IT Industrija
🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Preduzetnici imaju ideja na pretek. Na kraju, kada odaberete onu oko koje ćete graditi startap, kako znati da je to ona koja može da uspe?
Izgradnja svakog startapa je samoispunjujuće proročanstvo. Nije dovoljno da osnivači startapa u ranoj fazi sami veruju u svoj cilj. Kako bi imali podršku, oni moraju da ubede i druge da će uspeti. Oni su prvi koji viču “Vuk!”, a onda moraju da postanu vukovi.
Izolovanost je štenećak za early-stage startape, biti deo ekosistema – neophodna vakcina.
Samouverenost i posvećenost, predan tim specifično stručan za izazov pred sobom i dovoljno veliko tržište su karakteristike koje se traže. “Verujem da možemo”, “pokušaćemo da uradimo” i slični stavovi, nisu nešto što se govori, a istina je da će vas neizvesnost pratiti na svakom koraku. Kako se onda nositi sa tim i kako uopšte znati u najranijoj fazi da ideja ima smisla?
Na sreću, postoje pozitivna osećanja koja anuliraju neizvesnost i strah od neuspeha. Prvo što se kod startap preduzetnika primećuje je posvećenost, entuzijazam, vera u tim i ideju.
Sve ovo ne znači da je onda sopstvena jaka vera u ideju dovoljna da bi se vera u uspeh prenela na druge. Postojanje neizvenosti i činjenica da testirate svoje pretpostavke nije opravdanje za ideju kojoj niste uradili reality check, a već je uveliko pitchujete.
Na danima selekcije i brojnim događajima ima puno startapa koji su, na prvi pogled, uradili savršen domaći zadatak: pitch deck prati školsku strukturu, lepo je osmišljen i drži pažnju, nastup je energičan, tržište ogromno, konkurencija inferiorna. Ipak, venture fond za venture fondom, akcelerator za akceleratorom, angel za angel-om, svi kažu “ne”.
Razloga može biti puno. Najčešći je onaj da svako investira prvo u tim, pa u tržište, i tek onda u ideju. Zašto je tako?
Preduzetnici imaju ideja na pretek. Iz ličnog iskustva znam da ovo može da parališe. Na kraju, kada odaberete onu oko koje ćete graditi startap, kako znati da je to ona koja može da uspe?
1. Da li je vaša ideja rešenje problema?
Retko ko dođe do uspeha jer mu je nasumična ideja upalila, korisnici počeli da dolaze, a sa njima i sve drugo. VetCloud je nastao kao odgovor na problem našeg osnivača, koji je imao dok je lečio životinje i brojao inventar.
Nije dovoljno samo da rešavate pravi problem – već i da se obraćate dovoljno velikom tržištu da bi uspeli. Ne zaboravite, vaši planovi i ambicije mogu biti skromni, te se, u početku, mogu razlikovati od onoga što bi, na primer, želeo VC. Ove fondove zanima da vi postignete veliko, jer im je potreban višestruki povraćaj, da bi pokrili ostale rizične i neuspešne investicije. Ako su uložili milion evra u vas, ne očekujte da će biti zadovoljni ako pravite exit sa tri.
Zato uradite domaći zadatak, da bi znali ko bi uopšte bio zainteresovan da popriča sa vama.
2. Pitajte ljude da li bi koristili vaš proizvod, specifične opcije
I kada odgovore potvrdno – ne uzimajte to zdravo za gotovo. Ljudi vole da se konformiraju. Kada pitate, ne budite sugestivni i ne oslanjajte se samo na jednu vrstu metrike. Svaki način skupljanja podataka povlači nedostatke. Kombinujte razgovore uživo i ankete, ali što više možete – posmatrajte, u realnim uslovima. Pitajte one koje ne poznajete i one do kojih možete stići preko nekog. Onda uporedite šta vam kažu jedni i drugi, jer oni do kojih ste stigli preko zajedničkog kontakta, mogu biti nekad iskreniji, nekad više konformisti. I još jednom, ne zaboravite moć posmatranje kao metode za skupljanje podataka u realnim uslovima.
