IT Industrija
🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Samo u prva tri meseca tekuće godine, najmanje 800 ljudi nastradalo je u pokušaju da inficiranje korona virusom spreči ispijanjem visokoprocentnih rastvora alkohola. Ni posle brisanja miliona objava sa dezinformacijama na društvenim mrežama, netačne informacije ne jenjavaju.
Ako u pretraživač koji koristite počnete da kucate „Da li imam…”, prvi predlog rezultata pretrage biće „…koronu”, uz ponuđen dijapazon varijacija na temu. Ukoliko pak ukucate sintagmu „lekovi za koronu”, i to na srpskom jeziku, dobićete upozorenje SZO u kom se navodi da trenutno ne postoje vakcine ili lekovi za korona virus, uz napomenu da se vrše istraživanja i radi na kliničkim testiranjima. Imajući u vidu neospornu potrebu građana da budu adekvatno informisani, kao i neosporan kapacitet interneta da im ponudi odgovore na gotovo sva pitanja, postavlja se ipak pitanje — koliko su često dobijene informacije kontraproduktivne i koliko često čine više štete nego što daju koristi?
Kako piše The New York Times, lekarima neretko u ordinacije dolaze pacijenti ubeđeni da je ono što su pročitali na društvenim mrežama merodavnije od saveta profesionalaca. U brojnim slučajevima, kako se navodi, građani su pili rastvore varikine, pošto su o njenim „lekovitim” svojstvima pročitali na internetu, dok su drugi odbijali da posete ambulantu, uvereni u loš tretman pacijenata, o čemu su se takođe informisali na mreži. Medicinski radnici, koji su na prvim linijama fronta u borbi protiv pandemije, ne bore se tako samo s korona virusom, već i sa neprekidnim trendom širenja dezinformacija, što u krajnjoj liniji šteti i pacijentima i društvu.
Pre pandemije, termin „Dr Google” odomaćio se kao šaljivi osvrt na paranoične pacijente koji svoje simptome pretražuju onlajn, najčešće dovodeći se u zabludu, pre nego što se obrate osobi s diplomom medicinskog fakulteta. Sklonost pridavanju prevelikog značaja informacijama dobijenim putem interneta, neretko putem tabloidnih napisa i anegdotskih tvrdnji, uz anksioznost koju te informacije izazivaju, dobila je u nekom trenutku i kvazimedicinski naziv — sajberhondrija.
Uprkos podsmešljivom tonu, na to da je ipak reč o ozbiljnom problemu ukazuju navodi američkih i evropskih lekara. Oni tvrde da je količina dezinformacija koje kruže internetom poslednjih meseci veća nego ikada do sada, pa je tako, prema izveštaju objavljenom u Američkom žurnalu tropske medicine, najmanje 800 ljudi širom sveta preminulo u prva tri meseca ove godine zbog verovanja u tvrdnju da konzumacija visokoprocentnog rastvora alkohola ubija virus. Na taj broj treba dodati i više hiljada onih koji su usled primene iste nemedicinske metode hospitalizovani.
Upravo iz tog razloga, onlajn platforme poput Facebooka i YouTube-a uvele su stroža pravila za ograničavanje širenja dezinformacija i podizanje vidljivosti informacija zvaničnih institucija. Twitter je čak privremeno blokirao nalog aktuelnog predsednika SAD, zbog netačne objave o nemogućnosti zaražavanja kod dece.
Ipak, kako dalje piše The New York Times, uprkos tome što je Facebook do juna obrisao čak sedam miliona objava koje su sadržale dezinformacije o virusu, te da je YouTube odstranio više stotina hiljada snimaka, neistinite informacije nastavljaju da se šire.
Prema pisanju Forbesa, u nedavnom Harvardovom istraživanju navodi se da primarni izvor informisanja utiče na to koliko su ljudi skloni da veruju u dezinformacije. Naime, ukoliko se građani informišu putem društvenih mreža, veće su šanse da će slepo poverovati u lažne podatke i savete. Takođe, kako stoji u drugom izveštaju, skloniji su da zanemare savete o društvenom distanciranju. Shodno tome, građani koji se informišu preko tradicionalnih medija češće će slediti zvanične preporuke.
Stiče se utisak da je u nepreglednom moru saveta i informacija, često i od strane javnih ličnosti i osoba na odgovornim pozicijama, kritičko razmišljanje poslednji, ali i najvažniji bastion čuvanja lične i kolektivne bezbednosti i zdravlja.
Objavio/la članak.
utorak, 18. Avgust, 2020.