IT Industrija
🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Od whitepapera do marketing strategije — šta je sve važno imati na umu pri kreiranju jednog ICO-a?
Popularnost kriptovaluta na svetskom nivou vrtoglavo raste, a sa njom i broj onih koji pokušavaju da u ovom potencijalno veoma profitabilnom polju, ugrabe svoj deo kolača.
Sa druge strane, u proseku tri ICO kampanje dnevno zatvorene su tokom 2017. godine zbog nedovoljno efektivnog pristupa potencijalnim investitorima.
Pokrenuti ICO nije lako. Od whitepapera do marketing strategije – mnogo je prepreka koje se mogu naći na putu lansiranja ICO-a.
Praksa je pokazala da svaki uspešan ICO leži na tri kamena temeljca koji su bitni investitorima – jak tim, jasno definisani ciljevi i zaštita interesa investitora.
Kako bi se tržištu isporučio proizvod koji ispunjava sve njegove zahteve, potrebno je projekat u potpunosti razraditi iz svakog ugla – end–to–end, a ukoliko je zanemaren i jedan od elemenata čitav ICO ne samo da je doveden u pitanje, već i u velikom broju slučajeva osuđen na neuspeh. Zato je važno da tim koji se bavi svakim od ovih aspekata bude usklađen i u komunikaciji jedan sa drugim.
Objasnimo svaki od aspekata redom, end–to–end.
Svako ko planira da napravi ICO, sebi će postaviti dva pitanja – zašto blockchain i zašto token?
Nije svaka industrijska niša pogodna za ovaj tip poslovanja, a istraživanja su pokazala da 1/3 poslovnih poduhvata u okviru svih industrija ima potrebu za blockchainom.
Ono što je veoma bitno objasniti na samom početku, jeste da prikupljanje sredstava za ICO nije ni malo sličan proces ostalim, potencijalno profitabilnim biznis prilikama. Prvo, potrebno je pronaći tržište zainteresovano za brend koji nudimo. ICO mora da ponudi dodatnu vrednost onome što dobra ili usluge zapravo donose, uz konkretne dokaze, dostupne investitoru u svakom trenutku.
Jedan od najvećih izazova sa kojima se ICO services susreću jeste kako na pravi način definisati “business value” blockchaina u nekom proizvodu, kao i kako će on promeniti i doprineti postojećem biznis modelu. ICO mora da odgovori na pitanje – zašto baš blockchain rešava problem i kako.
Kad smo kod vrednosti, pred kreatore ICO-a postavlja se zadatak pronalaženja i preciznog definisanja vrednosti samog tokena u platformi koju će korisnici imati. Upravo ta vrednost će biti “okidač” da token inicijalno počne da se koristi.
ICO je zapravo složen tehničko–finansijski proces i na samom početku realizacije projekta neophodno je kreirati sam token i smart contract, jer bez njih ne postoji ICO.
Jednom kreiran i objavljen smart contract ne sme se modifikovati, osim na način koji je pre njegovog početka naznačen, što znači da i najmanja greška u kodu može da znači krah čitavog sistema.
Smart contract omogućiće da se transakcija zapravo i desi. On je protokol koji za cilj ima da olakša, verifikuje i sprovede transakciju u digitalnom prostoru.
Kako su tokeni zapravo slični deonicama kompanije, koji u samom startu imaju milionsku vrednost, očekivano je da će se naći na meti i neophodno ih je zaštititi. Multisig (multisignature) zato obezbeđuje podelu odgovornosti za posedovanje nekog proizvoda u virtuelnom prostoru. On služi da osigura da se transakcija dešava u prisustvu tačno određenog broja “autoriteta” i funkcioniše kao blockchain u malom, te je mnogo teže presresti i osujetiti transakciju.
Trenutno, jedino što stoji između world wide sistemskog prihvatanja blockchain tehnologije u svim sferama društvenog života jeste pravna norma i jasno je zašto je tako – u slučaju da nisu ispoštovane sve pravne procedure i da nije izvršeno usklađivanje sa relevantnim regulativama – ICO je de iure nezakonit, a posledice su višestruke – od novčane kazne, zabrane obavljanja određene delatnost, do kazne zatvora, jer na umu u svakom trenutku moramo imati da ICO zapravo raspolaže novcem drugih ljudi.
Eksplicitni primeri jestu građanska tužba protiv Ripple-a, Ethereum je pod istragom SEC-a, što znači da u ovom svetu nema nedodirljivih, a kako Američka komisija za hartije od vrednosti na token gleda kao na upravo to – hartiju od vrednosti, nema razloga da se ona istražuje i sankcioniše na drugačiji način.
