IT Industrija

🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Autor teksta je Relja Novović koji je po zanimanju sistem administrator. Originalni tekst je objavljen na njegovom blogu I/O Gremlin.
Najviše korišćeni kontrolni panel za veb hosting drastično je podigao cene, praktično preko noći — nova cenovna politika najavljena je u junu, a stupila je na snagu 1. septembra. Ovo je u krugovima onih koji se bave sajtovima i hostingom izazvalo opštu paniku. U redovim koji slede nalazi se moje mišljenje o tome: kako je došlo do toga, čime to rezultuje i šta će najverovatnije biti posledice. Sve informacije napisane ovde su lično mišljenje, na osnovu informacija kojima raspolažem.
Za one koji ne znaju, cPanel je kontrolni panel za upravljanje nalogom korisnika hosting provajdera.
Pokazao se kao najmanje problematičan, jednostavan za upotrebu (user friendly) i praktično nema dovoljno ozbiljne alternative na tržištu. Jednostavnost upotrebe je važna kod provajdera shared i reseller hosting usluga (za detalje videti članak Vrste web hostinga), pošto korisnici mogu sami da urade lako većinu stvari, pa ima manje potrebe za tehničkom podrškom (što snižava troškove, pa time i cenu usluge).
cPanel je integrisan sa ostalim servisima koji se koriste:
Neću objašnjavati detaljno ostale (npr. Softaculous) — ima ih dosta. Shvatate poentu. To je okruženje sa puno „naslaganog” softvera, koji OK radi (ne uvek sjajno) zajedno. Ni jedan drugi kontrolni panel ne omogućava ovo (ne da ja znam).
Postoje alternativna rešenja, ali ona traže da se i hosting provajderi i korisnici naviknu na njih i nauče puno novih stvari. Sticanje znanja i iskustva košta, puno vremena ako ništa drugo. Spomenuću primer nemačkog grada Minhena, koji je napravio sve svoje računarske sisteme da rade na Linuxu, ali kad su videli koliko je teško i skupo platiti obuku stručnjaka i korisnika za korištenje sistema koji im je nov i manje idiot friendly, vratili su se na skupi, plaćeni Windows (opširnije, na engleskom: Minhen se vraća sa Linuxa na Windows).
Do sada je politika cena cPanela bila takva da su hosting provajderi mogli da plate jednu (skuplju) licencu po serveru — bez obzira na to koliko korisničkih (cPanel) naloga se napravi na njemu.
Uzeću za primer jedan svoj reseller hosting nalog. Plaćam provajderu fiksnu mesečnu cenu i mogu da napravim do 50 cPanel naloga. Ovo obično košta između 5 i 50 dolara mesečno, u zavisnosti od raspoloživih resursa. Postoje i druga ograničenja (prostor na disku recimo), tako da ne mogu staviti baš 50 pravih sajtova, čak ni manjih za te novce, ali 10-20 svakako, ili koristiti svih 50 naloga za razvoj, testiranje itd. Za više detalja vidite Overselling i Overloading.
Šta se promenilo? cPanel sada naplaćuje fiksni iznos po cPanelu, čak i hosting provajderima. Što znači, ako napravim 50 cPanel naloga, to će provajdera koštati oko 10 dolara mesečno — toliko će dodatno plaćati cPanel-u.
Do sada cPanel nije dobijao nikakvu dodatnu zaradu ako hosting provajder stavi 1.000, a ne recimo 100 korisnika na jedan server. Sada se to drastično promenilo.
Aktuelne cene cPanel-a:
U julu, nakon veoma loših (blago rečeno) povratnih informacija korisnika, cPanel je izašao sa novom objavom koja se ukratko svodi na sledeće — PR trik sa puno reči koje ništa ne govore, bez popuštanja pred zahtevima korisnika i rešavanja dva najveća problema nove politike cena cPanel-a:
(Da ne bude zabune: ne dopada mi se ni najmanje ovo poskupljenje.)
Kompanija koja je vlasnik konkurentskih rešenja (SolusVM i Plesk) zove se Oakley Capital. Pa, oni su relativno skoro otkupili cPanel i podigli cene i Plesk-a i cPanel-a. Dobra diskusija na tu temu je vođena na WebHostingTalk forumu gde su neki članovi rekli da očekuju niži kvalitet i više cene ubuduće.
Tako da cPanel sada:
Da li Nike prodaju patike po ceni no-name kineskih patika nakon decenija ulaganja u razvoj brenda? Da li bi to bilo štetno po tu kompaniju? Zašto bi cPanel radio drugačije? Ili bilo koja velika kompanija? Odgovor leži u kapitalizmu i slobodnom tržištu.
Da, za pojedinačnu licencu, za jednog korisnika i jedan nalog cena je čak nešto niža. Ali cene koje hosting provajderi plaćaju će porasti između 30 i 1.500 odsto (da, hiljadu i po ili više) — u zavisnosti od toga koliko cPanela se hostuje po jednom serveru, a gornja granica ne postoji.
