IT Industrija

🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Mesec dana smo probali da radimo četiri dana u nedelji umesto pet. Možda zvuči kao paradoks, raditi jedan dan manje, a postići više, ali šta kažu rezultati? Autorka teksta je Tamara Vučković, HR menadžerka u Chord Agency-u.
Uspeh u IT-ju, kao jednoj od najbrže rastućih industrija u svetu nije zagarantovan, bez obzira na gotovo neograničene mogućnosti. Pored jake konkurencije, o kojoj nećemo govoriti u ovom tekstu, razlog za uspeh ili neuspeh, pre svega možemo naći unutar same kompanije, tačnije u ljudima koji je čine.
Postavimo stvari ovako… Ako kažemo da jedan projekat od same ideje do njene realizacije prolazi kroz veliki broj faza, te da svaka od njih iziskuje spoj karakteristika poput znanja, inovativnosti, posvećenosti i produktivnosti, jasno je da se sve ove karakteristike direktno vezuju za ljude, odnosno zaposlene unutar kompanije. Sve ovo govori da je za uspeh neophodan idealno izbalansiran tim ljudi spreman da odgovori na svaki “izazov” koji se nađe na tom putu, koji nije nimalo jednostavan.
Svi smo nebrojeno puta bili svedoci ili osetili i na svojoj koži, koliku količinu pritiska donose rokovi za završetak određene faze projekta. Tražeći pravi razlog tome, dolazimo do zanimljivog dela.
Iz ugla menadžmenta, razlog za to je definitivno nedostatak posvećenosti i produktivnosti programera, dok su iz ugla programera to najčešće nerealno definisani rokovi. Ali, na kraju dana, gotovo uvek se sve svodi na prekovremeni rad, a često i na probleme u međuljudskim odnosima. Da li je to zaista neophodno i kako prevazići ovaj jaz u organizaciji?
Mi smo uvereni da smo našli način da to prevaziđemo, uvođenjem petka kao slobodnog dana. Možda zvuči kao paradoks, raditi jedan dan manje, a postići više, ali pokušajmo da sagledamo stvari iz malo drugačijeg ugla.
Odlučili smo da početak bude oktobar i da eksperimentalni period traje mesec dana, imajući u vidu da smo imali nekoliko projekata u završnoj fazi u septembru i da su letnji odmori i dalje bili u toku. Na samom početku smo veoma transparetno definisali ciljeve, rokove i način na koji se sprintevi planiraju.
Cilj eksperimenta je bio da podignemo motivisanost zaposlenih, da sa više entuzijazma dolaze na posao i da završavaju svoje svakodnevne aktivnosti na vreme, a ujedno da rade četiri dana nedeljno umesto pet.
Započeli smo celu akciju bez ideje kako ce ići. Bili smo uvereni da će zaposleni prihvatiti predlog oberučke, ali nismo znali da li će uspeti da se prilagode, da li će biti u stanju da pravilnije rasporede svoje svakodnevne zadatke i obaveze i tako maksimalno iskoriste četiri radna dana, kako bismo se svi odmarali jedan dan više u nedelji.
Nakon implementacije novog modela rada, ljudi su planirali produženi vikend, a ujedno su krenuli da planiraju i radnu nedelju, tj. kako će na najefekasniji mogući način svi zadaci biti sprovedeni u delo za četiri radna dana nedeljno, umesto za dosadašnjih pet. Odmah se osetila razlika, koja se nije odražavala na visinu mesečnih primanja, već samo na produktivnost i pozitivnu energiju. Poenta je što je ceo tim počeo da radi bolje, a ne više. U prilog ovome govori i činjenica da se već nekoliko godina ova praksa primenjuje u velikom broju IT firmi širom Nemačke, Danske, Norveške, i da je dala sjajne rezultate.
Naravno, kao i u svakoj dobroj priči i u ovoj postoji zaplet… Najveće dileme su se ogledale kroz naš “strah“ da li će naši klijenti deliti naš entuzijazam i da li će naši zaposleni ovakav model rada doživeti kao benefit, tj. da li će uspeti da se “poklope sve kockice“.
Ono što smo izvukli kao najbitnije elemente ovakvog modela rada je neophodnost dobre komunikacije. Uspostavljeno je pravilo da se poslednjeg radnog dana u nedelji radi pregled svega urađenog i pravi se plan onoga što treba da se radi sledeće nedelje.
Odgovornosti su precizno preraspodeljene, a svako ko je pre planiranog vremena završio sa zadacima preuzima nezavršene zadatke svog tima. Bitno je da u svakom trenutku svi znaju koji su ciljevi i prioriteti.
