Apple je osnovan 1976. godine, u kući roditelja Stiva Džobsa. U tom trenutku sigurno nisu pretpostavljali da će 42 godine kasnije njihova kompanija dostići vrednost od bilion dolara. Još manje, da će im za sledeći bilion biti potrebno još dve godine. Zapravo čitav drugi bilion Apple je stekao za samo 21 nedelju.

Drugi bilion (ili, ako je lakše, 1.000 milijardi ili milion miliona), Apple je zaradio uprkos udarcu koji je svetska ekonomija pretrpela zbog pandemije. Kompanija je u međuvremenu bila primorana da zatvori fabriku u Kini koja proizvodi iPhone i čitav niz maloprodajnih objekata. Ipak, prošle nedelje je cena njihovih akcija porasla na 468,65 dolara, čime su se zacementirali na poziciji najvrednije javne kompanije.

Taktika kojom Apple „zaključava” korisnike u svoj ekosistem je urodila plodom. Zapravo, u protekle dve godine se nije dogodilo ništa što je blizu revolucija koje su napravili Macintosh-om, iPad-om, App Store-om i iPhone-om. Kompanija je došla u poziciju da jednostavno unapređuje svoje stare proizvode, a gotovo religiozno poverenje koje imaju od svojih klijenata, omogućava im da beleže konstantan rast. Tako je jedno istraživanje iz 2017. godine pokazalo da čak 92 odsto korisnika iPhone planira da kupi sledeću verziju ovog smartfona.

Cilj nije da ostanu na „pozitivnoj nuli”, već da nastave da rastu

Od kada je Tim Kuk preuzeo poziciju izvršnog direktora kompanije, najviše vremena je posvetio generisanju profita. Kako je sam izjavio, njihov cilj nije da ostanu na „pozitivnoj nuli”, već da nastave da rastu. Sa tom idejom, izgradio je sofisticirani globalni lanac snabdevanja (u kome je većina uređaja sastavljana u Kini) i započeo liniju proizvoda koja klijente sve više steže uz kompaniju. Oni sada prilično redovno kupuju male uređaje i dodatke, a plaćaju i mesečne pretplate na Apple-ove digitalne servise.

Nezanemarljiva je činjenica i da je Apple počeo da izvlači više novca od kompanija koje svoje poslovanje vrše preko iPhone aplikacija. Zbog toga su optuživani da je 30 odsto prihoda koje uzimaju od drugih kompanija zaista previše.

Ono što bi trebalo najviše da zabrinjava sve ljude kojima je stalo do ravnopravnosti, jeste činjenica da je Apple počeo masovno da otkupljuje svoje akcije. Od 2012. godine, kompanija je otkupila akcije u vrednosti od više od 360 milijardi dolara, daleko više od bilo koje druge kompanije. U međuvremenu su najavili i da planiraju da potroše još desetine milijardi dolara na istu svrhu.

Otkupljivanje sopstvenih akcija prirodno diže njihovu cenu, budući da ih se manje nalazi u prodaji. Međutim, ovo samo pravi još veći jaz između bogatih i siromašnih, pošto na ovaj način pare stiču uglavnom direktori kompanije i bogati investitori.

Apple je druga javna kompanija u istoriji koja je dostigla vrednost od 2 biliona dolara. Pre njih je to uspelo samo kompaniji Saudi Aramco, državnoj naftnoj kompaniji Saudijske Arabije. Upravo njih je na mestu najvrednije kompanije pretekao Apple tokom prošlog meseca.