Kako kroz praćenje finansija možete da sprečite propadanje svoje firme

Preduzetništvo zahteva širenje svog znanja iz mnogih oblasti, a one iz finansija uvek deluju najteže i najformalnije, pa se često zanemaruju. U susret finansijskom savetovalištu koje će se održati u okviru Startit Festa u subotu, 17. maja u 11 časova u galeriji Hub, Ivana Kappenmann, direktorka i osnivačica Fintelligencea napisala je za sve one koji

Zoja Kukić
12/05/2014

Preduzetništvo zahteva širenje svog znanja iz mnogih oblasti, a one iz finansija uvek deluju najteže i najformalnije, pa se često zanemaruju.

U susret finansijskom savetovalištu koje će se održati u okviru Startit Festa u subotu, 17. maja u 11 časova u galeriji Hub, Ivana Kappenmann, direktorka i osnivačica Fintelligencea napisala je za sve one koji imaju svoj startap kako mogu kroz praćenje finansija da rano uoče greške i brže se prilagođavaju tržištu.

Ivana ima više od 10 godina iskustva u finansijama, a pre osnivanja Fintelligencea radila kao šef kontrolinga u Hypo Alpe Adria banci, za one koji bar malo poznaju finansije znaju da je ovo oblast koja podrazumeva široko poznavanje finansija, ali do detalja.

***

Velike ideje mogu pokrenuti brend, ali one ne mogu da održe posao. Evo šta treba izbegavati sa ciljem da se stvori startap koji će trajati.

Promašena ciljna grupa

Možda ste tvorac revolucionarnog proizvoda, ali ako je vaš marketing usmeren na pogrešnu ciljnu grupu, pravite jednu od najvećih mogućih finansijskih grešaka. Mnogi marketinški napori (i startapi) upravo iz tog razloga ne urode plodom.

Dakle, nije odlučujuće što Vi mislite da poznajete svoje korisnike. Neophodno je sprovesti i neki vid istraživanja koji će to i potvrditi.

1022193_49668818

 

Kako startapi ne raspolažu velikim sredstvima za marketing, svaki potrošeni dinar mora imati svrhu. Budite istraživači – temeljno analizirajte svoju ciljnu grupu u smislu godina, pola, interesovanja, prihoda, pa čak i njihovog mesta prebivališta.

Istraživanje ne mora nužno da podrazumeva dodatna ulaganja. Ovde je vreme glavno ulaganje. Iskoristite elektronske medije. Koristite svoju mrežu, i mrežu svojih mreža. Iskoristite prednosti koje nudi internet i razna besplatna rešenja (npr. Survey Monkey). Pričajte o svojoj ideji i pažljivo slusajte odgovore i reakcije. Ovo može biti jako korisno.

Pogrešno definisana cena proizvoda

Industrija u kojoj ste je nebitna naspram dobro definisane cene proizvoda!

Pri definisanju cene proizvoda sledeće je bitno: svaki aspekt vašeg posla ulazi u cenu proizvoda. Razmislite o svojoj ciljnoj grupi i koliko je budući klijent spreman da plati za novi proizvod/uslugu. Imajte u vidu sopstvene troškove. Ne zaboravite konkurentska rešenja, kao ni tržište na koje ciljate.

Isuviše niska cena je glavni uzrok raskoraka između prodaje i očekivanog profita. Jasno je da Vas jedna ovakva odluka može dovesti u situaciju da imate minimalno sredstava ili čak da ste bez sredstava za kompaniju. Uz to još ide i sledeće – cena porizvoda. Naročito ona prva cena nije lako promenljiva kategorija.

Uz to definišite model generisanja prihoda – u startu mora biti jasno kako će Vaš proizvod/usluga generisati prihod.

Ne pratite pomno finansijke pokazatelje

money and stethoscope

Možete biti vizionar i veliki kreativac, ali to nije dovoljno za uspeh. Ključno je da razumete kako Vaša firma ‚diše u finansijskom smislu. Za početak je dovoljno da uvek u fokusu imate cash-flow (tok gotovine), da pratite net profit margin (neto profitna marza), tkz. current ratio (odnos kratkoročnih potraživanja i kratkoročnih obaveza) i accounts receivable turnover (potražni promet).

Rukovodite se cenom, a ne stručnošću

Jedan startap ima jasno definisan budžet. Sigurno da je pri zapošljavanju ljudi visina zarade vrlo bitna i koliko se ista uklapa u budžet. Međutim, za neke oblasti je, a pre svega za finansije, iskustvo i znanje mnogo bitnije.

Kod ovakvih odluka mislite na srednji i duži rok. Jer, ovaj tip greške Vas može dosta koštati u budućnosti. Dobar finansijski savet je zlata vredan. Opet, to ne znači da imate supersoničnog CFO-a.

Outsourcing moze biti vrlo zanimljiva opcija. Vama ostavlja više vremena za sam biznis, a finansije su u sigurnim rukama.

Mislite da startap ne unosi velike promene u Vaš zivot

Startap u onoj najširem smislu jeste način života. To znači da mu se morate posvetiti i biti spremni da odvojite pravu (pozamašnu) količinu vremena za njegov razvoj. To nije (više) Vaš hobi – to je vaš posao! Rezultat ne dolazi preko noći, i uz to je neizvesan.

Ali, posvećenost, promišljenost i planiranje jesu solidni preduslovi za uspeh.

Ovo novo poglavlje u životu zahteva ne samo odricanje u smislu vremena, već i jednu vrstu cost conscious stila života. Jednom rečju – disciplina u svim segmentima.

Na kraju se to sigurno isplati. Kao u priči o cvrčku i mravu.  Ipak, ovo je 21. vek, pa će i mrav na kraju biti zadovoljan i vrlo lepo živeti.

***

Vidimo se u subotu u Galeriji Hub, pripremite pitanja!

Zoja Kukić

Objavio/la članak.

ponedeljak, 12. Maj, 2014.

IT Industrija

🔥 Najčitanije