IT Industrija

🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Startap akceleratori po definiciji pružaju investiciju, co-working prostor, ali i mrežu mentora. Prilikom rada sa mentorima možete naučiti dosta, i to je verovatno i najveća vrednost koju vaš startap može dobiti u ranoj fazi. Međutim, da biste išta od naučili od mentora, morate biti coachable, tj. otvorenog uma za tuđe viđenje vašeg projekta. Prihvatite da
Startap akceleratori po definiciji pružaju investiciju, co-working prostor, ali i mrežu mentora. Prilikom rada sa mentorima možete naučiti dosta, i to je verovatno i najveća vrednost koju vaš startap može dobiti u ranoj fazi.
Međutim, da biste išta od naučili od mentora, morate biti coachable, tj. otvorenog uma za tuđe viđenje vašeg projekta. Prihvatite da vam (teoretski) mentor može biti bilo ko (npr. vaš koosnivač, kolega iz drugog startap tima, itd.). Takođe, ne mora da znači da će svako u ulozi mentora moći da vam da vredan savet. Common sense applies.
Ego nam je svima najveći neprijatelj. Čini mi se da je to pogotovu izraženo u situaciji kada nam neko pokušava pomoći svojim iskustvom. Jako sam se iznenadio kada su pojedini preduzetnici bez razmatranja odbacili mišljenje nekoga sa preko 20 godina iskustva u sopstvenoj industriji. Možda stoga što ta osoba nije imala funckiju mentora, već je član jednog od timova u trećoj kohorti Eleven startapa.
U prve dve nedelje Eleven programa vaš tim je izložen salvama mentora. Tokom 5-6 sati i gotovo bez prekida imate tzv. speed-dating sesije – 20 minuta da svakome od njih predstavite vaš startap, dobijete feedback i pitate sve što vam je dodatno nejasno.
Verujte da je 20 minuta vise nego dovoljno, pod uslovom da ste se pripremili se za rad sa mentorima. Pre svega, morate spremiti pitch tako da u ne više od 2-3 minuta objasnite ključne stavke vezane za vaš startap (problem, tržište, rešenje).
Sledeće što trebate jeste da unapred upoznate svoje mentore. Potražite ih na linkedin-u, angel.co ili gde god. Linkedin je idealan budući da vam pruža biografiju mentora, ali i predstavu o kontaktima vašeg mentora. Retko je, ali se dešava, da mentori nemaju profil na linkedin-u, u kom slučaju pomažu ma kakvi linkovi vezani za njihov profesionalni angažman.
Bitno je da znate sa kime razgovarate. Pre svega, vašim mentorima će prijati kada primate da ste čitali o njima. Pored toga, bitno vam je da znate šta možete da očekujete da saznate od njih kako biste unapred spremili pitanja iz domena njihove ekspertize. I konačno, ako vam mentori sami ne mogu pomoći, možda može neko koga oni znaju.
Gvirnite u njihov linkedin profil i saznajte da li poznaju nekoga ko je interesantan za vaš projekat pa ih ljubazno zamolite za intro.
Objasnite ukratko vaš startap – kakve probleme rešava, za koga, na kom tržištu i uz koji biznis model. Ako vam za ovo treba više od 3 minuta, onda nešto nije baš kako treba. Ostavite vremena za pitanja – pitanja su merilo koliko je vaš mentor zainteresovan da vam pomogne. Ako mentor samo klima glavom i smeška se povlađujući, budite sigurni da je to znak da ga jedino zanima da ode čim se vaš speed-date završi.
Slušajte i zapisujte pitanja koja vam mentor postavi. Trudite se da odgovarate kratko i ostavite što više vremena za komentare mentora. Ukoliko vam se učini da je mentor isuviše pasivan, slobodno ga prodrmajte kontra-pitanjima (npr. rekli ste da moj startap ima potencijala – zašto tako mislite?).
Primer – jedan od mentora nas je pitao zašto CaseTrek cilja na small to mid-sized law firms, a ne na velike igrače. Naravno da imamo svoje razloge, koje smo i objasnili. Mentor je saslušao objašnjenje, a onda prešao na naredno pitanje – time je ta tema o ciljnoj grupi za njega bila završena.
Međutim, način na koji je mentor postavio to pitanje nam je ostavio dilemu – gotovo da je pitanjem insistirao da treba da ciljamo velike sisteme. Nakon par minuta smo ga vratili na tu temu i, naravno, mentor je imao jako dobre argumente pro velikih sistema, ali i više od toga. Ponudio se da nas spoji sa ključnim ljudima jedne od velikih advokatskih firmi iz USA.
Morale of the story – nikada ne znate šta sve možete čuti ako otvorite uši.
Istog dana nakon razgovora sa mentorima pošaljite im follow-up email, zahvalite im se i sumirajte razgovor. Ukratko spomenite sve što su vam obećali (npr. da vas povežu sa svojim kontaktima), i najavite im da biste voleli da ih periodično obaveštavate o novostima u vezi sa vašim startapom. Pridržavajte se obećanja, nađite pravu meru između spamovanja i apdejtovanja kako biste ostali u finom kontaktu sa mentorima.
Cenite najviše one mentore koji se trude da vam sruše sneška, tj vaše ružičaste predstave o startapu. Međutim, uzimajte sve što kažu uz dozu kriticizma. Budite otvoreni za nova mišljenja, ali shvatite da su i oni samo ljudi koji nekada mogu i da pogreše.
Objavio/la članak.
ponedeljak, 29. April, 2013.