Kako je Patreon oteo profit od korporacija i vratio ga u ruke stvaraoca i zašto uopšte fanovi plaćaju sadržaj koji mogu da pronađu besplatno?

Na ovaj način kreatori dobijaju konstantan izvor prihoda, a „pokrovitelj” (patron) podržava sadržaj koji iskreno ceni.

Marko Marković
03/09/2020

Internet je preplavljen besplatnim zabavnim i edukativnim sadžajem. Ipak, pojavljuje se sve veći broj platformi na kojima ljudi biraju da plaćaju kreatore za ono što stvaraju. U teoriji zvuči kao prelepa stvar, ali (bez namere da zvučimo pesimistično) čudno je što je ovaj biznis model postao održiv.

Jedna od najpoznatijih platformi ove vrste je Patreon. Kompanija je uspela da prikupi 90 miliona dolara u nedavno završenom krugu finansiranja, pa se njihova vrednost sada procenjuje na 1,2 milijarde. Ovu rundu su prevodili New Enterprise Associates (NEA) i Wellington Management.

Patreon omogućava nezavisnim stvaraocima da sadržaj — bilo da je u pitanju video, muzika, podkast, slikarstvo, magazin ili strip — plasiraju svojim fanovima. U suštini, platforma pomaže da se onaj mali broj najzagriženijih fanova pretvori u klijente koji plaćaju pretplatu i sadržaj.

Ali, zašto oni to rade?

Jednostavno, za neke pokrovitelje je dovoljna sama svest o tome da njihove pare ne prolaze kroz tuđe ruke, već idu direktno ljudima čija dela vole. Za druge, privlačno je to što znaju da će njihova donacija direktno omogućiti nekome da napravi još sadržaja.

Kreatorima 90 odsto novca

Džek Konti je od 2007. na YouTube-u sa svojim bendovima objavio veliki broj videa. Trenutak koji bi za svakog muzičara trebalo da bude izuzetno srećan, Kontija je naveo da promeni svoj život i, bar donekle, čitavu industriju. Naime, prvi njegov video koji je probio granicu od milion pregleda, zaradio je samo 166 dolara. Kada se preračuna, to je približno 0,0002 dolara po pregledu.

Malo zatim, 2013. godine, osnovao je Patreon sa prijateljem Semom Jemom. Danas ova platforma ima 200.000 stvaralaca koji su ukupno zaradili dve milijarde dolara direktno od fanova. Šta više, rast je sve brži. Za prvu milijardu je bilo potrebno šest godina, a za drugu samo 15 meseci.

Na Patreonu klijenti plaćaju nekoliko dolara za sve objave tokom jednog meseca ili određenu cenu po objavi (sa računa klijenta se skida dogovorena suma svaki put kada se pojavi novi sadržaj). Na ovaj način kreatori dobijaju konstantan izvor prihoda, a „pokrovitelj” (patron) podržava sadržaj koji iskreno ceni.

Pokrovitelja već ima više od tri miliona, naspram 132.500 kreatora koji imaju bar jednog patrona.

Pored klasične pretplate, postoji još niz načina na koji korisnici platforme mogu da privole klijente da im doniraju novac. Na primer, mogu da odrede da klijentu koji plati pet dolara prvom šalju novi sadržaj; da onima koji plate 10 šalju ekskluzivan sadržaj; a da za 20 dolara prikazuju proces nastajanja sadržaja.

Sama platforma zarađuje tako što uzima pet odsto od uplaćene sume. To znači da stvaraoci zadržavaju oko 90 odsto prihoda, budući da još pet odsto odlazi na naknade za transakcije.

Izabacivanje posrednika iz jednačine

U većini industrija zabave, sami umetnici su postali „vlasništvo” velikih igrača. Često, npr. muzičar ili pisac, potpisuje ugovor sa kompanijom za fiksnu platu. Šta god da se nadalje desi sa njihovim delima — na njih nema bitan uticaj. Ukoliko projekat propadne, troškove snosi kompanija, ukoliko se ostvari profit, njega opet kupi kompanija.

Ovaj, i slični, modeli uopšte nisu nova stvar. Ukoliko kompanije već „poseduju” umetnika, jedino je logično i da ga teraju da radi stvari koje će im doneti najveći profit, zar ne?

Međutim, pokrovitelji Patreona investiraju direktno u one koji proizvode sadržaj. Oni znaju da njihove pare ne odlaze ljudima iz izdavačkih kuća. Znaju da direktno omogućavaju stvaraocima da rade ono što ih sve čini srećnim — bilo da njihovim parama plaćaju račune i hranu, hard disk, objektiv ili novu gitarsku pedalu koju će iskoristiti u sledećoj pesmi.

Da ne bude zabune, model jeste održiv, ali to ne znači da se korisnici Patreona obogaćuju. Zapravo, 2018. godine je samo njih dva odsto zarađivalo više od minimalne plate. Pre godinu i po dana, procenjivalo se da postoji nešto više od 4.300 stvaralaca koji zarađuju više od 1.000 dolara mesečno.

Da li svi stvaraoci treba da prihvate model Patreona?

Patreon, i slične platforme, nisu još uvek savršeno rešenje. Ono što je dobro kod njih je to što se izbacuje posrednik, dovodeći do daleko prisnijeg odnosa stvaralaca i fanova. Pare sigurno idu tamo gde su namenjene, pa je i sadržaj prilagođen najvernijoj publici, a ne kompanijama koje gledaju kako da izvuku što veći profit.

Većina kreatora na Patreonu će veoma teško steći stotine hiljada dolara, ali su definitvno u dobroj poziciji da imaju stalne mesečne prihode. Za ljude koji žele da rade posao u kome uživaju, ovo može biti sasvim dovoljno.

Marko Marković

Objavio/la članak.

četvrtak, 3. Septembar, 2020.

IT Industrija

🔥 Najčitanije