Ipak, ovo „pojeftinjenje” za jednu licencu je pomalo cinično pošto pojedinačna licenca za cPanel košta mesečno više nego solidan shared hosting nalog.
Hosting kompanije su koristile staru cenovnu politiku (po serveru, ne po cPanel nalogu) da ponude jeftinije usluge hostinga.
Isto tako, nudili su se reseller paketi sa neograničenim brojem cPanel naloga koje klijent može da kreira — po fiksnoj mesečnoj/godišnjoj ceni.
Neki provajderi su smeštali previše klijenata na jedan server — između ostalog i radi uštede na licencama. Ovo je rezultovalo lošim performansama, ali i veoma niskim cenama. Hosting tržište je na neki način postalo trka ka dnu: što niže cene (jer se pokazalo da to najviše privlači klijente), uz neizbežan pad kvaliteta. Čak i dobrim, ozbiljnim kompanijama je bilo teško da se bore sa ovim — kako objasniti zašto tvoj hosting košta bukvalno 10 puta više?
Još jedna rasprostranjena pojava je davanje velikih popusta ako se uplati za godinu, ili čak tri godine unapred. Hosting provajderi sa najgorom uslugom su najčešće davali velike popuste (mada ne samo oni) za plaćanje unapred (posle nema odustajanja).
Na prvom mestu, ovo je odlična lekcija i za klijente i za hosting provajdere po pitanju dugoročnih ugovora (na godinu, dve ili tri unapred). Ovakva politika ima svojih prednosti (provajder dobije više novca odmah, na gomili, dok klijent dobije popust), ali i mana (pad kvaliteta usluge ili neočekivani porast troškova — kao što se upravo desilo sa cPanel-om).
Cene će ići gore, a mnogi jeftini hosting provajderi će propasti, ili biti otkupljeni za siću. Veliki će postati još veći, proždirući male — dok pišem ovo, nadam se da grešim i da sam previše pesimista.
U narednih godinu dana očekujem haos. Poraste i promene cena, pad kvaliteta usluge i korisničke podrške, šareniš sa kontrolnim panelima, bankrot mnogih jeftinijih hosting provajdera i puno problema za korisnike reseller hosting paketa…
Kako rešiti postojeću situaciju sa dugoročnim ugovorima?
Provajder: naplatili ste za tri godine reseller hostinga, ali po novim cPanel cenama, licence će vas koštati više nego što ste uzeli za hosting.
Klijent: platili ste za tri godine unapred, puno novaca, računajući na popust.
Sada: ako se ništa ne promeni, provajderi će raditi sa gubitkom, što znači lošiji kvalitet usluge (ili bankrot). Zato je po mom mišljenju jedino razumno rešenje novi pregovor o cenama sa provajderima/klijentima.
U principu provajder je rekao cenu, uzeo novac, pa bi trebalo da poštuje dogovor. Ipak, u ovakvoj situaciji je jasno da to nije moguće. Slažem se da to nije fer, ali je u pitanju tekovina kapitalizma.
Šta raditi ubuduće?
Pošto je i Plesk u vlasništvu iste kompanije kao cPanel, nisam siguran koliko je dobro rešenje. DirectAdmin nije dovoljno naklonjen korisnicima (user friendly). VestaCP još uvek nije dovoljno pouzdan, ali je open source i besplatan.
Na sve to klijenti su navikli na cPanel i on radi provereno u shared hosting okruženju. Ovo se ne može dovoljno naglasiti. Zato mislim da je na duži rok jedino rešenje podizanje cena uz plaćanje po cPanel-u za reseller naloge, ili više fiksne cene po reseller nalogu (manje papirologije) uz više paketa (10, 20, 30 cPanel-a…).
Nagli porast cena cPanel-a nije ostavio ljudima dovoljno vremena da nađu dobru alternativu. A sada je prihod koji cPanel pravi povećan drastično, što ih stavlja u poziciju da otkupe svaku pristojnu alternativu (konkurenciju) koja se pojavi.
Pravljenje open source alternative koju neće biti moguće otkupiti ima sledeći problem: ko će stalno da raditi apdejte i pružati korisničku podršku, a sve besplatno. Nemam ideju kako napraviti poslovni model da se na neki način garantuje da kada svi pređu na ovaj panel, on neće postati preskup kao cPanel.
Isto važi i za CloudLinux, LiteSpeed, JetBackup, WHMCS…
Videćemo kako će ovo da se završi, hoće li biti još nekih promena uskoro. (Ja sam poslao mejl svom provajderu, sa ponudom da nađemo rešenje koje je dobro (najmanje loše) za sve. Provajdera smatram partnerom u pružanju usluga koje plasiram, tako da smo u „istom sosu”.)
Da li sam spreman platiti više za kontrolni panel na koji sam navikao, koji je jednostavan za upotrebu i koji je još uvek standard u industriji? Jesam. Da li tražim alternative? Uvek, čak i pre ovog porasta cena cPanel-a.