Osnovni preduslov za zakonit ICO u pre – sale fazi jeste usklađenost sa regulativom koja sprečava pranje novca (AML), koja podrazumava: Token Agreement, Privacy Policy i Terms of Service. Kako zakoni država širom sveta različito posmatraju ICO projekte, pojedine jurisdikcije zahtevaju i registraciju ICO-a organu uprave te države.
Tu posao pravnog tima nije gotov, jer jer tokom distribucije tokena bitno kupcima i investitorima objasniti šta kupuju, to jest kako se kvalifikuje njihov token.
Investitori koji ulažu u ICO zapravo finansiraju buduće operacije kompanije i bitno je da u svakom trenutku znaju kako se troše njihova sredstva i zašto.
Pored povoljnosti pri kupovini tokena pre nego što ICO i počne, investitori moraju biti sigurni da će njihovo ulaganje biti utrošeno onako kako whitepaper i roadmap tvrde da hoće. Kako osigurati poverenje?
Escrow wallet je jedan od načina na koji se investicija čuva od potencijalnih malverzacija. U praksi, lice koje nije direktno uključeno u ICO (escrow) garantuje investitorima da će njihov novac biti usmeren na razvoj projekta i bez njegovog odobrenja sredstva se ne mogu trošiti.
Još jedna od sigurnosti investitora jeste garancija da će sva ulaganja biti u potpunosti vraćena svim investitorima ukoliko ICO ne dostigne minimalnu cifru koju ICO ima za cilj da prikupi. Ovaj dogovor uređen je smart contractom i postoji na blockchainu, pa se automatski izvršava.
Investitori će želeti da znaju i zašto su soft cap i hard cap definisani baš tako, koliki deo investicije će biti utrošen na development, a koji na marketing i zašto, kako je projektovana cena tokena.
Svi ovi aspekti stvaraju transparentan biznis plan i definitivno su ključni za sticanje poverenja budućih investitora.
Whitepaper, detaljan portfolio čitavog projekta koji ga do detalja objašnjava, mora da bude spreman pre početka ICO-a i da precizno prikaže sve tehničke aspekte, kako oni rade, problem koji ICO namerava da reši i kako će to tačno uraditi.
Kao osnovni i najvažniji document ICO-a, njegova svojevrsna lična karta, whitepaper sumira i elaborira tehnički, ekonomski i pravni aspekt čitavog projekta tako da ih razumeju potencijalni investitori/kupci.
Whitepaper mora da objasni ideju projekta, problem kojim se bavi i rešava ga, zašto će blockchain dati dodatnu vrednost ideji, kompletan poslovni model i tim koji stoji iza projekta.
Oformiti relevantan i pouzdan tim, definisati ciljeve i jasno ih objasniti, ponekad traje i do četiri meseca. Ipak, važno je znati na koji način i kada ideja ICO-a počinje da se komunicira i sa kojom ciljnom grupom.
Privući i zadržati pažnju relevantne javnostu, sa novim ICO-ovima objavljenim gotovo svakog dana, nije ni malo lako, ali važno je ne upasti u zamku preuranjenog reklamiranja proizvoda koji nije u potpunosti osmišljen.
Marketing strategija postavlja se pošto se crypto community detaljno istraži. Bitno je pronaći kanale na kojima se naša ciljna grupa kreće, koji su njeni afiniteti i kako gleda na problem koji svojim ICO-om treba da rešimo.
Tek kada je svaki od gorepomenutih “temeljaca” postavljen na pravo mesto, pregledan i user friendly sajt, Telegram, Twitter, Bitcointalk i Reddit počinju da komuniciraju ideju projekta i da privlače investitore – mnogo ICO projekata zatvoreno je neuspešno, jer odlična ideja nije našla pravi put do svoje publike.
Ono po čemu se ICO razlikuje od IPO-a, koji je zabranjeno reklamirati, jeste “hype”, psihološki fenomen koji služi da, svim raspoloživim kanalima komunikacije, ukaže na problem koji rešava i tako privuče pažnju investitora.
Ono što je važno iskomunicirati, prvo na sajtu, a zatim i na društvenim mrežama jeste kako proizvod našeg klijenta može da donese zaradu – što je bitno investitorima, a zatim i kako će proizvod koji smo kreirali život učiniti boljim – potencijalnim korisnicima.
O ovoj temi ćete moći da čujete više i na Crypto konferenciji krajem maja u Beogradu i to od jedine ekipe koja je registrovana end-to-end ICO services kompanija na Token Bubbles platformi, novosadski OCTA IT Sourcing. Osnivači, Srđan i Stefan Dejanović će održati niz predavanja i radionica upravo na ovu temu.
Objavio/la članak.
subota, 26. Maj, 2018.