Svakako, i pored sjajne organizovanosti i želje svih zaposlenih da ovaj model uspe, morali smo imati u vidu da većina firmi radi petkom. Stoga je postignut dogovor da je uvek petkom jedna osoba iz tima dežurna kako eventualno hitni, neplanirani zadaci ne bi čekali ponedeljak i kako bismo uvek mogli da odgovorimo na hitne zahteve klijenata. Dežurni se smenjuju iz nedelje u nedelju, a situacije kada je zaista neophodno da se obavljaju zadaci petkom su retke, ali trudimo se da budemo spremni i za takve trenutke.
Kao svaki projekat, i ovaj je imao beta fazu koja je nakon testiranja i detaljne analize nekoliko faktora dala sledeće rezultate:
Rezultate prikazujemo iz ugla zaposlenih kao i iz ugla menadžmenta, jer su jednako bitni.
Što se zaposlenih tiče, možemo reći da su odmorniji, zadovoljniji, poslovni i privatni život im je izbalansiran i imaju više vremena za svoje hobije i porodicu. Do ovih rezultata smo došli tako što smo uradili istraživanje među zaposlenima.
S obzirom na to da je reč o relativno malom kolektivu (20 zaposlenih), koji je veoma koherentan, bilo je poprilično lako da ispratimo njihovo zadovoljstvo ovim modelom. Naime, tokom beta faze menadžment se fokusirao da prati i zapisuje sve pozitivne i negativne komentare vezane za ovaj model. Nakon analize, shvatili smo da je motivacija zaposlenih značajno porasla, i da su mnogo više fokusirani na postizanje dogovorenih rezultatata i ciljeva. Neki od poztitivnih i negativnih komentara su:
Pozitivni komentari:
“Vrh! Već kraj nedelje…”
“Ja ne verujem koliko smo gubili vremena ranije na pauze”
“Momci danas fokus 300% da pozavršavamo sve taskove, sutra smo free“
“Ljudi ja sam gotov sa taskovima iz trenutnog sprinta, da li treba pomoć nekome iz front-a.“
“Konačno sam stigao da odslušam one kurseve koje sam uplatio pre 2 meseca!“
Negativni komentari:
“Frka me hvata da li ćemo stići sve do četvrtka.”
“Ponekad mi fali da izblejimo duže na pauzi za ručak.“
Naše iskustvo od trenutka uvođenja ovog modela rada je pokazalo da je ponekad neophodno promeniti filozofiju razmišljanja i verovati da određena promena, ma koliko ona delovala neuobičajeno, može dovesti do napretka. Naše iskustvo je pokazalo da dobra organizacija i komunikacija mogu učiniti ovakav model mogućim.
Kada govorimo iz ugla menadžmenta kompanije, jedini način da se odredi uspešnost ovog modela rada, jeste bilo analiziranje nivoa zadovoljstva klijenata, odnosno da li smo uspeli da ispunimo i ispoštujemo sve tražene zahteve i rokove. Do ovih informacija smo došli tako što smo tokom ovog perioda organizovali niz sastanaka sa klijentima i tražili redovan feedback. Nakon analize dobijenih odgovora, ne samo da se nije osetio nedostatak u odnosu sa klijentima, već su nas i podstakli da nastavimo da radimo u ovom ritmu.
Objavio/la članak.
petak, 7. Decembar, 2018.
iva
utorak, 11. Decembar, 2018.
Hvala na odgovoru! I svaka cast na postignutom. :)
Arsenije Ćatić
ponedeljak, 10. Decembar, 2018.
@Tamara čestitke na eksperimentu i hvala na deljenju zapaža i utisaka 🙌 Uvek mi je strava kada neko uradi nešto novo i plus još zapiše i podeli to iskustvo sa svima nama koji još nismo uradili to nešto novo. Ovo je svakako mali, ali korak napred u kontekstu IT industrije u Srbiji. Par crtica samo: · Verujem da je jedan mesec zaista kratak period za bilo kakve zaključke. Kao što ste i sami naveli, cilj je napraviti mindshift iz “raditi više u raditi pametnije”, i za to je potrebno više vremena. Pogotovo uzimajuću u obzir zaposlene koji verovatno nikada pre nisu radili u takvom modu. Kao što ste i naveli, takođe treba uzeti u obzir i klijente — napraviti tranziciju sa njima i setovati im očekivanja. · Slažem se sa prethodnim komentarom da tekstu nedostaje više konteksta, gde nekako fale elementi o tome kakav tip servisa nudite, kakvom se dinamikom kao kompanija krećete i slično. · Što se tiče “negativnih komentara” zaposlenih — kao nekome ko je samo pročitao ovaj tekst, ovo uopšte ne zvuči negativno. Više zvuči kao da ljudi osećaju odgovornost nad onim što rade, plus su se našli u novoj situaciji. Verujem da će to leći na svoje posle par meseci. · Moja najveća zamerka na tekst i stvar koja mi je zaparala uši je “menadžment i zaposleni”. Naravno da menadžment postoji u bilo kojoj organizaciji u ovom ili onom obliku, na 20 ljudi da ne bi trebalo da oseća niti naglašava toliko (bar je stilski moglo da se izbegne u tekstu). Ovo je i dalje pipava tema u Srbiji i verujem da tehnološke kompanije treba prve da prestanu da govore o menadžentu kao nečem uzvišenom već uslužnom. Još jednom hvala i jedva čekam nastavak priče kroz par meseci. Srećno 🤞
Tamara
ponedeljak, 10. Decembar, 2018.
