„Kada je govornik pitao koliko naših biznisa će preživeti epidemiju, niko nije digao ruku”

Samo trećina zakazanih događaja će moći da se pomeri za drugi datum, a gubici su toliki da će se osetiti i u budžetu države. Šta je rešenje?

Epidemija korona virusa ozbilno ugrožava i privredu, a IT sektor deluje kao jedan od najzaštićenijih, jer su svi kod kuće i prepušteni su onlajnu, toliko da Netflix mora da obara kvalitet strima. Međutim, jedna od važnih stvari u IKT svetu jesu samiti, konferencije i ostali događaji, koji osnažuju zajednicu i čine je kvalitetnijom i jačom. Oni sada trpe ogroman pritisak i pitanje je koliko njih će moći da opstane.

„Kada je na jednoj konferenciji u Londonu, na kojoj se okupljaju producenti događaja iz celog sveta, govornik postavio pitanje koliko nas misli da će nam biznisi preživeti epidemiju, niko nije podigao ruku”, prepričava Sanjin Ćorović iz kompanije za organizaciju događaja Production Pool, koja produkcijski stoji iza mnogih događaja u zemlji i svetu, između ostalog i brojnih IT konferencija. 

Bilo je to u trenutku kada je korona virus tek došao na tlo Evrope, a samo nekoliko dana je trebalo da se prihodi u ovoj industriji srozaju na nulu. Kako Ćorović kaže za Startit Dnevnik, u roku od 48 sati im je nestalo 95 odsto poslova, a ubrzo je sve stalo. 

„Ovo je toliko uticalo na našu industriju, da će se to osetiti i u budžetu zemlje. Mi mnogo poslova radimo u inostranstvu. Generalno samo zaduženi za događaje WordPress-a u Evropi i krajem juna je trebalo da organizujemo “Word camp” u Portugalu, na tome smo radili od septembra i to je sada otkazano, kao i brojni sajmovi, konferencije i ostali događaji. To je veliki profit koji se iz inostranstva donese u Srbiju.”

Otkazivanje događaja ostavlja veliki broj profesija bez posla

Otkazivanje događaja povlači mnogo više stvari, nego što se na prvi pogled čini. Production Pool je trebalo da organizuje trodnevnu konferenciju u Beogradu za 600 ljudi iz 11 država. Onog trenutka kada je događaj otkazan izgubili su prevoznici, hotelijeri, restorani i ketering, a svaki događaj podrazumeva i tehniku, scenu i uređenje prostora, pa su tu brojni majstori, štamparije, cvećari. 

„Problem je što Beograd ima premalo prostora za takve događaje, a većina ih je već rezervisana za poslednji kvartal. Nije tek tako lako neki događaj pomeriti za nekoliko meseci. Mi ćemo kao industrija u tom trenutku biti svakako prezauzeti, ali to neće moći da nadomesti trenutne gubitke. Okvirno, samo trećina događaja koja su planirana za ove mesece će moći da se prebaci na jesen, jer većina predavača za konferencije je već bukirana, a publika je već planirala svoj raspored.” 

Mogu li onlajn konferencije da reše stvar?

Problem ove industrije je i što je ona do marta u zimskom snu i troši novac zarađen tokom poslenje četvrtine godine, a sada se taj period značajno produžava. Veruju da će im država pomoć da izađu iz krize, jer je prvi korak načinila moratorijumom na otplatu kredita. Znajući da svakako neće biti prioritet, traže načine da efekte što bolje ublaže.

„Da bismo uspeli da preživemo sada se fokusiramo na onlajn stvari, kao što su konferencije putem video strima. Neki klijenti tek sada postaju svesni tih mogućnosti, pa radimo i na njihovoj edukaciji i oglašavanju takvih rešenja.”

No, to rešenje nije svima prihvatljivo. Organizatori PHP Serbia, jedne od najcenjenijih i najstarijih konferencija u industriji, razmišljali su da urade nešto onlajn, ali su odlučili da konferenciju odlože za septembar, kaže Nemanja Čederomirović iz PHP Srbije. 

