Fliiby, zrenjaninska ekipa koja je prodala Megaupload Kimu Dotkomu(!), pomaže vam da monetizujete sadržaj

Alex Čović - 25. April, 2013.

Često možemo čuti kako “Srbija nema ekosistem/PayPal/preduzetničku kulturu/vaš omiljeni izgovor zašto ne pokrećete startap”. Mada je tačno da success story primeri ovde nisu tako česti kao u nekim drugim sredinama, situacija se menja na bolje. Možda još važnije (i za autora ovog teksta inspirativnije), uspešnih primera je uvek bilo – samo o njima nije imao ko da piše.

Jedan od takvih, i možda i najbogatiji win-om, se dogodio još krajem 2004. Mlada ekipa iz Zrenjanina je tih dana pokrenula servis YouShareIt, koji je za 4 meseca došao do cifre od oko 400.000 poseta dnevno. Brzi uspeh YouShareIt-a je privukao i investitore, a sa jednim od njih je ekipa ubrzo i dogovorila akviziciju.

Investitor se zove Kim Dotkom, a servis koji su prodali je danas poznat kao MegaUpload.

revenue

O ovoj epskoj pobedi ćete uskoro moći da čitate iz pera jednog od osnivača, Nemanje Divjaka, današnja tema je novi startap iste ekipe, Fliiby. Ovaj cloud bazirani startap za cilj ima da digitalnim kreativcima omogući kompletno rešenje za objavljivanje, promociju i monetizaciju originalnog digitalnog sadržaja.

Dakle, Fliiby je namenjen svima koji profesionalno ili hobistički kreiraju digitalni sadržaj, uključujući tekst, slike, grafiku, video, audio i interaktivni flash sadržaj. Osnovna prednost servisa je upravo “all-inclusive” pristup – na Fliiby možete besplatno hostovati svoje kreacije, konvertovati ih u drugi format, podeliti ih sa svojim fanstvom, i ako ste dovoljno popularni i zaraditi.

publisher upload

Zanimljiva i vredna pomena je i činjenica da Fliiby nije nov startap. Iako je publisher program o kome je u ovom postu reč tek lansiran, sam startap postoji i operiše sa profitom već nekoliko godina, i može se pohvaliti nezanemarljivom trakcijom oličenom u preko 265.000 korisnika servisa i oko tri miliona posetilaca mesečno.

Osnivači su odlučili da pivotiraju i promene biznis model delimično zbog potencijalnih problema sa copyrightom, od kojih je prethodni poslovni model patio. Ipak, glavni razlog za pivot leži u uverenju osnivača da će “sve više digitalnog sadržaja koje korisnici interneta konzumiraju biti kreirano od strane nezavisnih, indie publishera – kao i da postoji potreba za servisom koji bi im objavljivanje i monetizaciju takvog sadržaja pojednostavio”.

Kako Fliiby funkcioniše u praksi i zašto bi trebalo da ga koristite objasnio nam je osnivač startapa, Nemanja Divjak:

Svako ko kreira originalni digitalni sadržaj na Fliiby-ju može da isti i hostuje i šeruje sa svojim  fanovima i prijateljima, i upravo kroz taj vid deljenja da dobije i procenat od zarade koju njihov digitalni content omogući.

Fliiby se stara o celom procesu skladištenja, konverzije i monetizacije digitalnog sadržaja – korisniku ostaje samo da sadržaj podeli sa svetom na svom sajtu, blogu ili preko društvenih mreža.

Sistem monetizacije sadržaja postavljenog na Fliiby platformu koristi model deljenja zarade (revenue share) koja se, pogađate, ostvaruje prikazivanjem reklama, odnosno banera koji se naplaćuju CPM metodom (po impresiji) u okviru samog sadržaja. Prema informacijama koje smo dobili od Nemanje, inicijalni model podele zarade je 50/50 – što znači da polovina ostvarene zarade pripada kreatoru sadržaja.

ekipa

Ovaj model može biti interesantan prvenstveno mlađim, ne preterano tehnički potkovanim korisnicima, kojima odgovara jednostavno rešenje za upravljanje onlajn digitalnim sadržajem, a mogućnost da nešto i zarade im deluje primamljivo. Sa druge strane, moj utisak je da prikazivanje reklama nad kojima kreator sadržaja nema kontrolu potencijalno može odbiti jedan broj korisnika, ali vreme će pokazati koliko je ta bojazan na mestu.

U ovom trenutku je sigurno da je zrenjaninski startap već privukao pažnju značajnog broja korisnika i kreirao solidnu trakciju.

Ako kreirate digitalni sadržaj, a mogućnosti koje Fliiby pruža vam se čine korisnim, možete se registrovati već danas. U najavi je i proširenje funkcionalnosti, kao i temeljan redizajn servisa, a startap već razgovara sa nekoliko investitora.