Instagram – od hipsterske foto aplikacije do kompanije od milijardu dolara

Vukašin Stojkov - 10. April, 2012.

Mark Cukerberg je juče zatresao svet tehnološkog biznisa objavom da Fejsbuk, jedna od najuspešnijih Internet kompanika ikada, kupuje Instagram, najpopularniju smartfon foto aplikaciju i društvenu mrežu za sebe.

Ovako veliki pokreti su uvek interesantni – u pitanju su dva izvanredno popularna servisa – ali ono što je posebno fascinantno u ovom slučaju je to što je Instagram kupljen za milijardu dolara, nakon manje od dve godine postojanja kompanije i sa samo 13 zaposlenih.

Ova vest je dovelo do pojave niza pitanja u globalnoj tehnološkoj zajednici medju kojima prednjače dva – zašto je Instagram primio poslednju seriju investicija prošlog četvrtka ako je bilo u planu da se proda te, u većoj meri, zašto je Fejsbuk ovo uradio?

Otkud Instagram?

Ako čitate ovo male su šanse da ne znate šta je Instagram, no, za svaki slučaj evo kratkog uvoda – u pitanju je aplikacija putem koje možete da pravite fotografije, da na njih primenjujete kul efekte i onda ih delite sa prijateljima i svetom.

Instagram su krajem 2010. godine pokrenuli Kevin Sistrom (CEO) i Majk Kriger ali to nije bio njihov prvi projekat.

Početkom 2010. pokrenuli su lokacioni servis pod imenom Burbn koji je privukao dosta pažnje i početnu seed investiciju.

Nakon testiranja i daljeg razvoja ove aplikacije Kevin i Majk su primetili da lokacione funkcionalnosti nisu toliko interesantne korisnicima te da im je najbitnije da što pre podele sliku kada to požele.

U skladu sa ovim lekcijama (pravo iz lean udžbenika) krajem godine izbacuju Instagram i dobijaju sjajne kritike i brzo razvijaju početnu korisničku bazu.

Od oktobra 2010. do danas Instagram je od 100.000 korisnika stigao do 30 miliona, što je sigurno jedan od najvećih razloga zbog koga ih je Fejsbuk kupio. Što nas dovodi do sledećeg dela –

Zašto je Fejsbuk kupio Instagram?

Kako navodi Om Malik, jedna od najbitnijih funkcionalnosti Fejsbuka je deljenje fotografija izmedju korisnika a logično je pretpostaviti da će rastuća popularnost smartfonova voditi u pravcu ekspanzije deljenja fotografija direktno sa mobilnih uredjaja. Rast popularnosti Instagrama je fina ilustracija ovoga.

Fejsbuk je osećao potrebu da napravi nešto u prostoru mobilnog pravljenja i deljenja fotografija, čak je i sam pokušao, ali su verovatno odlučili da im je manje rizično i povoljnije da naprosto kupe nekoga ko je napravio uspeh u toj oblasti.

Tu dolazimo do još jedne ključne tačke – ako je valuacija Fejsbuka 100 milijardi, ne deluje kao preterani trošak kupiti već veoma razradjenu (foto) društvenu mrežu za 1/100 svoje vrednosti.

Otkud last-minute investicija?

Prošle nedelje (!) je Instagram dobio poslednju rundu investicije – 40 miliona dolara pri valuaciji od 500 miliona. Niz pitanja se pojavio oko čudnog tajminga i blizine ova dva dogadjaja pri čemu je odgovor dosta jasan i očigledan, naročito kada ga se lepo objasni.

Kada se pregovara o akviziciji, podizanju valuacije odnosno cene kompanije znatno pomaže saznanje da meta akvizicije ima dosta novca kojim može dalje da se razvija kao i grupu svežih investitora tako da je Instagram verovatno odigrao vrlo spretno ovu igru sa Fejsbukom i postigao uslove koje je želeo. Well played Instagram.

Lekcije

Rekao bih da je najveća lekcija ovde to da se isplati biti lean, odnosno da se izadje sa prototipom proizvoda koji može da pruži kvalitetne povratne informacije od tržišta, kao što su Kevin i Majk uradili sa Burbnom.

Druga lekcija – isplati se napraviti kvalitetan proizvod, od društvene komponente aplikacije pa do dizajna i celokupnog korisničkog iskustva.

Sve skupa, ova priča nam je novi o potencijalu mobilnih aplikacija, ako do sada već nije bilo očigledno. A ako vas je ovo ubacilo u raspoloženje da napravite jednu evo dobrog početnog mesta. I javite šta ste uradili. :-)