„Naše konferencije su i prilika za saradnju, umrežavanje i ojačavanje zajednice, a ne samo predavanja, zato nam je važno da se ona održi u fizičkom svetu. Biće problema zbog gužve već zakazanih događaja za septembar, pa će se publika i sponzori podeliti. Jednostavno, kompanije će imati manje budžete, a previše događaja, tako da će morati da naprave ozbiljnu selekciju, a u tim situacijama obično stradaju manji timovi i događaji.” 

Šta s predavačima i partnerima?

Sličnog mišljenja je i Vladimir Kovač iz Webiz konferencija, organizacije koja je decentralizovala IT i učvrstila zajednice u lokalnim sredinama. Za razliku od PHP Srbije koji je neprofitan, te im odlaganje ne predstavlja i finansijski problem, Webiz je morao da odloži konferenciju koja im donosi polovinu godišnjeg profita.  

„Mi smo dve nedelje pre uvođenja zabrane počeli da pričamo o odlaganju naše najveće konferencije u Zrenjaninu. Posle osam godina je prvi put pomeramo za oktobar. Dobra stvar u svemu je što je 90 odsto predavača slobodno i raspoloženo da i tada dođe. Potvrde smo dobili i od partnerskih kompanija, a samo je jedna ostala uzdržana u svom odgovoru.”

Kako ostati vidljiv?

Za sada ne razmišljaju o otkazivanju događaja koji je u junu, jer veruju da će se do tada situacija rešiti, ali je poblem što brojni predavači još ne mogu da potvrde svoje učešće. Ono na šta su sada stavili fokus, jeste da ostanu vidljivi do konferencije. 

„Ostaje nam onlajn, pa u razgovorima s predavačima osmišljavamo tekstove koje bi mogli da objavljuju na našem sajtu, kako bi publika mogla još bolje da se upozna sa sadržajem koji će čuti na konferenciji.” 

No, epidemija nije jedini problem organizacije događaja u IT svetu. Kako Kovač navodi, kompanije iz IKT sektora pružaju sve manju podršku konferencijama, iako su one važne za razvoj i širenje zajednice. Većina njih se na početku grabila za vidljivost na događajima, a sada veruju kako im to nije potrebno, smatra naš sagovornik. 

„Zanimljivo je da nas gotovo više podržavaju druge industrijske grane, nego sektor koji od ovakvih događaja najviše profitira. Kada smo počeli s konferencijama u Zrenjaninu nije bila nijedna IT kompanija, sada ih ima pet, pritom je grad postao rasadnik talenata za Novi Sad i Beograd.” 

Vreme je krize, treba da se držimo zajedno. Sanjin veruje da će ona ekonomska biti najveća do sada, pa su zato ljudi počeli mnogo više da se umrežavaju i sarađuju. On je, kao i svi naši sagovornici, svakodnevno razgovara s velikom brojem kolega, klijenata i partnera, kako bi iz svega ovoga izašli najbezbolnije. To što treba da ostanemo u svojim domovima, nije razlog da se ne umrežimo još jače i bolje. Znamo onu priču o snopu pruća i maču, sada je vreme da pokažemo da smo razumeli pouku te priče.

Predstavljamo poslodavca
MDCS-logo-1-1.png

Microsoft Development Center Serbia (MDCS)

We believe in people

Microsoft’s mission is to empower every person and organization on the planet to achieve more. This is what inspires us to learn and grow every day. MDCS is created with a mission to take an active part in conception of novel Microsoft technologies by hiring unique local talent from Serbia and to contribute components to some of Microsoft’s premiere and most innovative products. MDCS is becoming widely recognized across Microsoft as a center of excellence for the Big Data and Machine Learning based solutions.

Petar Paunović

  • Šta ti je na umu?
    Dodaj komentar · Pravila diskusije

  • Unesite termine za pretragu