Diskusija ne temu vodi se i na WebHostingTalk i LowEndTalk forumima.
Ovo je savršeno logično pitanje/dilema. Moje mišljenje je da ne postoje kvalitetne alternative, još uvek. Ali postoje nekakve. Koje su najperspektivnije po mom mišljenju?
DirectAdmin radi OK, ali traži vremena da se nauči, a i klijenti nisu navikli na njega. Takođe, i on je pretrpeo promene od kada je cPanel drastično poskupeo. Već početkom jula su prestali sa prodajom doživotnih licenci, a zatim ih preimenovali u Owned. Ove licence su do polovine avgusta koštale 300 dolara i dolazile samo sa jednom godinom apdejtova. Međutim, i one su ukinute, te sada postoje samo licence od 29 dolara mesečno (350 dolara godišnje) za hostove (one kojima treba više od 50 domena) i nekoliko jeftinijih paketa za pojedince.
Kakogod bilo, s prelaskom na DirectAdmin i dalje postoji rizik. Šta ako ne postanu standard u industriji? Hoćete li biti hosting provajder koji nudi panel na koji niko od korisnika nije navikao?
Ipak, suština je da se DirectAdmin postavio korektno nakon izbijanja ove „vanredne situacije”. Prestali su sa prodajom doživotnih licenci, što je mudar i odgovoran poslovni potez, s obzirom na trenutnu situaciju, uz obećanje da će poštovati sve do sada prodate takve licence i ostavljanje obećanja da neće podizati cene za one koji kupuju godišnju ili mesečnu licencu.
Otvoreni su za sugestije zajednice za unapređenje svog softvera i izgleda da pokušavaju napraviti kvalitetnu alternativu cPanel-u. Kao što se može videti u ovoj diskusiji o unapređenju DirectAdmin-a, uzimaju aktivno učešće u diskusiji i rade na poboljšanjima u saradnji sa zajednicom. Videćemo kako će to proći, svakako se nadam najboljem, a pripremam na najgore.
VestaCP je open source, sa svim prednostima tog pristupa. Mana je što, koliko znam, niko nije plaćen da ga održava, pravi zakrpe, dodaje funkcije.
Za obe navedene alternative, upitna je kompatibilnost i stabilnost u radu sa LiteSpeed, CloudLinux-om i JetBackup-om, na primer.
Takođe, kako sam već pomenuo iznad, ako panel koji izaberete ne uđe u široku upotrebu, vi ćete biti onaj host sa komplikovanim panelom koji mu se ne sviđa. Vrlo teška, a strateška odluka. Vredi li reći da se ovo moglo očekivati i da je o tome trebalo ranije misliti? U svakom slučaju, sad smo tu gde smo — svi zajedno, i hosting provajderi i korisnici.
Prvenstveno iz etičkih razloga (da se ne zavisi od jedne korporacije), voleo bih da vidim open source kontrolni panel koji razvija zajednica (mislim da je VestaCP odlična polazna tačka). Mogao bih izdvojiti barem jedan sat nedeljno na testiranje i unapređenje. Nije mnogo (pogotovo što sam samo „napredan korisnik”, koji razume kako rade računari, serveri i mreže, ali nisam ekspert), ali toliko sam voljan i spreman da ponudim.
Ono što me brine kod besplatnih open source alternativa je ažurnost zakrpa i unapređenja. Kod plaćenih alternativa, ako su dobre i postanu široko prihvaćene, ništa ih ne sprečava da urade isto što je uradio cPanel, ili da ih jednostavno otkupi Oakley Capital, ili neka slična korporacija.
Trenutno, sa reseller nalogom mogu sam migrirati sve sajtove, podesiti automatske bekape (pomću JetBackup-a) i sve ostalo — bez da koristim pomoć tehničke podrške. Sa novim panelom, situacija se menja. Sa manje tehnički potkovanim korisnicima, situacija će sigurno biti i gora. Može se očekivati puno tiketa i poziva tehničkoj podršci.
Za sada, lično ću isprobavati različita rešenja, ali ostati sa cPanel-om. Radi stabilno i korisnici su navikli na njega. Porast cene ću pokrivati iz svoje zarade. Ako su pouzdanost i sigurnost od najveće važnosti, cPanel je, žao mi je što moram to da kažem, još uvek najmanje loše rešenje. (Za početak ovde je moje prvo iskustvo sa DirectAdmin kontrol panelom.)
Cene reseller hosting naloga se svakako moraju formirati sa ograničenim brojem cPanela i spram maksimalnog dozvoljenog broja u svakom paketu. Sve ostalo vodi u gubitke, ili u komplikovanu papirologiju oko obračuna cena.
Autor teksta je Relja Novović koji je po zanimanju sistem administrator. Originalni tekst je objavljen na njegovom blogu I/O Gremlin.
Objavio/la članak.
ponedeljak, 2. Septembar, 2019.