Hvala puno na pozitivno komentaru Zorice, definitivno nastavljamo dalje sa ovim modelom rada :)..
Tamara
ponedeljak, 10. Decembar, 2018.
Poštovana Iva, Hvala na komentaru, i izvini sto odgovaram sa zakasnjenjem. Pokusacu da ti dam adekvatan odgovor na sva tvoja pitanja. Sto se tice komentara ’Ponekad mi fali da izblejimo duže na pauzi za ručak’ – kao sto sam spomenula i ranije relativno smo mali i koherentan kolektiv i nasa interna politika je bila da imamo delimicno fleksibilno radno vreme. To znaci da nam radno vreme nije bilo definisano vremenskim okvirom recimo od 9:00 do 17:00, vec da smo imali mogucnost da zakonskih 8 sati organizujemo kako nama odgovara, gde je vecina to koristila za duze pauze za rucak i na njima provodila sat do sat i po, sto bi nadoknadili duzim ostajanjem na poslu. Sada se situacija promenila i svi ostaju dosta krace, ali ne zato sto ih mi forsiramo vec su zaposleni poceli da bolje rasporedjuju svoje vreme. Radna nedelja nam traje cetiri radna dana, a radni dan i dalje traje 8 sati. Kada je rec o trajanju sprinteva, bitno je da napomenem da ne radimo striktno po Agile-u, ali da uglavnom traju dve nedelje, gde su odredjeni prioriteti, i taskovi koji se ne zavrse u jednom sprintu-u se prebacuju u naredni. Nakon test perioda od mesec dana, trajno nastavljamo da radimo po ovom principu, tako da kod nas radna nedelja i dalje traje 4 dana. Nadam se da sam ovim odgovorom uspela da ti pruzim sve informacije vezane za nas sistem rada.
Zorica Marinović
subota, 8. Decembar, 2018.
Čestitke za uspešno sprovođenje eksperimenta i što rezultate otvoreno delite sa drugima. Svaka čast. Da li se planira nastavak?
iva
petak, 7. Decembar, 2018.
Nije mi jasan deo za 'fali mi da malo izblejim na rucku'. Prosto deluje kao da su ciljevi postignuti da budu visi....Prosto radna nedelja se racuna kao 40h, sa po min pola sata pauze... ljudi bi trebalo da imaju apsolutno istu kolicinu pauze na 40h radnih, bilo to u 4 dana nabijeno ili u standarndih 5. Sto bi znacilo da bi pauze trebalo da bude oko minimum 40min na 4 dana. Ono sto ne pise u clanku je - da li je radna nedelja postala 10h po 4 dana ili je ostalo na 8h ali smanjeno za jedan dan? Veoma mi se dopada sto je neko u Srbiji to probao, volela bih da radim u firmi gde bih imala 3 dana slobodno, jer je to zlata vredno... Samo mi je ovaj clanak iskreno previse opste/plitko napisan da bih zaista mogla da shvatim proces koji ste primenili. Mi u firmi racunamo 6h dnevno da treba da bude efikasnog i efektivnog rada i po tome se i sprintovi i planiraju, koliko imamo raspolozivih sati po osobi. Ali bih bila iskreno srecnija da racunam vise sati, a ne radim jedan dan u nedelji :D Takodje, sta se desava ako se sprint ne ispuni? Koliko vam dugo traje jedan sprint? Ja sad nabacujem malo pitanja, al prosto fali sustina procesa u firmi da bi se ovo zaista izlozilo kao ozbiljan tekst sa rezultatima.
Jelena P
petak, 7. Decembar, 2018.
Mislim da je ideja fenomenalna. Mislili ste na svaki detalj čak i na hitne situacije i dežuranje petkom. Interesuje me da li ćete primeniti ovaj režim rada i ubuduće?