IT Industrija

🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Dragana Đermanović, jedna od najuspešnijih ekspertkinja za digitalne komunikacije u ovom regionu, podelila je svoje utiske sa konferencije na kojoj je prisustvovalo 5000 učesnika i otkrila nam šta se to dešava u azijskom startap ekosistemu.
Ekipa koja stoji iza Web Summita, najveće i, prema mišljenjima mnogih, najbolje tech konferencije na planeti, organizovala je svoj prvi događaj u Aziji. RISE konferenciji, koja je održana 31. jula i 1. avgusta u Hong Kongu, prisustvovalo je preko 5 hiljada učesnika, među kojima sam bila i ja.
Web Summit je postao evropski hub za brojne tech teme, a osnivači su sa RISE konferencijom u Hong Kongu pokušali da nama iz Evrope i SAD približe daleko i veoma perspektivno azijsko tržište. Konferencija je bila posvećena nama strancima, ali da biste osetili azijsko (pa i svako drugo) tržište, morate ga i doživeti. Čuti, učiti i biti deo sveta o kojem želite da saznate više.
Mogla bih da kažem da je tržište u zaostatku od barem 3 godine po temama, tempu i po nekom proseku pokrenutih a uspešnih startapa [u odnosu na Evropu i SAD].
U fokusu su hardverski startapi, a kod nas su softver, usluga i servis znatno dominantniji. Ono što razlikuje nas i njih je količina energije i entuzijazma sa kojim ulaze u preduzetničke poduhvate. Kinezi nemaju mnogo toga da izgube. Posle mračne prošlosti, na budućnost, kako god ona nama izgledala, gledaju kao na svetlu tačku. Energiju, entuzijazam, ekonomski potencijal i masu ni Evropa, ni Amerika ne mogu da pobede – čak ni zajedno.
Kina je “mobile only” tržište. Svako predavanje i studija slučaja potvrdili su da najpotentnije tržište u oblasti usluga u Kini možete pokrenuti samo uz jaku “mobile” strategiju.
Drugu stvar koju bih izdvojila čula sam na panelu “Ulazak na nova tržita”. Gerard Eder, osnivač “Compare Asia” grupe, podelio je sa nama jednostavan savet – da, važno je lokalizovati strategiju, tim i razmišljanje, ali je na startu mnogo praktičnije fokusirati se na sličnosti našeg dosadašnjeg i našeg novog tržišta. Jer razlika je sigurno mnogo više, počnite od poznatog i bliskog, pa potom gradite i širite pomirujući razlike.
Kao treće ću izdvojiti rečenicu Nila Shena iz Sequoje. Pričajući o tome koliko se kinesko tržište brzo i duboko menja iz godine u godinu rekao je da nije dovoljno samo učiti! Za izuzetne rezultate moramo učiti i inovirati, u suprotnom umiremo! Pošto sam ja lično strastvena pobornica učenja, sa inovacijama sam dovoljno hrabra, ali pre svega obazriva, ovakav stav me je naveo na razmišljanje.
Jedna od najuticajnijih dama ih gejming industrije, Holly Liu, zadužena je za razvoj Kabama, kompanije koja stoji iza najpopularnijih igrica današnjice. Pričala je o timovima, dakle o ljudima i to je za mene uvek vruća tema. Osnivački tim, tim za rast, i potom tim za skaliranje biznisa moraju biti birani po različitim kriterijumima.
Ali pri svakoj fazi, opšte mesto mora biti usaglašenost vrednosti članova tima bez obzira na kontinent, tržišne izazove i kulturološke razlike. Tim je tajna uspeha i tajna neuspeha. Opet, to nisu brojke već duše koje vas vode napred ili vuku unazad.
Svi smo upamtili Uber! On je u Hong Kongu bio sponzor o kojem se najviše pričalo. Zanimljivo je da su partneri konferencije bile i velike investicione banke koje po našim konferencijama ne viđamo.
KPMG je čak sa organizatorima potpisao ugovor o sponzorisanju sva tri partnerska događaja (Rise – Hong Kong, Web Summit – Dablin i Collision – New Orleans) na dve godine. Radujem se danu kada će naše konferencije imati takve partnere.
Tehnologija mora da služi ljudima. Ako zadovolji potrebe ljudi, postaje održiva. Nije to neki zaključak, ali znate, Tesla (i tesle) će pobediti u trci za model automobila sutrašnjice.
Ne zato što je tehnološki superiorniji, već zato što ljudi imaju mnogo interesa da se okrenu ka takvom sofisticiranom, brzom, ekološki održivom i ekonomičnom modelu automobila. Onog momenta kada takva tehnološka inovacija postane i finansijski dostupnija, svet će u određenom aspektu postati drugačiji. Isto kao i sa računarima i mobilnim telefonima.
Opirati se onome što je dobro za ljude, nije samo Sizifov posao već je štetna poslovna kratkovidost. Razvijajte biznise za ljude. Ne za bilanse stanja i uspeha, potrošače, korisnike, brojke i avatare. Za ljude. Kada to razumete, počećete i da radite prave stvari bez obzira na oblast u kojoj ste. Meni je to bilo jasno davno pre RISEa.
***
Dragana je prve utiske podelila u intervjuu za digitalizuj.me
Objavio/la članak.
ponedeljak, 14. Septembar, 2015.