3. Napravite landing page i testirajte interesovanje
Uplatite oglase i pre nego što imate proizvod, ako je ovaj kanal distribucije pogodan. Čekajte i vidite šta će se desiti. Tokom rane faze radite dosta A/B testiranja i igrajte se sa različim vrstama oglasa. Pronađite formulu koja funkcioniše.
4. Proverite imate li konkurenciju
Ako je nema, to može biti negativan signal. Potražite i analogiju sa startapima koji su uraidli slično u srodnim industrijama i uslovima. Dobar primer za VetCloud je Farmeron, te consumerization i bring your own device startapi poput Salesforce, Dropbpox i Box, u odnosu na SAP, Microsoft, Oracle…
5. Budite realni
Ovo je teško, jer se možete iznenaditi time šta je realno. Ovo ide u oba pravca. Možda je realno da idete glavom kroz zid i da nikada neće uspeti. Ali i drugi ekstrem je moguć. Kako god, samo se nemojte zadovoljiti prosekom i ne zaluđujte se zamislima koje prosto nisu realne. Oslonite se na zdrav razum, ali ne zapostavljajte intuiciju. Ako osećate da nešto nije prava stvar ili ako od samog početka niste “kliknuli” na pravi način sa nekim, verovatno je najbolje da odustanete ili menjate plan, što se toga tiče.
6. Slušajte iskusnije
Kao osnivač, velike su šanse da ćete pričati sa mnogo više iskunijih ljudi, koji su prošli kroz isto, više puta. Bili to mentori, investitori ili drugi osnivači, ako pretežno nailazite na nerazumevanje za ono što radite, obavezno potražite greške u vašem pristupu.
Sa mentorima sa kojima ima smisla, nastavite odnos. Razloga može biti toliko puno. Mentori vam mogu otvoriti vrata, upoznati vas sa nekim, posavetovati kako da prodajete iz ličnog iskustva i mnogo toga drugog.
7. Opipajte puls vašeg startapa, pa reagujte
Sasvim je normalno da startapi menjaju kurs – pivotiraju. Kako učite o tržištu, mogućnostima i sebi, tako bi trebali da korigujete svoje planove. Početna zamisao će se gotovo uvek pokazati kao pogrešna u izvesnoj meri. Možda ste promašili segment tržišta, set opcija sa kojima startujete, kanale distribucije…
Vaša ideja ne sme biti univerzalna paradigma od koje se ne odstupa. Većina startapa pivotira u nekom trenutku. Mi smo počeli kao rešenje za male veterinare, ali smo uvideli da pravi probleme leže u velikim klinikama. Za koju godinu, možda budemo uveliko u big data za animal healthcare.
***
Na kraju, pitanje da li je vaša pretpostavka dovoljno zanimljiva i realna da joj posvetite deo svog života i pokušate da napravite nešto smisleno, svodi se na zdrav razum. Svako rano interesovanje – pre svega od (potencijalnih) korisnika, ali i od ranih investitora i startap zajednice, verovatno znači da imate zeleno svetlo da nastavite dalje. Ako niste mrdnuli duže vreme, ni na jedan način, sem u smislu developmenta, onda je verovatno vreme da potražite nešto drugo.
Objavio/la članak.
ponedeljak, 15. Jul, 2013.
Strahinja Krstić
četvrtak, 26. Januar, 2017.
Mihajlo, hvala na sugestiji za temu :) Prepravljen typo. Pozdrav!
Mm
četvrtak, 26. Januar, 2017.
U tacki 3. kazete 'Uplatite oglase'. Mislim da bi ljudima bio interesantan clanak koji bas ovu taktiku objasnjava detaljnije. P.S Imate typo u pretposlednjem pasusu, poslednja rec. Dobar clanak svakako!
Ivalex
ponedeljak, 22. Jul, 2013.
Odlican.