikom ulaganju vremena, truda i emocija.
Obično ćete naći dosta tekstova o uspehu sa nekim izlizanim frazama čijom primenom ste i dalje veoma daleko od uspeha. Malo je tekstova sa savetima kako da ne uspete, a čijom primenom sigurno nećete uspeti. Slede neke izdvojene pouke i saveti koje ću lično primenjivati na svojim narednim pokušajima i koje poučen svojim, iz ovog ugla veoma skupim, iskustvom prenosim na druge koji se nalaze pred startup izazovom.
Ovo je najčešća i rekao bih najopasnija greška. Obično biznis pokreću ljudi koji veruju u sebe. Neretko ti ljudi veruju da mogu ceo projekat sami da izguraju.
Bez obzira što si recimo dobar programer i što ćeš sam možda moći da završiš ceo projekat, samostalnim radom će se prvo projekat odužiti a drugo vrlo verovatno se može desiti da će ti zafaliti neka osobina koja je potrebna za uspeh.
Zato je bolje da iza startapa stoji 2-3 osobe koje će brzo i sa manjim ulaganjima vremena realizovati ideje. Pored toga, prilikom konkurisanja za investicije gotovo sigurno nećete dobiti investiciju iza koje stoji jedna osoba, jer investitori ulažu u tim. Ja sam imao 3 zainteresovana investitora koja sam morao da lažem s obzirom da sam uglavnom samostalno radio.
Imao sam veliki problem, i generalno ljudi greše, da teže složenosti i perfektnosti verujući da će projekat sigurno uspeti ako bude pružao više mogućnosti. Kao rezultat takvog razmišljanja ja sam imao utrošenih godinu dana rada, a da sve vreme nisam ni znao kako će prodaja da se odvija i šta se potencijalnim klijentima sviđa a šta ne.
Sigurno je bolje rešenje da prva verzija projekta ima samo osnovne funkcionalnosti, a da se kasnije proširuje koliko to klijenti zahtevaju. Na taj način ćete za kratko vreme uvideti da li i koliko ima zainteresovanih za vaš projekat i ako nema već sutra krenuti u nešto drugo.
I nema gubljenja vremena i velikog razočaranja zbog neuspeha. Od 20 pokušaja sigurno će jedan biti uspešan. Ako budete na jedan projekat ulagali po godinu dana verovatno ćete stati kod petog pokušaja.
Koliko puta vam se desilo da imate ideju, a nemate vremena da je realizujete, a onda posle nekog vremena vidite da je tu ideju realizovao neko drugi? Teško je realizovati ideju. Ideja kao ideja ne vredi ništa.
Veliki broj ideja ostaje u fioci jer ljudi pred sobom postave veliki zalogaj ili odluče da na projektu rade samostalno kako bi eventualni kasniji profit pripao samo njima. Bolje je deliti nešto para na 2-3 osobe nego ni malo para na jednu.
Ništa ne znači što imate dobar proizvod ako ne možete da ga prodate.
Sam kvalitet i mogućnosti neke aplikacije ili servisa ne znači da će prodaja ili naplata sama od sebe dobro da ide. Ja kao programer sam bazirao rad na konkretnoj realizaciji servisa, jer je to segment koji meni najbolje ide, dok je prodaja bila u drugom planu, a nisu postojali drugi članovi tima koji bi se angažovali više u tom delu priče.
Ljudi se plaše da im neko ne ukrade ideju i da njihov rad padne u vodu. Kod startapa je bitno da se razvijaju brzo. A čim ste vi razvili nešto jako brzo znači da bi i neko drugi mogao da razvije to jako brzo, možda čak i brže od vas.
Istina je, tehnološki projekti se lako kopiraju. Međutim, to je nešto što vas očekuje u bilo kom stadijumu razvoja.
Ono što je bitno pre realizacije ideje jeste da tu ideju “validirate” kod prijatelja, poznanika, da čujete druga mišljenja. Obično se ljudi zaljube u svoju ideju i ne slušaju kritike ili ne pričaju o tome nikome, jer strahuju da im neko ne ukrade ideju. Na taj način se ideja zatvara, ostaje u prvobitnom obliku i ne unapređuje se.
P.S. Što se Peekmedio servisa tiče, on i dalje prati šta se dešava na društvenim mrežama, ali u pozadini, čekajući bolja vremena, update i novo ime.
***
Igor je o ovome pisao i na svom ličnom blogu, koji se bavi web programiranjem i internet marketingom.
Objavio/la članak.
sreda, 11. Jun, 2014.
H
petak, 13. Jun, 2014.
E da si gledao seriju The Office znao bi da uopste ne pocinjes sa ovom idejom. Jedan lik iz serije pravi potpuno istu vrstu servisa (mislim da ga je on zvao Woof ili tako nesto) i ispostavi se kao veliki promasaj .
Ja
petak, 13. Jun, 2014.
E da si gledao seriju The Office znao bi da uopste ne pocinjes sa ovom idejom. Jedan lik iz serije pravi potpuno istu vrstu servisa (mislim da ga je on zvao Woof ili tako nesto) i ispostavi se kao veliki promasaj.
marko
petak, 13. Jun, 2014.
Hvala na tekstu
novii
četvrtak, 12. Jun, 2014.
Dobar tekst, ali nisi naveo koji te je momenat osvestio, šta je dovelo do preokreneš priču i isključiš projekat. Da li si usporavao rad na projektu postepeno dok nisi skroz prestao ili si naglo odlučio da presečaš ?
Goran
sreda, 11. Jun, 2014.
Hvala puno na savetima!
dejan
sreda, 11. Jun, 2014.
Ovo kao da je prevod sa engleskog, pri čemu su samo sličice ostale originalne :P
Dizajner
sreda, 11. Jun, 2014.
Odličan i koristan tekst! Ova rečenica je zlatna: ,,Obično biznis pokreću ljudi koji veruju u sebe. Neretko ti ljudi veruju da mogu ceo projekat sami da izguraju."